Nekromanti Klurigheter och annat

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag är på jakt efter klurigheter och annat för mina avdankade spelare.

Det behöver inte vara anpassat för Eon i sig utan det går bra med nästan vad som helst. Allt går ju att göra adaptivt för rollspelsvärlden..

Jag är inte ute efter gåtor..Tror jag använt alla gåtor som finns att finna och är någorlunda adaptiv för en fantasy-värld. Jag är mer på jakt efter sådant som andra SL´s använt sig av under sina kampanjer. Klurigheter, svårigheter, sånt som måste lösas.

Kom med förslag om ni är intresserade att hjälpa en SL som använt allt som går att finna..

Telephalsion

Swordsman
En ökenprovins har problem med vattentillförseln, låt spelarna hitta en lösning. Antingen magisk, med hydrotropi, genom akvedukter och/eller brunngrävande.

Spelarna ska hjälpa en by eller provins att bryta sig fri från moderlandet. Kanske låta spelarna spela en historisk kampanj i Thalamur eller Consaber?

Dueenlurrv

Veteran
Själv håller jag på att skriva ett äventyr kring korsarkriget. Kaptener ur Ashariens landsråds örlogsflotta har gangat ihop sig med pirater. I utbyte mot att flottan inte jagar piraterna så anfaller inte heller piraterna handelstransporter som blir skyddade av de kaptener ur flottan som de har ihop det med. Dvs piraterna blir inte jagade och flottans kaptener kan tjäna pengar genom att eskortera handelskepp mer ostört.

Dessutom har jag knutit in handelsorganisationen Camards-väl som orkestrerar det hela och ser till så deras skepp mår bra medan andras blir utsatta.

Rp kommer på något vänster att få en del av hur det funkar och sen får de lista ut resten. Förhoppningsvis avslöja den oheliga alliansen. I slutändan kanske belönas av något handelshus eller få massa cash för att hålla tyst om det hela.

I den kontexten kan du nog finna massa roliga klurigheter.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ni ger mig bra uppslag, men måste förtydliga mig lite mer vad jag är ute efter.

RP:na kommer fram till en dörr som har ett handtag, och bredvid dörren sitter en mystisk spak. Givet drar nu rollperson i spaken istället för att ta den vanliga vägen och använda handtaget. Så gör en rollperson i regel på grund av nyfikenhet...Nu utlöses en fälla och vipps RP:n är död.

Mina klurigheter skall alltså vara lösningar på hur man öppnar en dörr på ett annat vis än att använda handtaget. Dock inga gåtor eftersom dom är förbrukade.

Behöver ju inte vara en dörr som RP:na skall ta sig förbi heller utan det kan ju vara ett grottsystem med olika kluriga hinder. Det kan vara ett hus, en borg, en ruin. Det kan va allt så länge det finns lite klurigheter att lösa på vägen för att ta sig framåt.

Petter42

Swordsman
Använt några pussel eller sådana klurigheter? Vissa kan vara rätt lätta att göra av vanligt papper. Nackdelen är det att det kräver att spelarna tänker, inte rollpersonerna. Det kan ju vara jobbigt när man har en karaktär som är smartare än spelaren, och tvärtom. Eller så slutar det bara med att man slår ett slag mot PSY.

Annars finns det ju en klassiker. Gruppen kommer fram till en stor öppen yta, med exempelvis 5*5 golvplattor. Det är givetvis fällor på alla plattorna, utom om man tar en specifik väg.
Fast egentligen gillar jag inte hela fällgrejen. Det finns ytterst få fällor som faktiskt går att bygga som håller så pass länge så att det splitter nya palatset hinner bli en uråldrig ruin. Ännu färre fällor som funkar flera gånger. Det är möjligt att bygga en fälla som skjuter en pil när man öppnar dörren, men att den ska hålla i tusentals år och kunna ladda om sig själv (utan någon kraftkälla och dessutom tusentals år gammal teknologi).
Att bygga en bra fälla är en klurighet i sig!

Låt dom möta fiender med logiska svagheter (inte hjärtat eller ögonen!), exempelvis mörkervarelser som bara går att besegra med ljus(Dåligt exempel).

Eller ha en logisk dungeon crawl. Låt dom få sömnproblem och depressioner på grund av ljusbristen och den brustna dygnsrytmen. Kyla och fukt är dom stora fienderna, få eller INGA monster/vandöda/jätteinsekter/jätteråttor, matbrist. Låt brödet ruttna av fukten, låt dom gå vilse. Grottan är i 3d, inte bara 2d med flera våningar. Återvändsgränder, underjordiska bäckar(vilket är den enda vettiga matkällan om man är djupt inne i ett berg(fisk)), stenras och gångar som långsamt krymper tills man måste krypa, sedan åla och sedan inte kan komma igenom.

/Petter, som bara har dåliga idéer, men hoppas att någon kan komma på nåt vettigt med dom.

Fienden

Hero
Petter42 said:
Eller ha en logisk dungeon crawl. Låt dom få sömnproblem och depressioner på grund av ljusbristen och den brustna dygnsrytmen. Kyla och fukt är dom stora fienderna, få eller INGA monster/vandöda/jätteinsekter/jätteråttor, matbrist. Låt brödet ruttna av fukten, låt dom gå vilse. Grottan är i 3d, inte bara 2d med flera våningar. Återvändsgränder, underjordiska bäckar(vilket är den enda vettiga matkällan om man är djupt inne i ett berg(fisk)), stenras och gångar som långsamt krymper tills man måste krypa, sedan åla och sedan inte kan komma igenom.
... Du är en ond människa. Jag älskar idén.

Telephalsion

Swordsman
Tänk på varje zelda spel du spelat. Där finns det klureri.
Och med Eons magisystem kan man göra fällor som håller "förevigt".

Regmolar

Swashbuckler
Jag tror att det finns en gammal tråd som behandlar det här ämnet i detalj.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Petter42 said:
Använt några pussel eller sådana klurigheter? Vissa kan vara rätt lätta att göra av vanligt papper. Nackdelen är det att det kräver att spelarna tänker, inte rollpersonerna. Det kan ju vara jobbigt när man har en karaktär som är smartare än spelaren, och tvärtom. Eller så slutar det bara med att man slår ett slag mot PSY.
Mina spelare är dom som tänker. Jag tillåter inte något sådant som: "Det här borde min karaktär kunna" eller "Det här känner min karaktär till". Det ända plusset mina spelare får för sin höga PSY är i riktigt kritiska situationer när de kan tänkas missa något som absolut inte får missas. Då kan de som har en hög PSY slå ett slag för att få lite hjälp på traven. Tvärtom metoden med en dum rollperson och en smart spelare är absolut inga problem ty spelarna spelar sin karaktär väldigt bra.

Tips på pussel tas gärna emot. Sånt som får spelarna att behöva tänka väldigt djupt.

Petter42 said:
Annars finns det ju en klassiker. Gruppen kommer fram till en stor öppen yta, med exempelvis 5*5 golvplattor. Det är givetvis fällor på alla plattorna, utom om man tar en specifik väg.
Alldeles för basic.. Söker nått djupare.

Petter42 said:
Låt dom möta fiender med logiska svagheter (inte hjärtat eller ögonen!), exempelvis mörkervarelser som bara går att besegra med ljus(Dåligt exempel).
Inte så dumt, och kommer att användas.

Petter42 said:
Precis vad jag håller på med nu. Eller rättare sagt precis vad rollpersonerna håller på med nu, och det tär på deras krafter..

Petter42

Swordsman
Konrad Konvalj said:
Mina spelare är dom som tänker. Jag tillåter inte något sådant som: "Det här borde min karaktär kunna" eller "Det här känner min karaktär till". Det ända plusset mina spelare får för sin höga PSY är i riktigt kritiska situationer när de kan tänkas missa något som absolut inte får missas. Då kan de som har en hög PSY slå ett slag för att få lite hjälp på traven. Tvärtom metoden med en dum rollperson och en smart spelare är absolut inga problem ty spelarna spelar sin karaktär väldigt bra.
Grattis!

Telephalsion

Swordsman
Ha en korridor, eller mindre labyrint vars väggar består av vandöda, skelett förslagsvis. Skeletten gör ingenting om det är mörkt, men om det är ljust omkring dem vevar de med vapen. Tänk franska katakomberna, fast levande. Spelarna måste navigera labyrinten i mörker, eller spendera veckor med att meja ner de vandöda.

Ha en stor stenport under vatten, som måste öppnas genom att man nedkallar rätt sorts demon i ett pentagram, nedkallas fel sorts demon så öppnas en annan port som släpper ut valfri fara, förslagsvis insekter. Alternativt handlar det om att slå in en kombination i ett klockspel eller snurra kvarnshjul i rätt ordning.

Ha ett område där man måste offra något för att ta sig förbi, det offrade måste vara märkbart och viktigt, som en kroppsdel eller en bit av ens själ (sänka attribut)

Rum där golvet är dödsbringande, och man måste använda sig av rummets inredning för att ta sig över. Inte röra golv på allvar.

Fain

Warrior
Eller så kan du använda dig av vishet, givmildhet, tro, eftertänksamhet. En grotta med fällor, där det i början någon stans finns en inkiption med ovanstående saker, eller dom kanske har fått veta det från annat håll,som innehåller en hel del underelement.

Till exempel så kan du ha en fälla som aktiveras om man svarar fel på en gåta.

En fälla, typ ett kraftfält, som rollpersonerna måste offra något dom håller kärt för att kunna ta sig ut.

En mur av eld, och rollpseronerna måste ta sig igenom muren genom att tro att muren inte är där, eller att rikta böner mot en viss gud / demon.

Rollpersonerna kommer till ett rum där ett antal personer sitter fast i något som verkar vara isblock. Om någon är med rollpersonerna kan denna otänksamt springa mot, kanske en skatt eller ett föremål lite längre fram, och genast bli ett isblock. Låt lite stenar ligga här och där, eller låt de offra egna föremål, som de kan kasta för att se om de kommer förvandlas till is om de går ditt.

Tips från en som har tittat för mycket på stargate sg:1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fain said:
Rollpersonerna kommer till ett rum där ett antal personer sitter fast i något som verkar vara isblock. Om någon är med rollpersonerna kan denna otänksamt springa mot, kanske en skatt eller ett föremål lite längre fram, och genast bli ett isblock. Låt lite stenar ligga här och där, eller låt de offra egna föremål, som de kan kasta för att se om de kommer förvandlas till is om de går ditt.

Tips från en som har tittat för mycket på stargate sg:1
Isrummet låter en aning intressant måste jag säga, men hur hade du tänkt att de skulle kunna passera där? Samma princip som med eldmuren eller? Alltså använda sig av sin tro på att det inte finns, alternativt åkalla en demon som hjälper dem passera.

Kan tänkas att jag bygger upp ditt isrum så som följer nedan:

RP:na anländer till rummet, och hinner inte mer än sticka in näsan förens de slås av den enorma kylan. Mänskliga varelser är fängslade i isen och man kan verkligen se att de plågats in i det sista. Kliver en oförsiktig rollperson in i rummet fryser genast foten fast i golvet, och tas ännu ett kliv bryts benet av. Inte läge att passera med andra ord. Ditt tips om att kasta in sina prylar i rummet kommer att bestå, men de skall inte omedelbart frysas till is. En av de frusna varelserna är nyckeln till att passera genom rummet. Krossas den varelsen med hjälp av att man kastar/skjuter saker på den så tinar resten av sakerna också.

Ska klura lite på vad som skiljer den varelsen som är infrusen med övriga, och måste ju även klura på om RP:na skall få någon form av hint innan de väl entrar rummet..

Petter42

Swordsman
En tidigare äventyrare tog två kliv in i rummet men lyckades ta sig ut.
Utanför rummet ligger ett skelett med ett ben avbrutet högt upp på smalbenet. Resten av benet är splittrat som om det spruckit inifrån, byxbenet/annan klädsel verkar avsliten med ytterst hög precision. Personens vapen/rustning verkar också ha spruckit, och lämnat märken där dom nuddat kläderna.
Alternativt är det såpass kallt att kroppen inte brutits ner.

Fain

Warrior
Nja, mer som en osynlig labyrint där ett antal oförsiktiga varelser sitter fast i is, som bildas runt en som går fel väg genom labyrinten. Stenar på marken kan kastas mot ett eller annat hål för att se om det finns en vägg där eller inte. Fryser Stenen fast = Vägg

Konrad Konvalj

Myrmidon
Som ett klassiskt spegelrum fast väggarna är av is, och man kan se fastfrusna varelser genom väggarna helt enkelt. Låter väldans inspirerande.

Lägger till att Petters lilla varning till spelarna inte går av för hackor. Bromsar de inte upp då se vet jag inte om de är värdiga nog att ens försöka passera.

Fain

Warrior
Sådana fällor är alltid roliga :gremlaugh: Speccielt första gången man är med om dom. Du kan ju alltid slänga in lite "Begär", typ ett nyckel föremål, ett kraftfullt vapen, en vacker juvel, vad som helst, som lockar spelarna att skynda sig igenom labyrinten. Du kan ju också göra så att labyrinten har olika höjd nivåer på olika ställen. Kastar dom stenen för högt kanske den fastnar på ett ställe där dom måste krypa, om dom tror att det är en vägg där, stannar och kastar en till sten åt ett annat håll, och den med fastnar, och sen (förhoppnings) viss kastar dom åt det sista hållet bara för att upptäcka att det är en vägg där med. Om dom går åt ett annat håll kanske dom inte hittar en annan väg, utan måste prova att kasta stenen längre ner och ser att dom är tvungna att krypa. Blir ju också kul om dom kastar stenen långt ner från början ^^

Fain som återkommer efter Melodifestivalen

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte bara göra en klurig mordgåta eller liknande? Skriv en eller flera händelser och så några personer som har ett karaktäristiskt drag (mål, livssyn, relation med någon annan, yrke, påverkad av händelse) och så kan jag hjälpa till med resten.

/Han som mest kör med pusslande utmaningar

Petter42

Swordsman
Kan även vara delade väggar höger/vänster. Så den vänstra halvan av gången är ofarlig. Man kan till och med ha så pass begränsat att det bara fryser längst upp till höger, men då finns det plötsligt en hel massa alternativ.

Fain

Warrior
Kom på en till kopia av en klurighet du kan använda. Vet inte om du eller någon av de andra i din grupp har / spelar / vet om vad WoW är. Men i en gammal instance fanns / finns en boss som kallas Chess event, där du spelar mot ett minne av en sen länge försvunnen(död?) magiker.

Rollpersonerna kommer in i ett litet rum. På andra sidan finns en dörr, mitt i rummet finns ett bord med ett Schack bräde av kristall och två timglas. Dörren bakom dom slås igen och reglas, och rollpersonerna kan omöjligen ta sig igenom. En röst ekar genom rummet "Låt spelet börja" på random språk. En av de vita pjäserna flyttar sig framåt, och timglaset med svart sand vänds upp och ner. Tic tac