Nekromanti Call of Cthulhu

Ram

Skev
Re: Call of Cuthulu

Arfert said:
Nu är det jag som måste slå i CoC-boken när jag kommer hem... för det där är väl hur det funkar i Pendragon, inte i CoC (och ursprungliga BRP)?
CoC minns jag faktiskt inte, men jag har för mig att ursprungs-BRP inte intresserade sig för differenser, åtminstone inte i några normalfall. Men jag kan ha fel.

Christoffer

It's all pig.

Ja det är ju skapat för att spela Delta Green med, så du har massa balla manövrar innan du dör och blir uppäten.. ungefär. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

Ett slag i ORE innehåller en hel drös av de saker du slår i BRP. Du jämför slag mot slag, du måste jämföra ett slag i ORE med hela processen med initiativ -> attack -> parad -> skada.

Sen, tärningspoolernas största fördel har inte ens nämnts. Det har inget med snabbhet eller enkelhet att göra, utan med det taktila. Att i exempelvis Mouse Guard eller Burning Wheel/Empires ge en tärning till någon och berätta hur man hjälper dem är en ceremoni där man för samman fiktionen, spelarnas interaktion vid spelbordet och regelmekaniken på ett riktigt fint sätt.

På samma sätt kan man använda sig av strafftärningar och bonustärningar, en tärning är något handfast, man håller dem i handen/händerna, de har en tyngd, en mängd, som vi snabbt likt lågstadiemattematik kan öka eller minska med mer eller mindre tärningar.

Och angående hastighet, har vi så brått vid spelbordet att den sekunden extra det kan ta att räkna till en två tre framgångar i jämförelse med jag sloooog 57, spelar någon roll?

Skulle jag ha helt fel om jag sträckte ut hakan och påstod att det handlar mer om vana än om faktisk användning vid spelbordet?

Storuggla

Champion

"Nu är det jag som måste slå i CoC-boken när jag kommer hem... för det där är väl hur det funkar i Pendragon, inte i CoC (och ursprungliga BRP)?"

Mig veterligt finns det ingen anledning att räkna differenser efter ett slag i CoC. Jag antar att skulle finnas det om spelledaren ger dig en minusmodifikation på säg, -32. Men då är det snarare ett fel hos spelledaren som inte satte -30 istället. Han kanske inte får tillräckligt med vitaminer.

That said, så tycker jag att CoC är ett bättre val än ToC, eftersom man lättare kan improvisera och man förstår mycket bättre hur bra man är på något med en procentskala (sen att det är helt Vinkelboda att man räknas ha minst 60% i en färdighet för att utöva den i sitt yrke är en anna sak - vem vill flyga med en pilot som misslyckas med sitt pilotslag ens 10%?).
ToC är en bra produkt, och om man är villig att ställa om sitt tänk lite och inte har något mot järnvägsresor är det en solid utgåva.

Storuggla, kan det vara Rolemaster?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ram said:
CoC minns jag faktiskt inte, men jag har för mig att ursprungs-BRP inte intresserade sig för differenser, åtminstone inte i några normalfall. Men jag kan ha fel.
Det är möjligt; jag ska som sagt göra en ordentlig genomläsning + jämförelse i eftermiddag.

Själv tycker jag att BRP funkar bäst när man delar skalor med fem och minimerar antalet tärningsslag, till exempel genom att baka in skadeslag i träffslag, eliminerar träffområdesslag, eller vad man nu kan tänka sig. En 1-20-skala är mycket lättare att räkna på än 1-100, om inte annat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Storuggla said:
That said, så tycker jag att CoC är ett bättre val än ToC, eftersom man lättare kan improvisera och man förstår mycket bättre hur bra man är på något med en procentskala
Jag måste säga att jag har lite svårt för det där argumentet. Är det viktigt att veta exakt hur många procents chans man har att lyckas?

Nå; färdighetsslaget tycker jag egentligen är ett av de största problemen med Gumshoe; jag är inte alls bekväm i tanken att behöva "spendera" ur en färdighets "pöl" varje gång färdigheten ska användas. Där föredrar jag BRP's system.

Men, hur stor chans man har att slå lika med eller över 4 med 1t6 tycker jag inte är så jättesvårt att föreställa mig...

Krille

Super Moderator

Ram said:
Det finns bara fem kvalitetsnivåer: fummel, misslyckat, lyckat, spetsning och perfekt. Och spetsning är ett specialfall som bara förekommer i strid.

Eftersom man gör jämförelser mellan rollpersoner med hjälp av motståndstabellen (kräkas) finns inget behov av att ha högre upplösning på kvalitetsskalan än så. Det finns helt enkelt inget skäl till att kolla huruvida mitt perfekta slag är bättre än ditt, eftersom våra två slag aldrig tävlar. Ska det tävlas så tar man fram motståndstabellen.

Arfert

Facit

Ram said:
Arfert said:
Nu är det jag som måste slå i CoC-boken när jag kommer hem... för det där är väl hur det funkar i Pendragon, inte i CoC (och ursprungliga BRP)?

.. ja jag tror det var nåt Stafford hittade på till Pendragon. Men jag kan också ha fel.

Krille

Super Moderator

Arfert said:
.. ja jag tror det var nåt Stafford hittade på till Pendragon. Men jag kan också ha fel.
Pendragon har inte differenser, utan man läser av tärningen direkt. Dvs, kvalitet = tärningsslag, inte kvalitet = färdighetsvärde - tärningsslag. Har du FV 15 och slår 3 så är din kvalitet 3, inte 15-3=12. Och har din motståndare 14 och slår 13 så har han kvalitet 13, inte 14-13=1. Och eftersom hans kvalitet på 13 är högre än din på 3 så vinner han.

Den enda differens som finns i Pendragon är när man har FV högre än 20, och det är inte ens en riktig differens. Då tar man nämligen det som skjuter över 20 och lägger till tärningsslaget. Dvs, har jag FV 25 så slår jag T20+5 under eller lika med 25 för att lyckas. Det låter apknas, tills man inser att motståndaren har FV22 och ska slå T20+2, och du ska slå högre än vad han slår för att smiska hans ridderliga rumpa. Det gör att din T20+5 ger dig en distinkt fördel jämfört med hans T20+2.

Organ

Out of time, out of mind

krank said:
Själv tycker jag att BRP funkar bäst när man delar skalor med fem och minimerar antalet tärningsslag, till exempel genom att baka in skadeslag i träffslag, eliminerar träffområdesslag, eller vad man nu kan tänka sig. En 1-20-skala är mycket lättare att räkna på än 1-100, om inte annat.
Jag håller med. 1-20 är mer överskådlig än 1-100. Jag har alltid föredragit de BRP-varianter som använder T20or. Dock så har dessa en nackdel, och den visar sig när man ska banta ner antalet tärningslag. En T20 visar som bekant bara 1-20. Om man vil få med någon mer effekt så kan man möjligtvis få ett fifty-fifty-utfall genom att kolla ifall resultatet är udda eller jämt. Men så mycket mer än så blir det inte. En T100 däremot har långt fler alternativ. Förutom udda/jämt-utfallet så kan man även:

1. Vända på tärningslaget och få ännu ett T100-slag, där t.ex. 26 även blir 62.

2. Läsa av entalet och även få ett 1-10-spann

3. Få ännu ett fifty-fifty-utfall genom att se vilken av tärningarna som är högst.

4. Låta något ske när man får dubletter.

Så med ett slag med en T100 kan man alltså med lätthet utläsa, ifall man använder alla exemplen ovan, inte mindre än sex olika resultat, vilket med råge täcker in både träfftabeller, initiativ, skada eller vad man nu kan tänkas vilja ha med. Dessutom kan man säkert krama ut fler resultat ur detta enda tärningslag om man vill det. Det behövs en ganska fet tärningspöl för att bräcka det.

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Så med ett slag med en T100 kan man alltså med lätthet utläsa, ifall man använder alla exemplen ovan, inte mindre än sex olika resultat, vilket med råge täcker in både träfftabeller, initiativ, skada eller vad man nu kan tänkas vilja ha med. Dessutom kan man säkert krama ut fler resultat ur detta enda tärningslag om man vill det. Det behövs en ganska fet tärningspöl för att bräcka det.
ORE kanske inte bräcker det, men väl tangerar.

Ur ett enda slag kan du nämligen utläsa om du lyckades, hur väl du lyckades, hur snabb du var, hur mycket skada du gjorde samt var du träffade. Och har du försökt dig på två simultana handlingar får du även veta om du lyckades med ingen, en, eller båda dessa handlingar – utan att slå ett separat slag för varje handling.

Organ

Out of time, out of mind
Dante said:
Organ said:
ORE kanske inte bräcker det, men väl tangerar.

Ur ett enda slag kan du nämligen utläsa om du lyckades, hur väl du lyckades, hur snabb du var, hur mycket skada du gjorde samt var du träffade. Och har du försökt dig på två simultana handlingar får du även veta om du lyckades med ingen, en, eller båda dessa handlingar – utan att slå ett separat slag för varje handling.
Är det ORE som används i Godlike?

Förresten försökte jag inte bräcka någonting, bara påtala att en T100 ibland har vissa fördelar över en T20.

/Anders

Storuggla

Champion
Godlike, Reign, Nemesis, Wild Talents och även i en funky wunky version i A Dirty World.

Storuggla, förändra andras grundegenskaper

Rickard

Urverk speldesign

Poppe said:
Ett slag i ORE innehåller en hel drös av de saker du slår i BRP. Du jämför slag mot slag, du måste jämföra ett slag i ORE med hela processen med initiativ -> attack -> parad -> skada.
Ja, för om man tänker efter lite är det ett pölsystem i CoC också. Initiativslag, färdighetsslag och skadeslag. Alla de tärningarna slår spelaren tillsammans och blir sedan utlästa. Det är bara att det är utdraget på flera faser (i en och samma handling) så folk ser inte detta.

/Han som tycker det är lustigt att exempel alltid handlar om strid

CapnZapp

Myrmidon
Lite blandat:

När du väl slagit är väl dice pools okey. Det är situationen innan slaget min kritik är relevant.

Vad gäller T20 kontra T100 är givetvis din preferens rimlig. Tyvärr är den tjugosidiga tärningen så hårt förknippad med Dungeons & Dragons för vår spelgrupp att något annat än en hundrasidig för allt vårt BRP-bruk är otänkbart. :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler

Det är nog till viss del en vana, men jag har också spelat en massa WoD och aldrig gillat det. Det är möjligt att jag skulle tycka bättre om tärningspool i stil med ORE där det faktiskt ger mer användbar information.

Det jag gillar med BRP är att det inte kommer ivägen för rollspelandet, utan istället ger mer närvaro-känsla då man hela tiden har koll på hur sannolikt det är att lyckas.

Hjälp-tärningar ger inte mig nåt särskilt som inte en vanlig hjälp-bonus på slaget kunnat ge lika gärna. Eller pokerchips om man vill hålla nåt i handen.

Christoffer

It's all pig.

Det är väl det, om man anser att man slutar rollspela i de stunder fiktion och regelsystem får kontakt, så är väl alla regelsystem av ondo förutom de man är så van vid att de blir till ett brus av tärningsslag som rullar i bakgrunden.

En fundering bara. När du säger mer närvarokänsla menar du då i bemärkelsen ökad immersion? Om så, varför, eller kanske snarare hur, är en exakt procentsats för framgång en viktig del i denna ökade immersion?

Ram

Skev

Han said:
/Han som tycker det är lustigt att exempel alltid handlar om strid
Nja, inte egentligen. Strid är oftast det mest komplexa som ett system försöker hantera och det är därtill ett element som förekommer ganska ofta i rollspelsregler och även antar jag under spel. Så det faller sig ganska naturligt.

Botulf

Hero
Ok till vanliga CoC så har det i tråden redan nämnts Cthulhu Dark Ages, Cthulhu by Gaslight, Delta Green och Chtulhu Invictus. Det finns också H.P Lovecrafts´s Dreamlands från Chaosium som är CoC-fantasy där jordens uråldriga arkaiska civilisationer fortfarande finns kvar i en sorts psykadelisk mörk Sword&Sorcery värld som man når via drömmar. Läste nyligen någonstans att detta ska ha varit Sandy Petersens ursprungliga idé med CoC men Chaosium föredrog att det skulle vara 1900-talsorienterat.

(skulle vilja ha tag i den boken själv någon gång)