Nekromanti Flera attacker under samma runda

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja det är coolt att kunna attackera flera gånger under samma runda. Jag undrar om det är någon som författat en vettig husregel för detta? (jag vill inte att det ska vara eonsvårt att göra det)

Något jag funderade på var att man kunde byta bort de två första handlingar i närstridsfasen; Alltså att förflytta sig och att dra/byta vapen, mot att göra en extra attack istället.
Tänkte mig att båda attackerna skulle ha -2, -3 eller -4 på Färdigheten då.

Om man vill göra det ännu mer episkt så skulle man kunna ersätta att förflytta samt dra/byta vapen mot två extra attacker (eller bara ta bort en av dessa för en extra attack). Modifikationsvärdet skulle då vara ännu mer än exemplet ovan på samtliga attacker (om det är 3 till antalet).

typ:
För att göra två attacker - ta bort förflyttningen alt dra/byta vapen samt modifiera värdet med -3 på de två attackerna.

För att göra tre attacker - ta bort förflyttningen och dra/byta vapen samt modifiera värdet med -6 på de tre attackerna.

Tänkbart är ju också att skadan minskar på vardera attack om man attackerar flera gånger under varje runda. För att symbolisera att fan vet jag snabbare attacker är vekare?
(Men är det kul?!)

Annan "tänkbart", antalet extra attacker är beroende utav ens motorikmodifikation (som många adderat till reglerna för att påverka initiativet). Har man -1 på denna så får man inte mindre attacker varje runda, bara för att förtydliga ifall någon fick för sig det.


Persson sitter för övrigt och skapar husregler till Saga där han hämtar inspiration ifrån de delarna av matiné och Burning Wheel som var roligast. En annan sak han gör är att göra en "intervju-checklista" som fanns i Burning Wheel (Health/Steel/faith avsnitten hade sådana inslag) för att kunna använda i Saga i hans utökade "husregler" om karaktärsskapande.
Funderar också på att kalla det sammanfattade dokumentet för "Persson Saga" eller "Disney" fast coolaste namnet vore "Harlequin".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • Förflyttning, ändring av position och stridsavstånd
  • Dra eller stoppa undan ett vapen (eller något annat föremål)
  • Attackera och försvara sig
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
  • Förflyttning, ändring av position och stridsavstånd
  • Dra eller stoppa undan ett vapen (eller något annat föremål)
  • Attackera och försvara sig
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Persson said:
Jag har för övrigt aldrig varit med om en runda på 4 sekunder! :gremwink:
Just nu kan jag inte minnas om jag har det heller, men det borde jag ha varit... nån av modellen »Jag springer fortfarande!« eller så.

Men! Mer konstruktivt; om man vill hålla sig till sånt som redan finns i boken så långt som möjligt så kan du ju titta på färdigheten Stridsmanöver. Det finns en variant för två vapen på Saga-bloggen som kanske kan ge nån inspiration.

För övrigt tänkte jag på det där med frågaformulär tidigare idag också, jag tycker det är riktigt schysst. Jag har för mig jag tänkte på det i samband med hjältepoäng, men det vore rätt skoj att applicera på kroppspoäng också, istället för att slå tärning.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
DeBracy said:
Persson said:
Jag har för övrigt aldrig varit med om en runda på 4 sekunder! :gremwink:
Just nu kan jag inte minnas om jag har det heller, men det borde jag ha varit... nån av modellen »Jag springer fortfarande!« eller så.

Men! Mer konstruktivt; om man vill hålla sig till sånt som redan finns i boken så långt som möjligt så kan du ju titta på färdigheten Stridsmanöver. Det finns en variant för två vapen på Saga-bloggen som kanske kan ge nån inspiration.

För övrigt tänkte jag på det där med frågaformulär tidigare idag också, jag tycker det är riktigt schysst. Jag har för mig jag tänkte på det i samband med hjältepoäng, men det vore rätt skoj att applicera på kroppspoäng också, istället för att slå tärning.
Smart jag ska nog fundera ut något som är grundat på stridsmanöver istället.

Jo frågeformuläret var lysande. Det jag dock tänkte mig med det frågeformulär som vi kommer använda oss utav är att blanda frågorna. Alltså inte bara frågor som modifierar KP och sådant utan även frågor om moraliska ställningstaganden och rollpersonens bakgrund. Vi gillar sådant i eon för att göra karaktären "djupare". Tanken är också att dela ut "summan av Kp och andra eventuella modifikationer" efter att man svarat på frågorna, så att man får de samlade istället för efter varje fråga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har funderat på "taktisk strid" a la BW. Citerar lite ur ett utkast:

"Taktisk strid

I Saga finns ett stridssystem som passar de flesta. Det går snabbt att slåss, blir spännande och är fullt av äventyr. Men för de som är intresserade av lite mer avancerade stridsregler finns här ett system för vi kallar för taktisk strid. Taktisk strid innebär att man....

Taktiskt strid är ett sätt att försöka manövrera ut motståndaren och få fördelar genom att planera sina handlingar i förväg. För att uppnå detta så fungerar stridsrundans tre faser på ett annat sätt; istället för att ha en avståndsvapenfas, en närstridsfas och en magifas så har man tre faser man i förväg kan fylla med olika handlingsalternativ, innan stridsrundan börjar. Handlingarna skriver man upp på ett papper i förväg, en stridsrunda i taget (och bara handlingarna för den närmsta aktuella stridsrundan).

Man kan med andra ord utföra upp till tre handlingar under en stridsrunda. Vissa handlingar tar fortfarande, precis som vanligt, en hel stridsrunda att utföra, som i grundreglerna; som att resa sig upp eller ta fram ett föremål. De handlingar som omfattas av de här reglerna är de som direkt har med attack och försvar att göra.

De flesta handlingar tar bara en fas att utföra, andra tar ytterligare en eller två faser. Effekten av dem kommer i så fall i den sista fasen. Två attacker måste alltid ha en annan handling mellan dem, som t.ex. ATTACK – RIKTAD STÖT – ATTACK, eller ATTACK – RIPOST – ATTACK. Alla andra handlingar kan upprepas, som till exempel BLOCKERA - BLOCKERA - ATTACK.

Man kan alltid försvara sig på vanligt sätt, varje fas."

...


Se bifogat dokument med ett utkast för mer! Gjord i google docs, så det är rätt fult... ett utkast bara som sagt.
 

Attachments

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det här gillar jag! Väldigt likt BW men man behöver inte sätta sig in trasslet som är BW böckerna...
Velat prova någonting som det här länge men då mina spelare inte är stora läsare och ALDRIG skulle orka sätta sig in i BW så kommer det här lägligt!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Taktisk strid

Ser ut som att det borde funka rätt bra.

En grej jag funderar på är om inte kraftfullt hugg/spetsa borde ge en extra tärning i skada istället? Då man har så pass lite KP tycker jag det är lite riskabelt att dubbla även den fasta skadan från styrkebonus och vapen, träffar man så blir det nästan garanterad vinst. Visserligen kostar det ju 2 faser i förberedelse så det kanske är okej... Knepigt att veta utan att testa.

En annan fundering är hur det här systemet är tänkt att spela ihop med stridsavstånden; går det åt en fas att försöka ändra helt enkelt?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Taktisk strid

DeBracy said:
Ser ut som att det borde funka rätt bra.

En grej jag funderar på är om inte kraftfullt hugg/spetsa borde ge en extra tärning i skada istället? Då man har så pass lite KP tycker jag det är lite riskabelt att dubbla även den fasta skadan från styrkebonus och vapen, träffar man så blir det nästan garanterad vinst. Visserligen kostar det ju 2 faser i förberedelse så det kanske är okej... Knepigt att veta utan att testa.

En annan fundering är hur det här systemet är tänkt att spela ihop med stridsavstånden; går det åt en fas att försöka ändra helt enkelt?
Håller med, dessutom måste du erkänna. Det är roligare att rulla tärningar :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Taktisk strid

Persson said:
Håller med, dessutom måste du erkänna. Det är roligare att rulla tärningar :gremsmile:
Klart det är.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Förstår att detta inte är helt klart osv, men undrade varför man ska välja "fint" när man lika gärna kan göra en "riktad stöt eller hugg" som ger samma fördel som som är lättare att göra?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
  • Förflyttning, ändring av position och stridsavstånd
  • Dra eller stoppa undan ett vapen (eller något annat föremål)
  • Attackera och försvara sig
 
Top