Nekromanti Klurigheter och annat

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Typ spela chack mot döden?

Då måste spelarna faktiskt spela ett helt parti chack, vilket kan kännas orättvist och tidskrävande. Eller slå ett slag mot Spel och Dobbel/PSY vilket bara är tråkigt, meningslöst och slöseri med tid och episkhet.
Skulle kunna funka med ett kortare spel, gärna något nytt som ingen spelat än eller en ändrad version av ett gammalt spel. Ett enkelt sätt är att bara konvertera ett spel till 3d!
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Det är det timglasen är till för. Snabb Schack :gremlaugh:

5 minuter för svart och 5 minuter för vitt är inte så mycket :gremlaugh:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Varför schack? Kör broggin! Går snabbare och så blir det lite mer Eon-style över det hela. (och mindre Harry Potter).

Ett annat exempel på en kul idé är att skapa en oavsiktlig fälla. Det gör dessutom hela grejen mer realistisk. Ta till exempel en skattkammare, där föremålet gruppen är ute efter är en gammal bok i pergament. Boken befinner sig på ett smalt bord i mitten av rummet, men så är problemet att rummet blivit vattenfyllt då sjön ovan komplexet sipprat in genom århundradena. Någonting hindrar gruppen från att bara plaska fram till boken, till exempel att vattnet är för djupt, och de måste nu hitta ett sätt att få över boken.

Om boken hamnar i vattnet löses sidorna upp och kunskapen blir för evigt förlorad. Spelarna kanske kan simma över, men det spelar ingen roll därför att de ändå inte kan få över boken utan att den rör vid vattnet.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Man kan ju även göra en fälla som slåss igen först när man försöker lösa den. Typ att Spelarna kommer in i ett rum, 10*10. I slutet av rummet är en dörr. I rummet finns fyra pedistaler, och fyra olika kubformade saker ligger på golvet. De flesta kommer försöka sätta kuben på piedestalen. Om detta görs så låser sig dörren. Dörren var upplåst från början. Lösningen är nu att ta bort kuben igen från piedestalen.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det där påminner mig om ett uppdrag jag spelade i Drakar och Demoner. Vi var på ett spökskepp, och vår spelgrupp öppnade en dörr och kom in i ett litet rum med en låst dörr. Dörren GICK INTE att öppna. Det tog oss flera timmar att lista ut att man var tvungen att stänga dörren vi kom in igenom för att kunna öppna den. Tyvärr fick ju detta rummet att vattenfyllas, men vi kunde öppna dörren! :3 (vattnet frös vi till is med en magisk artefakt från tidigare)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Finns mycket kul att göra med illusioner. Både partiella och fullständiga, även om en välgjord fullständig illusion ger dig full kontroll över någon.

Kraetyz said:
Tyvärr fick ju detta rummet att vattenfyllas, men vi kunde öppna dörren! :3 (vattnet frös vi till is med en magisk artefakt från tidigare)
Med vatten och sedan is finns det också många klurigheter. Exempelvis kan man ha en plats som fylls och man måste frysa vattnet där det kommer in, eller så måste man frysa vattnet där det kommer ut för att t.ex. nå en plats högre upp.

Kan ju även använde frysningen för att faktiskt kunna gå på vatten eller faktiskt göra det möjligt att flytta på vattnet. Exempelvis från en bägare till en annan, utan att faktiskt ha någon skål eller kunna flytta på bägarna. Använda vatten som tyngder funkar ju också.
Man skulle kunna ha ett rum med något vasst som ständigt snurrar, enda sättet att stoppa den är att frysa vattnet som driver den.

Om man nu ska ha en frysningsgrej är det ju bra om man ger den till spelgruppen långt innan dom faktiskt behöver den. Det blir extremt uppenbart om dom hittar den utanför dörren till rummet där dom behöver den.

/Hjärnstormar lite.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Spelarna kommer in i ett rum och ser att i taket finns det en dörr, och på väggen framför dem finns bord, stolar och andra saker, stående på väggen som om det vore golv. Det verkar som om spelarna har kommit in i ett rum med förvriden gravitation, dock så påverkas dem inte själva. De måste komma på ett sätt att ta sig till dörren.

Låt borden och stolarna vara uthuggna stenmöbler så de kan klättra på dem om de vill. Om de lyckas öppna dörren i taket så utlöses antingen en fälla, eller en vandöd.

Den riktiga utgången är bakom stenbordet, är dold med en illusion som kräver ett svårt slag mot PSY och öppnas med helt vanlig råstyrka.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En annan grej (från samma äventyr) var när vi gick ner för en trappa och kliver in i ett rum vars väggar är en metallcylinder med handtag på sidorna. Självklart tänker vi "Oh fan, vi kan komma vidare om vi flyttar öppningen vi kom in i till en annan del av rummet. Så vi börjar dra och snurra. Gången vi kom in i försvinner, och en ny dyker upp. Cylindern går inte att trycka längre.

Okej, så vad finns framför oss? Två bassänger med krokodiler, och ingen väg över. Aj du, inte bra. Vi försöker trycka tillbaks cylindern, men nej fan. Låst.

Det är inte så mycket en klurighet som ett sätt att vara ett svin mot sina spelare, men kul är det! En annan (som jag gjort själv) är ett tomt rum med en spak. Det finns ALLTID någon i spelgruppen som vill dra i den. När spaken dras ner, försvinner golvet. Ramla.

//Kraetyz, ett svin ibland
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kraetyz said:
Det är inte så mycket en klurighet som ett sätt att vara ett svin mot sina spelare, men kul är det! En annan (som jag gjort själv) är ett tomt rum med en spak. Det finns ALLTID någon i spelgruppen som vill dra i den. När spaken dras ner, försvinner golvet. Ramla.

//Kraetyz, ett svin ibland
Är själv spelledare och har så nästan alltid varit. Väldigt konstigt att alla spelare aggerar i stor sätt lika i en sån situation. Finns en spak så måstes det dras i den saten. Kosta vad det kosta vill..

Själv har jag kört en rätt svinig variant av ett fällrum som är uppbyggt som så att spelarna kommer in i ett fyrkantigt rum. När väl dörren stängs finns ingen utväg, och taket börjar sänkas. Centrerat mitt i taken finns ett cirkulärt hål som rymmer en lagomt välväxt spelare. Enda chansen att överleva är med andra ord att ställa sig i mitten av rummet, och låta sina vänner dö.

Trixet med det hela var att jag tidigare informerat/gett tips/hintat om att det gäller att vara hedervärd för att klara sig igenom det hela, och ställer man sig på ett säkert ställe och låter sina vänner dö är man ju inte speciellt hedervärd.

Nu blev det lite gnabb och så om den ända platsen som garanterade överlevnad, och övriga ställde in sig på att dö. Taket fortsatte sjunka, och de stackars spelarna lade sig platt på golvet. I cylindern stod den segervissa spelaren som nu skulle få klara av resten av äventyret själv, men fan så fel han hade.

I hans säkra lilla cylinder var fällan placerad. Den som var girigast på att leva var den som dog i detta rum. Taket som nästan nått golvet stannade av och påbörjade sin färd upp igen. I samma stund föll en stor sten/cylinderformad "spelkrossare" ner i nålet där den segervissa hjälten var placerad. Platt och död..

Taket återvände upp och en dörr öppnade sig.

Det gäller att våga offra sig för att överleva ibland.
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
30
Location
Västerås
Telephalsion said:
Spelarna kommer in i ett rum och ser att i taket finns det en dörr, och på väggen framför dem finns bord, stolar och andra saker, stående på väggen som om det vore golv. Det verkar som om spelarna har kommit in i ett rum med förvriden gravitation, dock så påverkas dem inte själva. De måste komma på ett sätt att ta sig till dörren.

Låt borden och stolarna vara uthuggna stenmöbler så de kan klättra på dem om de vill. Om de lyckas öppna dörren i taket så utlöses antingen en fälla, eller en vandöd.
Jag skulle vilja stoppa där! En annan variant härifrån skulle vara att om någon faktiskt lyckas klättra upp och ta tag i dörren så upphör gravitations-"saken" och alla som står därnere,utan att hålla fast i något stabilt, lär falla och slå sig när allt "tiltar" rätt. :gremgrin:
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Två små korta:

Ett rum utan golv där enda vägen över är en osynlig bro.

Ett rum med en smal spång som leder från ena sidan till den andra, går man på spången utlöses en fälla. Går man istället på golvet händer ingenting.
 
Top