Nekromanti Call of Cthulhu

Ramius

Veteran
Hej!

Jag och min spel grupp är lite sugna på CoC!
är det någon som vet vad det finns för olika settings?
eller för olika sorters CoC rollspel. men jag antar att dem flesta kör med basic regel system.
eller om någon kan rekomendera ett.. Rent spontant känner vi för andra världskriget setting men det kan man ju lätt modda om.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Call of Cuthulu

Ramius said:
är det någon som vet vad det finns för olika settings?
De huvudsakliga är väl dels 20-30-tal (klassisk Cthulhu) och dels "nutid" (Delta Green, X-files med Cthulhu). Däremot ändras ju inte mythosen så värst mycket så, det är ganska lätt att anpassa till den tid man önskar.

Ramius said:
eller för olika sorters CoC rollspel.
Tja... Vi har ju Chaosiums klassiska Call of Cthulhu, tidigare nämnda Delta Green som såvitt jag förstått funkar som ett tillägg till detta, och så Call of Cthulhu d20 som är CoC med levlar och annat som vanligen hör till D&D... På senare tid har det också kommit Trail of Cthulhu som är ett (enligt mig) överlägset regelsystem för just deckargåta-leta-ledtrådar-spelande. Där har de dessutom rätt bra tips både för "skräck-cthulhu" och för "indiana jones med tentakler- cthulhu".

Själv kör jag med ett system jag själv byggt, men det är inte direkt redo att beskådas av allmänheten riktigt ännu...

from

Veteran

Beror helt på vad ni är ute efter.

Vill ni ha klassiskt Cthulhu, där allt är livsfarligt och ni alla förr eller senare blir galna och/eller uppätna, kör på klassiska Call of Cthulhu, från Chaosium.

Vill ni spela mer detektivmysterier där mysterierna visar sig djupare än ni någonsin önskat att de skulle vara, spela Trail of Cthulhu från Pelgrane Press - det har även stöd för viss nivå av "pulpigt", alltså cinematiskt, spel.

Vill ni köra full pulp, där ni modigt svingar er över kultister i ljuskronor et cetera, kör Realms of Cthulhu. Till det sistnämnda behöver du dock (TROR jag - rätta mig gärna, någon!) köpa till systemboken för Savage Worlds, vilket kan vara avskräckande.

För andra världskriget låter det som att ni är ute efter skräck, osäkerhet, skyttegravsfeber och inte är väldigt rädda om karaktärernas mentala eller fysiska hälsa - då skulle jag rekommendera det första alternativet, Call of Cthulhu. Det är dock inte ett väldigt förlåtande system, så se till att dina spelare är medvetna om det och accepterar att saker KAN gå fel, ÄVEN om de gör rätt.

Utöver 20-30-tal och nutid, så finns det även regelstöd för Victorianska England (Cthulhu by Gaslight), medeltiden (Cthulhu Dark Ages) och romarriket (Cthulhu Invictus). Se'n är det förstås bara er fantasi som faktiskt begränsar - de Gamla har alltid väntat. Och stjärnorna vandrar alltid mot de rätta positionerna...

krank

from said:
För andra världskriget låter det som att ni är ute efter skräck, osäkerhet, skyttegravsfeber och inte är väldigt rädda om karaktärernas mentala eller fysiska hälsa - då skulle jag rekommendera det första alternativet, Call of Cthulhu.
Ska också påpekas att ToC är lättare än CoC. CoC's regelmängd var en av de huvudsakliga anledningarna till att jag valde bort det.

Arfert

Facit

krank said:
Ska också påpekas att ToC är lättare än CoC. CoC's regelmängd var en av de huvudsakliga anledningarna till att jag valde bort det.
Öh va... CoC är ett av de enklaste rollspel som gjorts, om vi talar om de "stora spelen"...

...kan man lira Drakar och Demoner och Mutant kan man spela CoC, som bara är vanlig hederlig BRP, och en av de regellättaste av BRP-spelen till på köpet..

Ett perfekt nybörjarspel, och lätt att förstå sig på.. tänket i Trail är mer annorlunda och krångligare... Jag lärde en spelgrupp 50-åringar som aldrig spelat rollspel för grunderna i CoC på en kvart.

Arfert

Facit

Ni ska givetvis börja med "riktiga" CoC från Chaosium, och om ni sedan av nån anledning inte tycker det är nåt för er testa de andra varianterna.

Enligt min alldeles egna subjektiva åsikt så kan man inte kalla sig rollspelare förrän man spelat CoC. :gremlaugh:

CapnZapp

Myrmidon

Det som är bra med Trail of Cthulhu är tanken att kritiska ledtrådar, ja, de ska du få automatiskt. Varför slå ett slag om ett misslyckande bara leder till att kampanjen tvärstannar, liksom.

Men det behöver man ju egentligen inte ett helt nytt regelsystem för. Har man exempelvis spelat Mutant kan man ju använda dess variant, där misslyckade slag i regel innebär man slösar lite tid men kan försöka igen.

För övrigt fokuserar Trail of Cthulhu på investigation-färdigheterna. Spelet är inte alls lika intresserat av allmänna färdigheter, så välj det inte om du inte betraktar strid som en bisak.

krank

Arfert said:
Öh va... CoC är ett av de enklaste rollspel som gjorts, om vi talar om de "stora spelen"...
Det gör vi inte; alla de "stora spelen" är, i mina ögon, alldeles för regeltunga. CoC lider framför allt av för detaljerade stridsregler och för detaljerade skalor (vem fan behöver, och orkar räkna på, 100-gradiga skalor under spel?).

Att sedan SAN-reglerna verkligen är "psykiska HP" hjälper inte ett dugg; kanske funkar det om man gårt in i spelet och verjkligen vill att det ska funka och ge skräckstämning, men det finns inget mindre skräckigt än "stryk sju SAN".

Jag tror att du ser ToC som krångligare för att du är mer van vid BRP-baserade spel. I grunden har systemet mindre specialregler och mindre skalor. Det finns, så att säga, mindre att lära sig. Det enda som är "krångligt" i ToC är ju att det är olika system för att hitta ledtrådar och att göra "allt annat", och där är det inte så värst krångligt heller - "Du får ledtrådar automatiskt om du har rätt färdighet och letar med den på rätt ställe; vill du kan du spendera extrapoäng på att få extra info". Så, det kunde jag förklara på under en minut... =)

Arfert

Facit

CoC är enkelt för att det är ett enkelt, lättförklarat procentbaserat system, och dessutom har få sidor REGLER att lära sig...

Vad är det för svårt att säga "du har 54 % att lyckas? det är väl inget att räkna på?

Dessutom är stridsreglerna i CoC INTE tunga.

jag äger både Trail och andra gumshoe-spel och reglerna i dem är mycket krångligare att lära sig, och i Trail det är minst lika mycket att läsa också.

Att du inte gillar Sanity är din personliga preferens, det är nåt de flesta tycker är själva grejen med CoC. Men det är nog för att du har fått för dig att CoC är ett spel man ska bli RÄDD i, när allt material som nånsin getts ut till spelet tyder på att konstruktörerna ville göra ett spel som är en kombo av mysrysare, pusseldeckare och pulp.

krank

Arfert said:
Vad är det för svårt att säga "du har 54 % att lyckas? det är väl inget att räkna på?
Så du menar att man aldrig har negativa modifikationer i CoC? Det är annat än vad jag minns, men i ärlighetens namn var det ett par år sedan jag läste regelboken...

Arfert said:
Dessutom är stridsreglerna i CoC INTE tunga.
Beror väl på vad man jämför med...

Arfert said:
jag äger både Trail och andra gumshoe-spel och reglerna i dem är mycket krångligare att lära sig, och i Trail det är minst lika mycket att läsa också.
Jag håller definitivt inte med om att reglerna skulle vara "krångligare att lära sig"; isåfall måste det bero mer på dig än på reglerna.

Bara det att CoC har den där vanvettiga Motståndstabellen som så många BRP-spel lider av...

MrG

Swashbuckler

CoC är primärt 1920-tal och det jag tror du ska spana in är de olika kampanjerna. Kan vara svåra att få tag på när många rollspelare behandlar de som skatter ;-)

Mest rekommenderad brukar mask of Nyalathotep (eller hur han nu stavar vara). Jättehärligt långkörare i tjugotalet, mycket detektivrotande.

Jag spelar helst CoC med just Call of Cthulhu (den utgåva som jag råkar ha hemma). Så värst tycker jag inte det skiljt mellan versionerna, men som du märker så finns det avarter som folk kan komma att rekommendera. I grunden är det annars klassiskt BRP, enkelt och najs och visst finns det lite onödiga regler också, men de är lätta att ignorera.

En annan variant om ni bara vill spela lite är att jaga rätt på gamla konvetsscenarion, korta saker för en eller två kvällar där de flesta enligt tradition dör eller blir galna på slutet. Vet inte hur många som är enkla att hitta men du hittar minst ett (egentligen är både Bröderna Schmidt och Bröderna Stursh CoC) hos oss på Rollspelsbaren och jag tror Kurragömmaklubben Kamoflage också har sitt ute på nätet.

-Gunnar (stannar innan jag går in på alternativa skräckmiljöer)

krank

Jag blir hemskt osäker på det här. Det var trots allt 1 år eller mer sedan jag läste både ToC och CoC. Jag ska kolla båda spelen ikväll, och försöka skapa en meningsfull jämförelse vad gäller inblandade steg i olika regellösningar och allmän komplexitet. Så får vi se om jag missat något, eller om det helt enkelt är så att vi tycker att olika saker är olika "jobbiga"...

CapnZapp

Myrmidon

Mjä.

En snabb sökning senare vet jag att Nemesis använder ORE-regelmotorn.

Det vill säga dice pools.

Det låter ofta fint att säga "ett enda tärningsslag" men dice pools är inte bara "snabbt", "enkelt" och "all info direkt".

Dice pools är också sannolikhetsmässigt ogenomträngliga, snåriga och ofta egensinniga.

Visst får Krank lov att påstå att procentsystem är "svåra" men jag vidhåller faktiskt att det är mycket lättare att förstå hur en -25% modifikation påverkar statistiken när du har 54% chans att lyckas, än på vilket sätt statistiken påverkas om jag tar bort en tärning eller höjer kraven på "bredd" och "höjd".

Det är nästan så jag upplever det som att vissa har bestämt sig för att klassificera BRP som ett svårt eller komplicerat eller långsamt spel.

Ja, enskilda spel baserade på BRP kan vara allt detta. Men icke BRP i grunden. (Och CoC ligger nära denna bas) Man slår en d100 mot sin procentchans - det går ju knappast att skapa ett enklare och mer genomskinligt system!

Zapp

PS. Disclaimer - allt jag vet om Nemesis kommer från följande recension http://www.rpg.net/reviews/archive/12/12557.phtml (har den fel; har jag fel)

CapnZapp

Myrmidon

För övrigt (om vi nu talar specifikt om Nemesis, och inte dess regelmotor) är följande stycke (ur recensionen jag länkade till ovan) talande:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">...while classical CoC describes combat as the arena of the desperate or those unaware that bullets ammount to precicely nil against the monstrocities they face, NEMESIS characters get fancy combat manouvers, martial arts abilities, and multiple action rules. If they're going to go crazy facing the Mythos, they're gonna go down kicking, screaming, and shooting.</div></div>

Med andra ord, jag tycker inte man kan bara så där rätt av rekommendera Nemesis. Det krävs ju att man söker en mer action-orienterad känsla.

För att förtjäna en rekommendation såsom allmän ersättare till CoC tycker jag man kan kräva att dödligheten och det halvt om halvt hopplösa i att försöka strida ska ligga på samma nivå.

Så har jag sagt det :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag skulle nog säga att dice pool är allt annat än snabbt och enkelt. Det tar tid att tolka resultaten och att räkna samman. Dessutom går det åt en massa tid plocka reda på alla tärningar innan och efter slaget (då tärningarna alltid hamnar under soffan eller i lampan).

Visst får man mer info från tärningsslaget, men jag tycker sällan det är värt det. Jag vill hellre ha ett snabbt, enkelt och tydligt system som BRP.

krank

CapnZapp said:
Visst får Krank lov att påstå att procentsystem är "svåra" men jag vidhåller faktiskt att det är mycket lättare att förstå hur en -25% modifikation påverkar statistiken när du har 54% chans att lyckas, än på vilket sätt statistiken påverkas om jag tar bort en tärning eller höjer kraven på "bredd" och "höjd".
Jag jämförde visserligen inte med ORE, så dra inte in mig i det här. ORE uppfattar jag som ännu värre än BRP.

Anledningen till att jag ogillar 100-gradiga skalor är för att jag suger på huvudräkning och inte vill räkna 76-32 i huvudet när det ska gå snabbt.

CapnZapp said:
Det är nästan så jag upplever det som att vissa har bestämt sig för att klassificera BRP som ett svårt eller komplicerat eller långsamt spel.
För mig har det mer att göra med att jag helt enkelt tycker att systemet har för mycket små specialregler, onödiga regler, och onödigt detaljerad statistik.

CapnZapp said:
Ja, enskilda spel baserade på BRP kan vara allt detta. Men icke BRP i grunden. (Och CoC ligger nära denna bas) Man slår en d100 mot sin procentchans - det går ju knappast att skapa ett enklare och mer genomskinligt system!
Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Du tar ditt FV- subtraherar en svårighetsgrad, slår en t100. Skillnaden mellan procentchansen och det du slog är hur bra du lyckades, och ska du tävla mot någon använder du en omständig tabell.

Observera som sagt att jag inte säger att ORE är bättre; tvärtom underkänner jag båda just för att de är alldeles för mycket krångel för min smak.

Arfert

Facit

Skillnaden mellan procentchansen och det du slog är hur bra du lyckades
Nu är det jag som måste slå i CoC-boken när jag kommer hem... för det där är väl hur det funkar i Pendragon, inte i CoC (och ursprungliga BRP)?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
En OREs försvarstal.

Jag ger dig rätt till viss del i kritiken av ORE, och dina åsikter om förbannade pölspel är nog tillräckligt fasta för att inte kunna ruckas av en forumspost.

MEN! Om någon annan följer diskussionen så kommer här lite mer info om ORE (som är regelmotorn i Nemesis och i WW2-superhjältespelet Godlike, StarWars-spelet StarORE, Superhjältespelet Wild Talents och fantasyspelet Reign också.)

I traditionell BRP slår man Initiativ, slår man för att Träffa, slår man för att Parera, ev slår man för Träffområde och så slår man för Skada.

I ORE slår man. Ur det slaget kan man sedan tolka fram hur det var med initiativ, träff/parad, träffområde och skada.

Nackdelarna är ju kända, det tar tid att räkna ut hur många tärningar man skall slå, plocka upp rätt antal tärningar, och sedan tolka dem efter slaget. Men det går inte att rakt av jämföra med ett t20-slag mot en färdighet i BRP för ORE ger dig mer info, vare sig du ber om den eller ej.

Själv är jag inte speciellt road av pölspel i allmänhet. Men ORE ger faktiskt tillbaka mycket för det besvär man gör sig.

Vidare kan man ge lite roligare modifikationer än simpla plus och minus i systemet, ljussabelduellreglerna i StarORE var de första jag sett som jag faktiskt tyckte återspeglade filmernas strider på ett vettigt sätt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä, det där exakt hur det INTE funkar i Pendragon (som f.ö. använder T20). I Pendragon ska du slå så högt som möjligt under ditt FV. Tärningsresultatet är hur bra du lyckades.