Mogger
Hipsteranka
För ett tag sedan började vi spela A Song of Ice and Fire. Det är ett ganska stolpigt system, med hjärtat på rätt ställe, men i mina ögon är det väldigt bristfälligt. Så vi har gjort om MASSOR.
ASIFRP kretsar kring ett adelshus. Om ni läst GRRMs böcker förstår ni upplägget. För er som inte läst böckerna så tänkt intriger och krig i ett medeltida England, eller kolla på Tudors.
Det första vi gjorde var att skapa ett Hus. Vi bestämde att det skulle ligga i norra Westeros, för jag har en stor fin karta över det området. Först snackade vi löst om vilka roller vi ville spela men bestämde oss för att se hur Huset blev först.
Så föddes Huset Fawkes. Vi skapade en furste, vi bestämde hur förläningen såg ut, vilka "underhus" som finns o.s.v. Till slut hade vi ett ganska trevligt hus. En anrik släkt, numera närmast utblottad och med tveksam status. Vi skapade en konflikt med huset Manderly. Det misstänks att Manderlys utfärdar kaparbrev och att Fawkes är målet. I grund och botten är det ett handelskrig. Spelarna började fundera på sina roller och vid nästa träff gjorde vi karaktärer. Under tiden skapade vi (mest jag ) omkringliggande områden, gjorde kartor över landsänden o.s.v. Snart såg följande karaktärer dagens ljus:
Cileste Fawkes
Cileste är gift med furstens son. Hon kommer från en rik sydländsk släkt och giftermålet handlade enbart om pengar. Inte minst med tanke på att hennes gemål, Jorah Fawkes är homosexuell och att deras tvillingsöners far är kungens bror (och Cilestes älskare). Cileste själv ser sin position som fylld av möjligheter och hon försöker bygga upp en egen maktbas.
Daelin Fawkes
Skattemästare och furstens yngste bror. Daelin har en mörk historia och är ärrad av den. Hans bästa vän svek honom och han vet inte om hans dotter verkligen är hans. Nu är hans fru död och han begraver sig i arbete. Hans dotter är hans enda ljusglimt, och hoppet att en dag få se Huset Fawkes som det en gång var.
Alric Fawkes
Kapten över huset samlade styrkor. Makthungrig och känner sig dessutom sviken av sitt hus, att det har tillåtits förfalla. Tänker ändra på det, kosta vad det kosta vill. Dödade sin dotters hemlige älskare under ett tornerspel och som en följd av det fick både sin dotter och älskarens hus som fiender.
Crow
På ytan en enkel krigare. Lojal och tystlåten. Crow är furstens bastardson. Det som krånglar till det är Crows affär med sin halvsyster, Enwyn. Furstens fru avskyr Crow, och ser honom som ett hån mot gudarna, och allt som är fint och rätt. Crow vill mest av allt bara hitta en plats, känna trygghet och slippa utstå hat och spott. Att det rinner jätteblod i hans ådror gör inte saken bättre...
1:a Spelmötet
Så, vi började med att följa runt Cileste, Daelin och Alric en helt vanlig dag, för att få lite insyn i deras karaktärer och känna på miljön som är ny för oss alla. Det dök upp en del bra grejer här. Lite personer, platser och sånt som är i görningen m.m.
Cileste bestämde möte med Enwyn och lovade att tala för hennes sak i rådet. Enwyn vill resa till White Harbour (fiendehuset Manderlys huvudsäte) och gå som Squire hos en Anoited Knight (den enda riktiga kyrkan, kallad Sept, finns där, och Enwyn är troende) där, och studera i septen. Villkoret är att hon ska spionera för Cilestes räkning, vilket Enwyn går med på.
Därefter anlände Starks till Fawkesnest, Robb Stark och ett följe, inklusive Benjen Stark (en massa karaktärer från böckerna). Robb krävde att Furst Byron skulle förnya eden till Nightwatch och Byron vägrade. Vi bestämde nämligen att Huset är edsbrytare och sedan urminnestider varit Nightwatchs främsta förespråkare (Nightwatch vaktar den yttersta nordliga gränsen).
Efter det följde ett rådslag. Alla karaktärerna är med i rådet, även om Crows roll där mest är att lyssna. Punkterna som diskuterades:
1. Alric och Crow ska resa till Hornwoods för att diskutera den allians huset erbjudut. Hur det än går ska Alric ta med sig sin fru tillbaka, som flyttade hem efter en del problem.
2. Giftermål med Alcott Gallagher diskuterades. Andra frågor kom emellan, men det är fortfarande aktuellt. Alcott är en gammal "kåtbock" enligt Byron och ingen av fäderna var sugna på att gifta bort sina döttrar...
3. Daelin ska hitta en gemål. Hans dotter en make, Alrics dotter en make, och unge Aidan Fawkes en fru. Huset ska bli starkt på detta sätt.
4. Enwyn ska förföra Robb Stark. Alrics och Daelins döttrar ska övertyga Enwyn. Huset Stark är ett av de mäktigaste husen i hela riket, och Robb är naiv och lojal. Om Enwyn lyckas förföra honom kommer han säkert att gifta sig med henne för att det är rätt.
5. En budbärare anländer med bud från Rustleaf. Byn har attackerats av rövare och behöver hjälp.
Crow smyger iväg från rådet för att varna Enwyn om planerna. Istället bestämmer de båda sig för att ge sig av tillsammans. När tiden är rätt. Crow lyckas med hot om dödligt våld övertyga Enwyn om att vänta. Sedan älskar de i Enwyns lilla hemliga kapell.
Daelins dotter visar prov på förslagenhet och föreslår att hennes far ska placera henne bredvid Robb på kvällens bankett. Hon vet hur man förför en ung adelsman. Daelin ger sitt godkännande och hjälper henne (och sviker alltså sin furstes order).
Inte heller Alric lyckas övertala sin dotter. De har en kylig relation. Alric "råkade" döda dotterns käraste vid ett tornerspel. Alric försöker istället förklara för sin dotter att hon inte alls behöver gifta sig. Hon svarar att "hon kommer att gifta sig med den som hennes furste beslutar åt henne" Alric lämnar henne.
Festen går enligt planerna. Iaf för Daelin vars dotter förför Robb. Robb och Byron kommer överens, muntligen*
Dagen efter ger sig Crow och Alric av mot Rustleaf för att förgöra rövarna. Efter två dagars ritt når de byn och spenderar sedan 2 dagar i skogen där de tar sig djupare, och djupare in i den. Till slut hittar de en liten spillra av rövarna och dödar dom.
---------------
Efter detta har vi kört lite textbaserat formuspel, främst med Daelin som planerar att lösa alla problem med ett litet gränskrig. Furst Byron känner sig nämligen sviken av sin furste, Eddard Stark, Warden of the North. Han vill ha ett erkännande för sina insatser och sitt mod i kriget.
-------------
En rörig krönika känner jag. Det beror på att det finns så mycket trådar, så många förhållanden att det inte är så lätt att reda ut allt i ett sånt här inlägg. Ska se om jag kan reda ut det längre fram.
Vi spelar på måndag igen. Då kommer Cileste att försöka övertyga fursten om att bygga upp den sept som Alric och hans bror brände ner för en massa år sedan. Detta för att de inte ska framstå som kättare i resten av riket (i norr ber man till Children of the Forest och deras gudomliga träd). Alric brände septen för att prästen där ägnade sig åt otukt, men antagligen även för att han inte gillar tron.
O.s.v!
ASIFRP kretsar kring ett adelshus. Om ni läst GRRMs böcker förstår ni upplägget. För er som inte läst böckerna så tänkt intriger och krig i ett medeltida England, eller kolla på Tudors.
Det första vi gjorde var att skapa ett Hus. Vi bestämde att det skulle ligga i norra Westeros, för jag har en stor fin karta över det området. Först snackade vi löst om vilka roller vi ville spela men bestämde oss för att se hur Huset blev först.
Så föddes Huset Fawkes. Vi skapade en furste, vi bestämde hur förläningen såg ut, vilka "underhus" som finns o.s.v. Till slut hade vi ett ganska trevligt hus. En anrik släkt, numera närmast utblottad och med tveksam status. Vi skapade en konflikt med huset Manderly. Det misstänks att Manderlys utfärdar kaparbrev och att Fawkes är målet. I grund och botten är det ett handelskrig. Spelarna började fundera på sina roller och vid nästa träff gjorde vi karaktärer. Under tiden skapade vi (mest jag ) omkringliggande områden, gjorde kartor över landsänden o.s.v. Snart såg följande karaktärer dagens ljus:
Cileste Fawkes
Cileste är gift med furstens son. Hon kommer från en rik sydländsk släkt och giftermålet handlade enbart om pengar. Inte minst med tanke på att hennes gemål, Jorah Fawkes är homosexuell och att deras tvillingsöners far är kungens bror (och Cilestes älskare). Cileste själv ser sin position som fylld av möjligheter och hon försöker bygga upp en egen maktbas.
Daelin Fawkes
Skattemästare och furstens yngste bror. Daelin har en mörk historia och är ärrad av den. Hans bästa vän svek honom och han vet inte om hans dotter verkligen är hans. Nu är hans fru död och han begraver sig i arbete. Hans dotter är hans enda ljusglimt, och hoppet att en dag få se Huset Fawkes som det en gång var.
Alric Fawkes
Kapten över huset samlade styrkor. Makthungrig och känner sig dessutom sviken av sitt hus, att det har tillåtits förfalla. Tänker ändra på det, kosta vad det kosta vill. Dödade sin dotters hemlige älskare under ett tornerspel och som en följd av det fick både sin dotter och älskarens hus som fiender.
Crow
På ytan en enkel krigare. Lojal och tystlåten. Crow är furstens bastardson. Det som krånglar till det är Crows affär med sin halvsyster, Enwyn. Furstens fru avskyr Crow, och ser honom som ett hån mot gudarna, och allt som är fint och rätt. Crow vill mest av allt bara hitta en plats, känna trygghet och slippa utstå hat och spott. Att det rinner jätteblod i hans ådror gör inte saken bättre...
1:a Spelmötet
Så, vi började med att följa runt Cileste, Daelin och Alric en helt vanlig dag, för att få lite insyn i deras karaktärer och känna på miljön som är ny för oss alla. Det dök upp en del bra grejer här. Lite personer, platser och sånt som är i görningen m.m.
Cileste bestämde möte med Enwyn och lovade att tala för hennes sak i rådet. Enwyn vill resa till White Harbour (fiendehuset Manderlys huvudsäte) och gå som Squire hos en Anoited Knight (den enda riktiga kyrkan, kallad Sept, finns där, och Enwyn är troende) där, och studera i septen. Villkoret är att hon ska spionera för Cilestes räkning, vilket Enwyn går med på.
Därefter anlände Starks till Fawkesnest, Robb Stark och ett följe, inklusive Benjen Stark (en massa karaktärer från böckerna). Robb krävde att Furst Byron skulle förnya eden till Nightwatch och Byron vägrade. Vi bestämde nämligen att Huset är edsbrytare och sedan urminnestider varit Nightwatchs främsta förespråkare (Nightwatch vaktar den yttersta nordliga gränsen).
Efter det följde ett rådslag. Alla karaktärerna är med i rådet, även om Crows roll där mest är att lyssna. Punkterna som diskuterades:
1. Alric och Crow ska resa till Hornwoods för att diskutera den allians huset erbjudut. Hur det än går ska Alric ta med sig sin fru tillbaka, som flyttade hem efter en del problem.
2. Giftermål med Alcott Gallagher diskuterades. Andra frågor kom emellan, men det är fortfarande aktuellt. Alcott är en gammal "kåtbock" enligt Byron och ingen av fäderna var sugna på att gifta bort sina döttrar...
3. Daelin ska hitta en gemål. Hans dotter en make, Alrics dotter en make, och unge Aidan Fawkes en fru. Huset ska bli starkt på detta sätt.
4. Enwyn ska förföra Robb Stark. Alrics och Daelins döttrar ska övertyga Enwyn. Huset Stark är ett av de mäktigaste husen i hela riket, och Robb är naiv och lojal. Om Enwyn lyckas förföra honom kommer han säkert att gifta sig med henne för att det är rätt.
5. En budbärare anländer med bud från Rustleaf. Byn har attackerats av rövare och behöver hjälp.
Crow smyger iväg från rådet för att varna Enwyn om planerna. Istället bestämmer de båda sig för att ge sig av tillsammans. När tiden är rätt. Crow lyckas med hot om dödligt våld övertyga Enwyn om att vänta. Sedan älskar de i Enwyns lilla hemliga kapell.
Daelins dotter visar prov på förslagenhet och föreslår att hennes far ska placera henne bredvid Robb på kvällens bankett. Hon vet hur man förför en ung adelsman. Daelin ger sitt godkännande och hjälper henne (och sviker alltså sin furstes order).
Inte heller Alric lyckas övertala sin dotter. De har en kylig relation. Alric "råkade" döda dotterns käraste vid ett tornerspel. Alric försöker istället förklara för sin dotter att hon inte alls behöver gifta sig. Hon svarar att "hon kommer att gifta sig med den som hennes furste beslutar åt henne" Alric lämnar henne.
Festen går enligt planerna. Iaf för Daelin vars dotter förför Robb. Robb och Byron kommer överens, muntligen*
Dagen efter ger sig Crow och Alric av mot Rustleaf för att förgöra rövarna. Efter två dagars ritt når de byn och spenderar sedan 2 dagar i skogen där de tar sig djupare, och djupare in i den. Till slut hittar de en liten spillra av rövarna och dödar dom.
---------------
Efter detta har vi kört lite textbaserat formuspel, främst med Daelin som planerar att lösa alla problem med ett litet gränskrig. Furst Byron känner sig nämligen sviken av sin furste, Eddard Stark, Warden of the North. Han vill ha ett erkännande för sina insatser och sitt mod i kriget.
-------------
En rörig krönika känner jag. Det beror på att det finns så mycket trådar, så många förhållanden att det inte är så lätt att reda ut allt i ett sånt här inlägg. Ska se om jag kan reda ut det längre fram.
Vi spelar på måndag igen. Då kommer Cileste att försöka övertyga fursten om att bygga upp den sept som Alric och hans bror brände ner för en massa år sedan. Detta för att de inte ska framstå som kättare i resten av riket (i norr ber man till Children of the Forest och deras gudomliga träd). Alric brände septen för att prästen där ägnade sig åt otukt, men antagligen även för att han inte gillar tron.
O.s.v!