entomophobiac
Low Prep High Play
Börjar sakta men säkert närma mig ett första utkast av Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola, som är mitt rollspelsarrangemang till årets GothCon. Det har varit en krokig och kaotisk väg redan nu och jag känner på mig att första speltestet kommer vara smärtsamt på något sätt jag inte förutsett.
En sak som dykt upp längs vägen är nämligen att scenariot inte har något behov alls av traditionella regler för handlingar. Det påverkar upplevelsen föga om rollpersonerna lyckas med saker när ingen motsätter sig. Därför har scenariot inga regler alls för just handlingar. Rollpersoner har inga färdigheter. Säg vad ni gör och ni gör det, inom rimlighetens gränser.
Spelet har regler för exakt fyra saker: logistik, moral, eldstrid, och förluster. Allt med fokus på skyttesluskens grodperspektiv.
Första utkast på reglerna för eldstrid.
Första utkast på reglerna för moral.
Men en sak som jag upptäckt när jag spellett olika grupper i andra rollspel och försökt experimentera är att det finns en sorts outtalad gräns för hur mycket som får saknas eller vara annorlunda innan folk slutar vara bekväma med det.
Och just det här med regler för handlingar är ofta en av dessa grejer.
I min mest regelbundna spelgrupp har folk blivit vana att slå för Persuade eller Charisma eller liknande när deras egna ord tryter, vilket lett till en krock när vi börjat leka med OSR (i form av LotFP) som uttalat inte vill befattas med den sortens genvägar. Och då är ju LotFP i grund och botten väldigt likt så många andra rollspel på andra punkter.
Vad känner ni här? Finns det måsten? Har ni högre eller lägre tolerans för ett konventsscenarios excentriska undantag?
En sak som dykt upp längs vägen är nämligen att scenariot inte har något behov alls av traditionella regler för handlingar. Det påverkar upplevelsen föga om rollpersonerna lyckas med saker när ingen motsätter sig. Därför har scenariot inga regler alls för just handlingar. Rollpersoner har inga färdigheter. Säg vad ni gör och ni gör det, inom rimlighetens gränser.
Spelet har regler för exakt fyra saker: logistik, moral, eldstrid, och förluster. Allt med fokus på skyttesluskens grodperspektiv.
Första utkast på reglerna för eldstrid.
Första utkast på reglerna för moral.
Men en sak som jag upptäckt när jag spellett olika grupper i andra rollspel och försökt experimentera är att det finns en sorts outtalad gräns för hur mycket som får saknas eller vara annorlunda innan folk slutar vara bekväma med det.
Och just det här med regler för handlingar är ofta en av dessa grejer.
I min mest regelbundna spelgrupp har folk blivit vana att slå för Persuade eller Charisma eller liknande när deras egna ord tryter, vilket lett till en krock när vi börjat leka med OSR (i form av LotFP) som uttalat inte vill befattas med den sortens genvägar. Och då är ju LotFP i grund och botten väldigt likt så många andra rollspel på andra punkter.
Vad känner ni här? Finns det måsten? Har ni högre eller lägre tolerans för ett konventsscenarios excentriska undantag?
Attachments
-
39.5 KB Views: 0
-
37.1 KB Views: 0