Nekromanti 4E Multiclass/Hybridclass

anth

Vetefan
En av de saker folk klagade på i 3E var multiclass - vissa kombinationer sög att multiclassa,
och det är en av de saker som 4 skulle lösa - lyckades det?
Fungerar Multiclass och Hybridclass bra i 4E?
Finns det kombinationer som blir obalanserade?
Finns det kombinationer som fortfarande fungerar dåligt?

Jarl

Hero
Anthraxus said:
En av de saker folk klagade på i 3E var multiclass - vissa kombinationer sög att multiclassa,
och det är en av de saker som 4 skulle lösa - lyckades det?
Finns det kombinationer som fortfarande fungerar dåligt?
Multiclassning är ju lite nedtonat i 4e, man kan, till en kostnad, välja enstaka powers från andra klasser, men inte multiklassa i klassisk bemärkelse. Det kan tyckas väldigt begränsat, men många av de mest överoptade koncepten bygger på multiklassning. Om jag vore DM skulle jag nog helt enkelt förbjuda multiklassfeatsen, de tillför inte mycket, och de är en stor källa till överoptning och nischintrång.

Hybrider har jag inte provat själv, men vad jag hört är de aningen svagare än de "rena" klasserna.

Dimfrost

Special Circumstances
Det fungerar bra. Naturligtvis finns det både för starka och för svaga kombinationer, men främst då det senare. Att kombinera ihop klasser utan några gemensamma stats är mycket sällan en bra idé. (Det finns enstaka effektiva fighter/wizard-kombinationer, men de är inte många.)

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag tycker det är ett fiffigt system. Det är nästan alltid bra att ta en multicalss, men det handlar oftast om dålig design av classerna. Till alla classer finns det levlar då alla förmågor suger eller iaf bara en "ok" förmåga och då är det trevligt att byta bort den mot en annan class(dom suger på olika lvlar i regel). Hade de varit bättre på att hitta passande förmågor varje level så hade det inte varit lika bra att multiclassa.

Som jag ser det är en av poängen med D&D att man bygger sin class och gör sina val av feats och förmågor. Detta är både ett kosmetiskt och speligt val så man får väl balansera det hela med vad som väger tyngst för en själv. Med det sagt tycker jag inte det är ett stort problem med att multiclassandet är bra. Om det är bra för en fighter att ta lite ranger förmågor, varför inte? Precis som valet för en fighter att ta Unbreakable, vilket är mer självklart än att multiclassa.

De bästa kombinationerna måste ju bygga på samma stats, så en fighter kommer ändå inte kunna ta förmågor från alla classer. Ett undantag är utilities, men man får ju bara en.

En av dom sakerna jag tycker bäst om med det hela är att man får välja en paragon path från sin multiclass. Så om man är en tiefling kanske man kan plocka på sig en warlock paragonclass. Det var väl tänkt att racial paragonclasses skulle fylla den funktionen, men dom är ju tyvärr oftast tråkigare och sugigare(med vissa undantag).

Jag skulle säga så här, för vissa classer är det nästan alltid bättre att byta bort sig. Fighter är en av dom. Deras förmågor är oftast sämre än Barbarian, Ranger, Cleric, Paladin, Warlord. Som alla också använder strength. Samma sak är inte alltid sant för de andra classerna. Sen är det så klart bra för de flesta classer att plocka upp ranger eller rogue för quarry/sneak attack. Samt det jag skrev ovan om att de flesta har lite dåliga förmågor man kan fylla.

Finns det kombinationer som fortfarande fungerar dåligt
Beror på vad du menar. Kosmetiskt fungerar alla väldigt bra. En fighter med lite int kan multiclassa till wizard och ta förmågor som inte kräver mycket int för anfall(som utility och walls). Så han kan känna sig ganska mycket som en wizard. Powermässigt tror jag nog man kan få de flesta kombinationer att fungera eftersom det alltid finns lite dåliga förmågor, men då måste man ju ge upp ett stat, så kanske inte "optimalt".

En sak jag stör mig lite på är skillsen man får av att multiclassa. Dessa är oftast passande, men det hade varit bra om dom haft en regel som sa att om man redan har den skillen får man välja en valfri från classen. En passande multiclass är kanske cleric/paladin, men som med alla heliga classer måste dom ta religion. Sen hade jag gärna sett att man kunde få byta ut en av sina at-will mot multiclassens utan att behöva välja det väldigt dåliga multiclass paragorn valet.

DarkMystic

Swordsman
Multiclass och hybrid funkar jätte bra, har sett båda igång fullt ut och dem kan vara minst lika effektiva som vanliga klasser.

Dem offrar lite för att få flexibilitet och i 4th edition så är teamwork och flexibilitet viktigare än att ha den "bästa" karaktären.