Vissa spelledare vill ha massa tid att förbereda, medan andra behöver ingen tid, eller kanske fem minuter och ett par begrepp. På samma sätt finns det de som blockar biplottar som de inte tänkt att spelarna skulle följa och det finns de som går på alla spår som spelarna verkar vilja följa. Själv diggar jag att ha det rätt fritt och har gjort så länge. De flesta knep för att få det att flyta ligger i ryggmärgen, men tänkte att det kunde vara kul med en tråd att utbyta erfarenheter om hur man gör när man inte hinner eller inte vill förbereda...
Anteckna!
Speciellt om det är under kampanjspel och speciellt om det är många spelare. Tankar försvinner lätt och återkomma till saker som man hittade på för någon timme sedan, eller för fem tillfällen sedan ger känslan av att det är en större sammanhängade historia, även om den är improviserad. Plus att motsatsen att man glömmer vikta element är trist...
Presentera problem, men inga lösningar
Låt spelarna komma på hur att lösa saker, om du själv har en lösning redan när du presenterar problemet så är det lätt att du låser dig vid den.
Svar ja eller kanske
Nej är tråkigt att höra som spelare, jag har ofta tricket att jag åtminstone slår en tärning eller säger att saker inte funkar för stunden. Och genom att försöka undvika nej så tar man in många uppslag från spelarena och fler huvuden improviserar bättre än ett.
Tusen mannen på gatan i nya sammanhang
Använd slp:er från tv, böcker eller din vardag, men byt miljöer på dem. Då är det lätt att befolka en värld utan att den känns tvådimmensionel.
Använd faktorer som inte helt matchar
Terry Pratchet är mästaren på det här, när man ser hur han varierar sin fantasyvärld genom att hela tiden fästa in element som inte är traditionellt förknippade med fantasy. Att göra en renodlad traditionell fantasy är mycket svårare att hålla levande än en blandning, i alla fall om du ska göra det på flygande fot.
Lita på att spelarna följer med
Om du hittar en riktning så våga lita på att spelarna kommer följa med, om de inte gör det så har du valt något som inte tilltalar dem (försök minnas det och använda det på andra någon annan gång istället), men oftast kommer de att haka på de insiativ som spelledaren kommer med.
-Gunnar (som blev insipirerad av Arvids tråd och hoppas att jag inte nu försökt starta en lika bred)
Anteckna!
Speciellt om det är under kampanjspel och speciellt om det är många spelare. Tankar försvinner lätt och återkomma till saker som man hittade på för någon timme sedan, eller för fem tillfällen sedan ger känslan av att det är en större sammanhängade historia, även om den är improviserad. Plus att motsatsen att man glömmer vikta element är trist...
Presentera problem, men inga lösningar
Låt spelarna komma på hur att lösa saker, om du själv har en lösning redan när du presenterar problemet så är det lätt att du låser dig vid den.
Svar ja eller kanske
Nej är tråkigt att höra som spelare, jag har ofta tricket att jag åtminstone slår en tärning eller säger att saker inte funkar för stunden. Och genom att försöka undvika nej så tar man in många uppslag från spelarena och fler huvuden improviserar bättre än ett.
Tusen mannen på gatan i nya sammanhang
Använd slp:er från tv, böcker eller din vardag, men byt miljöer på dem. Då är det lätt att befolka en värld utan att den känns tvådimmensionel.
Använd faktorer som inte helt matchar
Terry Pratchet är mästaren på det här, när man ser hur han varierar sin fantasyvärld genom att hela tiden fästa in element som inte är traditionellt förknippade med fantasy. Att göra en renodlad traditionell fantasy är mycket svårare att hålla levande än en blandning, i alla fall om du ska göra det på flygande fot.
Lita på att spelarna följer med
Om du hittar en riktning så våga lita på att spelarna kommer följa med, om de inte gör det så har du valt något som inte tilltalar dem (försök minnas det och använda det på andra någon annan gång istället), men oftast kommer de att haka på de insiativ som spelledaren kommer med.
-Gunnar (som blev insipirerad av Arvids tråd och hoppas att jag inte nu försökt starta en lika bred)