Nekromanti 48-timmars fotoutmaning #1 Halloween

Troberg

Sinister eater
Jag har observerat att det finns en del här som är roade av foto, och jag tror att nästan alla har en digitalkamera i någon form, eller tillgång till en sådan. Därför tänkte jag starta en liten återkommande fototävling, med regler som jag skamlöst stulit från ett annat forum (med minimala ändringar).

Här är reglerna (för att inte soppa till tävlingen genom att blanda regeldiskussioner med bidrag så lägger jag denna gång till ett inlägg som start för en regeldiskussionstråd, håll regeldiskussioner där):

* Deltagare har 48 timmar på sig från startposten att lägga upp bilderna i tråden som startade tävlingen, såvida det inte är mindre än fem bidrag, då tiden förlängs med ytterligare ett dygn.
* När tiden är ute deklarerar någon (vanligtvis den som startade utmaningen, men det kan vara vem som helst) att tiden är ute och röstningen börjar. Röstningen pågår i 24 timmar från röststartsinlägget.
* När röstningstiden är ute deklareras röststopp och rösterna räknas. Vinnaren startar nästa utmaning så snart som möjligt och väljer tema för den.
* Alla bilder måste vara tagna specifikt för denna tävling, för att inte ge fördelar till de som sitter med stora bildbibliotek.
* Bara ett bidrag per person.
* När en bild är postad så kan du inte ändra den.
* Första bidraget, inte inkluderat den som startat utmaningen, får automatiskt en bonusröst.
* En röst per person.
* Man får inte rösta på sig själv. Sådana röster räknas inte och får röstaren att se töntig ut.
* Man måste inte bidra för att rösta. Man måste inte rösta för att bidra, men det hör till god ton.
* Posta namnet du röstar på i fetstil, det gör det enklare att räkna. Ha ingen annan text i fetstil.
* Om oavgjort så vinner först postade bidraget.
* Bidragen bedöms utifrån innehåll, inte fotokvalitet eller fotografisk skicklighet. Rösta på originalitet, entusiasm och komedi.
* Inget fuskande.
* Ingen bildmanipulation, allt görs i kameran och verkligheten. Enda undantaget är att minska ned bilden till en lämpligare storlek. Behöver du tex lägga in text i en bild, använd papper och penna och se till att det kommer med på fotot.
* Om möjligt, lägg inte foton som bifogade filer, detta för att hålla ner datamängden som servern behöver dra. Länka heller till dem från någon annan site.
* Vinnaren startar en ny utmaning i en ny tråd. Titeln är enligt mönstret "48-timmars fotoutmaning #n Tema", där n räknas upp efter hand.
* Dessa regler ska ingå i startposten för varje utmaning.

Denna utmanings tema:

Ni vet de där jobbiga ungarna som knackar dörr och tigger godis till Halloween? Hur avskräcker man bäst dem från det?

Kom ihåg, det är originalitet som vinner, inte kvalititet, så känn er inte utanför för att ni bara har en kass webkamera eller mobiltelefonskamera!

Troberg

Sinister eater
Regeldiskussioner i den här undertråden, tack!

Alla regeldiskussioner här! Annars!

Johan K

Gammal & dryg
Frågor..

En fråga om uppladdning. Är det ok at jag lägger mitt bidrag i en länk ifrån min photbucketsida ELLER måste jag ladda upp den dirket här på forumet ?
Sedan, skrevar man såhär när man har ett bidrag: "Tävlingsfoto ifrån Johan K" i själva topicen ?

Troberg

Sinister eater
Re: Frågor..

Är det ok at jag lägger mitt bidrag i en länk ifrån min photbucketsida ELLER måste jag ladda upp den dirket här på forumet ?
Det är att föredra om den inte laddas upp här, eftersom det avlastar servern.

Sedan, skrevar man såhär
Jag föredrar att slippa se dig skreva... :gremblush:

Sedan, skrevar man såhär när man har ett bidrag: "Tävlingsfoto ifrån Johan K" i själva topicen ?
Det räcker nog med "Bidrag: rubrik".

Johan K

Gammal & dryg
Ok, tackar !

Mmkay !
Då är jag med på det hela !

Jag föredrar att slippa se dig skreva...
Hehe !
Jaja, ähum.. Så det kan bli... :gremblush:
Skyller på att man så en blå elefant & skrev fel...

Troberg

Sinister eater
Förtydligande

Det är OK att skriva en förklarande text när man postar ett bidrag. Inte för att Quadrantes behöver en, men ville bara klargöra så att det inte sätter tonen per default.

Troberg

Sinister eater
Bidrag: Den slutgiltiga lösningen

Lösningen är lika enkel som den är hänsynslös: bjud hem Herr Nils!

Ett tips, det gör fruktansvärt ont att klämma den en tre storlekar för liten kastrull över huvudet, därav den spända minen!

Johan K

Gammal & dryg
Bidrag Johan K

Mitt tävlingsbidrag hittar du här.
Motiveringen till dennaa är att alla kids nara måste bli rädda för vår gode Chutulu... :gremgrin:
Att jag lade den via en länk, är att det är lättare att se den istället för att fippla & lägga upp den direkt på forumet.

Troberg

Sinister eater
Re: Bidrag Johan K

Motiveringen till dennaa är att alla kids nara måste bli rädda för vår gode Chutulu..
Inte om de först sett en Plush Cthulhu!

Jag börjar ångra "max ett bidrag"-regeln, jag har massor av bra idéer. En godisskål med några rakblad i, en packe bingolotter att försöka pracka på dem, att ge dem frukt osv.

Johan K

Gammal & dryg

Well, kom åxå på nån idé till här.. =)
Dock så tror jag att det räcker medet bidrag per skall, än sålänge iaf.. Annars så känns det som det kan rinnna iväg med en massa bilder..

Hoppas åxå att det kommer in fler bidrag till tävlingen din !!

Troberg

Sinister eater

Dock så tror jag att det räcker medet bidrag per skall, än sålänge iaf.. Annars så känns det som det kan rinnna iväg med en massa bilder..
Håller med, det kändes bara lite frustrerande att välja.

Plus att jag ville plantera lite idéer i huvudet på folk.

Johan K

Gammal & dryg
Vad händer ?

Är det förlängt med 24 timmar, för att få in mer bidrag ??
Hoppas aif att det är fler som tar en bild & skickar in här !!

Troberg

Sinister eater
Slut på tid för bidrag, start för röstning

Iä! Iä! Johan K ftaghn!

Johan K

Gammal & dryg
Röst ifrån Johan K

Måste rösta på Troberg här..
Skulle, om inte anant, bli lite lätt förvånad om jag mtte en syn som denna..

Troberg

Sinister eater
Re: Slut på tid för bidrag, start för röstning

Jag glömde, en automatisk röst till Quadrante, eftersom han var först.

Troberg

Sinister eater
Färdigröstat!

Nu är tiden för röstande ute.

Det verkar som om slutställningen blev:

Troberg 2
Quadrante 1
Johan K 1

Jag får väl gratulera mig själv, ny utmaning kommer strax. Kul om lite fler ställer upp, kom ihåg att det är komik och genomförande som gäller, inte fotografisk kvalitet, så kör hårt!

Johan K

Gammal & dryg
Re: Färdigröstat!

Grattis Troberg !!
Jag kommer med mitt bidrag till nästa tävling om en stund.