Rickard
Urverk speldesign
Checklista för saker att göra mellan spelomgångarna?
Genom åren av spelledande så är det ett par saker som jag lagt mig till att göra mellan spelomgångarna. Det är inte alltid som jag gör alla punkter eller ens någon av dem utan jag tar tag i det när lusten faller på. Det kan vara i regel vara efter varje äventyr som jag går igenom _hela_ denna lista eller om spelarna gjort nya rollpersoner. Detta behövs för att öka kunskapen om vad spelarna kan för något, men också för att bättre kunna forma sina äventyr runt spelarna.
Färdigheter/förmågor
Det du bör ha en bra koll på är spelarnas färdigheter och förmågor. Om det är en färdighet som spelaren inte får användning för så mycket, så försök ändra på det. Spelleder du ett nytt rollspel för första gången så behöver du bara inrikta dig att repetera de färdigheter och förmågor som spelarna har valt. Det kan spara mycket tid om du vill komma igång snabbt. Du bör också se vilka färdigheter eller förmågor som höjts eller köpts nya. Det kan ge en liten ledtråd på vad spelaren vill inrikta sin rollperson på eller vilka moment som spelarna tycker sig finna i dina äventyr.
Bakgrundshistorier
Bakgrundshistorier kan man inte bara använda till att spinna vidare äventyr på. Ibland är det faktiskt nästintill omöjligt att komma på äventyrsuppslag baserad på en spelarens bakgrundshistoria. Du kan bland annat utnyttja den till att starta konversationer från spelledarperson till spelare. Om en spelare är uppvuxen på ett kloster kan berättelsen ”Det var som när jag var ute och reste så kom jag förbi ett kloster söder om Kandra (spelarens kloster), och jösses! Den abbedissan var det fetaste och fulaste kvinnan jag någonsin sett" ge upphov till en rätt intressant situation. Spelarna kan också möta någon från sin bakgrundshistoria som talar gamla minnen med spelaren som ett sätt att utveckla relationer mellan _spelarna_ då de får reda på lite mer saker om sin reskamrat. Ju bättre du kan dina spelares bakgrundshistorier ju lättare har du att slänga in sådana saker när du behöver lite variation. Fundera ut några sätt som bakgrundshistorierna kan komma in i äventyret som en sidohandling.
Personlighet
Likväl som med bakgrunder bör du lära känna spelarnas personligheter och utnyttja dem på precis samma sätt som med bakgrundshistorierna. Du kan göra inslag i äventyr där du testar en spelares värderingar och moraliska tänkande eller sätter spelaren i situationer som denne kan spela ut sin personlighet väl. Det är som när jag brukar testa mina spelare genom att sätta de i en sits där de får välja mellan de andra spelarna eller sina egna åsikter. Oavsett vad de väljer brukar det bli en festlig situation.
Kontakter (eller dylika bekantskaper)
En resurs som i min spelgrupp sällan används är deras kontakter, även om jag nu flitigt försöker ändra på det. Istället för att stoppa in nya personer i spelarnas vardag hela tiden så använd kontakterna. Särskilt praktiskt är detta när spelararna brukar föra loggbok över alla viktiga personer de stöter på. Det känns visserligen lite onödigt att skriva, men kontakterna kan givetvis även ge uppslag till äventyr.
Läsa spelarnoteringar
Det jag brukar ha mest nytta av och mest införliva är saker som spelarna skriver som korta noter på sitt rollformulär. Det kan vara önskemål eller "personliga" (ur rollpersonens synvinkel) anteckningar om karaktärer eller förmågor. Här kan man ibland se hur spelaren vill utvecklas. Något man också bör läsa är spelarnas eventuella anteckningar om äventyret så man ser vilka delar de mest tagit till sig och hur de har tolkat äventyret. Ibland kan de vara på helt fel spår eller varit jätteaktiva på att klura ut olika alternativ på lösningar. Ändra gärna äventyret så att det passar bättre in på deras lösningar. Det behöver inte till 100% stämma, men kan ge leda till att de sparkas in på rätt spår igen.
Rätta till fel
Ofta brukar vi göra rollpersoner och sedan sätta igång direkt och spela. För att undvika kontroller och pilljobb som slukar tid brukar jag kolla igenom rollformulären i efterhand och skicka med lappar med ändringar och förklaringar nästa gång vi spelar. Jag kan ta som exempel vår nybörjare i gruppen som spelade vargman i Drakar och Demoner och som sprang omkring i kamouflagebyxor. Det var inget som jag visste om förrän jag läste igenom rollformuläret efter spelomgången. När det gäller saker om världen eller om äventyret som en spelare förstått fel brukar jag säga det så att alla spelare hör, antingen innan vi börjar spela som en not eller så brukar jag "smuggla in" det medan vi spelar; "...och längst in i hörnet ser ni _BYÄLDSTEN_ Beka.". Händelsen med kamouflagebyxor påpekade jag till exempel innan vi började spela, då jag klargjorde att plagg oftast är färgade med endast en färg. Jag sade det till alla eftersom det kunde finnas ännu en spelare till som inte visste om det.
Uppdatera rollpersonsvärden
Några spelledare vill ha vissa färdigheter eller förmågor uppskrivna på ett separat papper. Kom ihåg att uppdatera dem så fort det funnits en chans för spelarna att ändra på dem.
Uppdatera dina anteckningar
Spelarna kan ibland vara som ena riktiga elefanter i en porslinsaffär och rejält skakat om förutsättningarna för äventyret. Tänk igenom vilka konsekvenser som spelarna har gett för det slutgiltiga planerade målet för äventyret. Har något ändrat så pass att målet måste ändras eller kan spelarna klara sig ändå? Har de gjort saker som kan få konsekvenser i senare äventyr eller som något som kan leda in på ett sidospår i äventyret? Gör anteckningar så att du kan plocka fram dem senare.
Uppdatera sidohändelser
För att världen inte bara ska kretsa runt spelarna så brukar jag slänga in rykten om händelser som sker i världen. Vad det är för typ av rykten brukar variera, beroende på umgänget som spelarna rör sig i. För att underlätta att hålla reda på dessa sidohändelser kan du ha en spelledarkarta där du märker ut var händelserna utspelar sig med nålar av olika färger. Du kan då lätt flytta dem, ta bort dem eller sätta dit nya om du så känner för det.
Läsa andra äventyr
Själv brukar jag i regel vara en till tre äventyr före det vi spelar. Detta för att lättare kunna anpassa äventyret till att lättare haka i dem andra. Det kan vara lite krångligt om du är spelledare i flera rollspel eller spelgrupper då det blir väldigt många äventyr du har i skallen samtidigt. Spelar du mestadels äventyr tagna från nätet så har du en anledning till att läsa äventyr då du måste sålla bort en hel del. Varför du ska läsa äventyr som föreberedelse är relativt klart. Förutom anledningen jag redan givit så är det bra att läsa äventyr om du någon gång skulle sättas i en situation då du måste improvisera fram ett äventyr. Du kan också lägga ut sidospår i det pågående äventyret med inspiration från vad du läst.
Slutligen
Det viktigaste du har mellan spelomgångarna är att titta igenom dina spelares rollformulär. Du bör helst kunna rollpersoner minst lika bra som dina spelare, men jag menar inte att du måste kunna vartenda värde och siffra på rollformuläret, men du bör kunna dem i övergripande lag. Som du kanske har märkt så leder mestadels som du gör mellan spelomgångarna till att planera i framtiden för äventyr. Observera att jag har gjort en skillnad på "innan spelomgången" och "mellan spelomgångarna" (mer om den första kommer säkert senare).
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som höll på att glömma punkten "Rätta till fel"
<FONT SIZE=1>NOT: När jag skrivit "spelarna" menar jag ibland deras rollpersoner och ibland spelarna själva. Detta torde vara relativt uppenbart vad som är vilket när ordet läses i sitt sammanhang. Jag har också (av ren vana) skrivit mestadels med fantasyinriktning</FONT>
Genom åren av spelledande så är det ett par saker som jag lagt mig till att göra mellan spelomgångarna. Det är inte alltid som jag gör alla punkter eller ens någon av dem utan jag tar tag i det när lusten faller på. Det kan vara i regel vara efter varje äventyr som jag går igenom _hela_ denna lista eller om spelarna gjort nya rollpersoner. Detta behövs för att öka kunskapen om vad spelarna kan för något, men också för att bättre kunna forma sina äventyr runt spelarna.
Färdigheter/förmågor
Det du bör ha en bra koll på är spelarnas färdigheter och förmågor. Om det är en färdighet som spelaren inte får användning för så mycket, så försök ändra på det. Spelleder du ett nytt rollspel för första gången så behöver du bara inrikta dig att repetera de färdigheter och förmågor som spelarna har valt. Det kan spara mycket tid om du vill komma igång snabbt. Du bör också se vilka färdigheter eller förmågor som höjts eller köpts nya. Det kan ge en liten ledtråd på vad spelaren vill inrikta sin rollperson på eller vilka moment som spelarna tycker sig finna i dina äventyr.
Bakgrundshistorier
Bakgrundshistorier kan man inte bara använda till att spinna vidare äventyr på. Ibland är det faktiskt nästintill omöjligt att komma på äventyrsuppslag baserad på en spelarens bakgrundshistoria. Du kan bland annat utnyttja den till att starta konversationer från spelledarperson till spelare. Om en spelare är uppvuxen på ett kloster kan berättelsen ”Det var som när jag var ute och reste så kom jag förbi ett kloster söder om Kandra (spelarens kloster), och jösses! Den abbedissan var det fetaste och fulaste kvinnan jag någonsin sett" ge upphov till en rätt intressant situation. Spelarna kan också möta någon från sin bakgrundshistoria som talar gamla minnen med spelaren som ett sätt att utveckla relationer mellan _spelarna_ då de får reda på lite mer saker om sin reskamrat. Ju bättre du kan dina spelares bakgrundshistorier ju lättare har du att slänga in sådana saker när du behöver lite variation. Fundera ut några sätt som bakgrundshistorierna kan komma in i äventyret som en sidohandling.
Personlighet
Likväl som med bakgrunder bör du lära känna spelarnas personligheter och utnyttja dem på precis samma sätt som med bakgrundshistorierna. Du kan göra inslag i äventyr där du testar en spelares värderingar och moraliska tänkande eller sätter spelaren i situationer som denne kan spela ut sin personlighet väl. Det är som när jag brukar testa mina spelare genom att sätta de i en sits där de får välja mellan de andra spelarna eller sina egna åsikter. Oavsett vad de väljer brukar det bli en festlig situation.
Kontakter (eller dylika bekantskaper)
En resurs som i min spelgrupp sällan används är deras kontakter, även om jag nu flitigt försöker ändra på det. Istället för att stoppa in nya personer i spelarnas vardag hela tiden så använd kontakterna. Särskilt praktiskt är detta när spelararna brukar föra loggbok över alla viktiga personer de stöter på. Det känns visserligen lite onödigt att skriva, men kontakterna kan givetvis även ge uppslag till äventyr.
Läsa spelarnoteringar
Det jag brukar ha mest nytta av och mest införliva är saker som spelarna skriver som korta noter på sitt rollformulär. Det kan vara önskemål eller "personliga" (ur rollpersonens synvinkel) anteckningar om karaktärer eller förmågor. Här kan man ibland se hur spelaren vill utvecklas. Något man också bör läsa är spelarnas eventuella anteckningar om äventyret så man ser vilka delar de mest tagit till sig och hur de har tolkat äventyret. Ibland kan de vara på helt fel spår eller varit jätteaktiva på att klura ut olika alternativ på lösningar. Ändra gärna äventyret så att det passar bättre in på deras lösningar. Det behöver inte till 100% stämma, men kan ge leda till att de sparkas in på rätt spår igen.
Rätta till fel
Ofta brukar vi göra rollpersoner och sedan sätta igång direkt och spela. För att undvika kontroller och pilljobb som slukar tid brukar jag kolla igenom rollformulären i efterhand och skicka med lappar med ändringar och förklaringar nästa gång vi spelar. Jag kan ta som exempel vår nybörjare i gruppen som spelade vargman i Drakar och Demoner och som sprang omkring i kamouflagebyxor. Det var inget som jag visste om förrän jag läste igenom rollformuläret efter spelomgången. När det gäller saker om världen eller om äventyret som en spelare förstått fel brukar jag säga det så att alla spelare hör, antingen innan vi börjar spela som en not eller så brukar jag "smuggla in" det medan vi spelar; "...och längst in i hörnet ser ni _BYÄLDSTEN_ Beka.". Händelsen med kamouflagebyxor påpekade jag till exempel innan vi började spela, då jag klargjorde att plagg oftast är färgade med endast en färg. Jag sade det till alla eftersom det kunde finnas ännu en spelare till som inte visste om det.
Uppdatera rollpersonsvärden
Några spelledare vill ha vissa färdigheter eller förmågor uppskrivna på ett separat papper. Kom ihåg att uppdatera dem så fort det funnits en chans för spelarna att ändra på dem.
Uppdatera dina anteckningar
Spelarna kan ibland vara som ena riktiga elefanter i en porslinsaffär och rejält skakat om förutsättningarna för äventyret. Tänk igenom vilka konsekvenser som spelarna har gett för det slutgiltiga planerade målet för äventyret. Har något ändrat så pass att målet måste ändras eller kan spelarna klara sig ändå? Har de gjort saker som kan få konsekvenser i senare äventyr eller som något som kan leda in på ett sidospår i äventyret? Gör anteckningar så att du kan plocka fram dem senare.
Uppdatera sidohändelser
För att världen inte bara ska kretsa runt spelarna så brukar jag slänga in rykten om händelser som sker i världen. Vad det är för typ av rykten brukar variera, beroende på umgänget som spelarna rör sig i. För att underlätta att hålla reda på dessa sidohändelser kan du ha en spelledarkarta där du märker ut var händelserna utspelar sig med nålar av olika färger. Du kan då lätt flytta dem, ta bort dem eller sätta dit nya om du så känner för det.
Läsa andra äventyr
Själv brukar jag i regel vara en till tre äventyr före det vi spelar. Detta för att lättare kunna anpassa äventyret till att lättare haka i dem andra. Det kan vara lite krångligt om du är spelledare i flera rollspel eller spelgrupper då det blir väldigt många äventyr du har i skallen samtidigt. Spelar du mestadels äventyr tagna från nätet så har du en anledning till att läsa äventyr då du måste sålla bort en hel del. Varför du ska läsa äventyr som föreberedelse är relativt klart. Förutom anledningen jag redan givit så är det bra att läsa äventyr om du någon gång skulle sättas i en situation då du måste improvisera fram ett äventyr. Du kan också lägga ut sidospår i det pågående äventyret med inspiration från vad du läst.
Slutligen
Det viktigaste du har mellan spelomgångarna är att titta igenom dina spelares rollformulär. Du bör helst kunna rollpersoner minst lika bra som dina spelare, men jag menar inte att du måste kunna vartenda värde och siffra på rollformuläret, men du bör kunna dem i övergripande lag. Som du kanske har märkt så leder mestadels som du gör mellan spelomgångarna till att planera i framtiden för äventyr. Observera att jag har gjort en skillnad på "innan spelomgången" och "mellan spelomgångarna" (mer om den första kommer säkert senare).
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som höll på att glömma punkten "Rätta till fel"
<FONT SIZE=1>NOT: När jag skrivit "spelarna" menar jag ibland deras rollpersoner och ibland spelarna själva. Detta torde vara relativt uppenbart vad som är vilket när ordet läses i sitt sammanhang. Jag har också (av ren vana) skrivit mestadels med fantasyinriktning</FONT>