Re: 4th Edition Fighters
Faktum är att de får ännu mer stöd för att kunna specialisera sig så i 4th edition. Olika vapen har olika fördelar. Samt att en fighter kan lära sig speciella tekniker för att bli ännu "häftigare" med det eller de vapen han har specialiserat sig på.
I mina ögon gör det främst krigaryrkena till mer varierande. En 5th level fighter kommer definitivt inte vara i närheten lik den andre. Så som 3.0/3.5 nu fungerar tenderar mina spelares fighters att mer eller mindre vara kloner av varandra. Spelarna har redan lärt sig vilka feat-kedjor de ska ta, vilken utrustning som är bäst osv, för att uppfylla den roll som fightern har i gruppen.
Med 4th edition kommer de ha betydligt mer att välja på, och specialisering i detta fallet kommer innebära större mångfald.
Framför allt så jublar jag över att level adjustment äntligen är borta. Tror inte någon del av spelet har orsakat mer gnäll från mina spelare än detta. Inte för att deras rollpersoner "hamnar efter", utan för att de alternativa reglerna (Savage species etc.) som kommit till för att hantera dem på ett mer intressant sätt, har varit (citat) "påklistrade" (slut på citat) och varit smått jobbiga att implementera under spel i efterhand.
I 4th edition är detta med redan i grundreglerna. Visserligen kommer väl det att bli ett problem när man konverterar material mellan editions, men det är väl åtminstonde ett problem som kommer att minska med tiden allt eftersom nytt material blir mer tillgängligt.
Får dock säga att jag svär lite över att ha införskaffat 3.0, sedan 3.5 (vilket vi bara spelade i ett halvår innan vi la av för ett tag), för att nu införskaffa 4.0.
Nåja, kunde varit värre, kunde ha rökat eller sysslat med något mer hälsovådligt som också kostar lika mycket pengar per år (D&D blir trots allt rätt billigt i jämförelse med rökning, på alla de sätt).