Jag ställer frågan eftersom berättarmakt åt spelarna är relevant i det rollspel som jag snickrar på för tillfället. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att utforska detta vidare.
Berättarmakt åt spelarna - hur fungerar det?
Först ett motexempel:
I traditionella rollspel så inskränker sig spelarnas "berättarmakt" till att bestämma vad deras rp försöker göra. Allt annat står i spelledarens berättarmakt. Det är inte ett sådant rollspel jag vill diskutera här.
TILLÄGG: Jag pratar om ett ganska så traditionellt rollspel i vilket det finns inslag av berättarmakt åt spelarna. Jag pratar inte om ett spelledarlöst berättarspel.
Det jag menar med "berättarmakt åt spelarna" kan vara t.ex.
SPELARSCENER
Det finns "spelarscener" i vilken spelaren (under mer eller mindre kontrollerade former) kan bestämma vad som händer i rp:ns omvärld. Exempel: "min mormor dör och jag ärver en gammal sjömanskista full med gammalt 'skräp'", eller "jag söker upp gammal ovän och sluter fred med honom". I resten av äventyren, dvs när det är traditionella "spelledarscener", så har spelarna ingen berättarmakt.
Fråga 1: Hur styr regelverket vad/hur mycket spelaren kan bestämma på detta sätt?
Fråga 2: Vilka rollspel använder något dylikt och hur fungerar det?
RYKTEN
Spelaren kan (under mer eller mindre kontrollerade former) introducera saker i spelvärlden i form av rykten. Exempel: "jag har hört att det ska finnas en genväg genom skogen", eller "rykten säger att ett rymdskepp kraschade här någonstans".
Fråga 3: Hur omvandlas rykten till sanning? (En variant skulle vara att SL slår en tärning. 1-2 falsk rykte, 3-4 delvis sant, 5-6 sant rykte.)
Fråga 4: Vilka rollspel använder något liknande och hur fungerar det?
DIREKT METOD
Spelaren introducerar något i spelvärlden genom en direkt utsaga, som är omedelbar sanning. Exempel: "Det ligger en kraftig träpåk i rännstenen, jag tar upp den och..."
Fråga 5: Hur styrs hur mycket/vad spelaren kan bestämma? Använder man något slags "berättelsepoäng" som spelaren får betala? Eller har man en omröstning kring bordet om det verkar rimligt det som föreslås? Gör man skillnad mellan introduktion av "färg" (gränden lyses upp av en sotig lykta) och introduktion av "speliga saker" (rp får +1 på Iakttagelseförmåga eftersom gränden är upplyst).
Fråga 6: Ja, ni vet. Vilka rollspel använder detta och hur fungerar det?
Jag har hittills aldrig spelat något rollspel som ger berättarmakt åt spelarna på detta sätt. Men nu när jag skriver på ett eget rollspel så känns det intressant att göra ett försök.
Fråga 7: Något annat intressant att diskutera om spelarnas berättarmakt?
Tack för er hjälp!
Mvh Calle - novis på detta område
Berättarmakt åt spelarna - hur fungerar det?
Först ett motexempel:
I traditionella rollspel så inskränker sig spelarnas "berättarmakt" till att bestämma vad deras rp försöker göra. Allt annat står i spelledarens berättarmakt. Det är inte ett sådant rollspel jag vill diskutera här.
TILLÄGG: Jag pratar om ett ganska så traditionellt rollspel i vilket det finns inslag av berättarmakt åt spelarna. Jag pratar inte om ett spelledarlöst berättarspel.
Det jag menar med "berättarmakt åt spelarna" kan vara t.ex.
SPELARSCENER
Det finns "spelarscener" i vilken spelaren (under mer eller mindre kontrollerade former) kan bestämma vad som händer i rp:ns omvärld. Exempel: "min mormor dör och jag ärver en gammal sjömanskista full med gammalt 'skräp'", eller "jag söker upp gammal ovän och sluter fred med honom". I resten av äventyren, dvs när det är traditionella "spelledarscener", så har spelarna ingen berättarmakt.
Fråga 1: Hur styr regelverket vad/hur mycket spelaren kan bestämma på detta sätt?
Fråga 2: Vilka rollspel använder något dylikt och hur fungerar det?
RYKTEN
Spelaren kan (under mer eller mindre kontrollerade former) introducera saker i spelvärlden i form av rykten. Exempel: "jag har hört att det ska finnas en genväg genom skogen", eller "rykten säger att ett rymdskepp kraschade här någonstans".
Fråga 3: Hur omvandlas rykten till sanning? (En variant skulle vara att SL slår en tärning. 1-2 falsk rykte, 3-4 delvis sant, 5-6 sant rykte.)
Fråga 4: Vilka rollspel använder något liknande och hur fungerar det?
DIREKT METOD
Spelaren introducerar något i spelvärlden genom en direkt utsaga, som är omedelbar sanning. Exempel: "Det ligger en kraftig träpåk i rännstenen, jag tar upp den och..."
Fråga 5: Hur styrs hur mycket/vad spelaren kan bestämma? Använder man något slags "berättelsepoäng" som spelaren får betala? Eller har man en omröstning kring bordet om det verkar rimligt det som föreslås? Gör man skillnad mellan introduktion av "färg" (gränden lyses upp av en sotig lykta) och introduktion av "speliga saker" (rp får +1 på Iakttagelseförmåga eftersom gränden är upplyst).
Fråga 6: Ja, ni vet. Vilka rollspel använder detta och hur fungerar det?
Jag har hittills aldrig spelat något rollspel som ger berättarmakt åt spelarna på detta sätt. Men nu när jag skriver på ett eget rollspel så känns det intressant att göra ett försök.
Fråga 7: Något annat intressant att diskutera om spelarnas berättarmakt?
Tack för er hjälp!
Mvh Calle - novis på detta område