När jag spelar så fungerar oftast så att jag kommer på ett intressant koncept och anpassar det till setting, spel och grupp enligt behov. En viktig del i det är just att jag vill pröva olika karaktärskoncept, och ofta vet jag vill pröva att spela för något. Det här fungerar ju självklart inte alls med fullständig slump, även om jag skulle kunna se det som en kreativ utmaning att få en helt slumpad karaktär att fungera ihop med settingen, spelet och gruppen...
Dessutom: finns det alls något spel där karaktärsskapande baseras på 100 % slump? När jag kollar i min hylla går nästan alla spel ut på att du slumpar en del attribut och några särdrag samt eventuellt hur mycket poäng du får att köpa saker för, och sedan går över till "köpsystem"...
Men slumpsystem är såklart roligare på ren "humor- och utmaningsbasis", när man (för att dra det till sin spets) ska försöka förklara varför ens dvärg har växt upp bland alver, talar flytande orchiska, har 20 i Styrka men 2 i Fysik, har ett oäkta barn och äger en elefant samt en herrgård trots att han är fattig som en kyrkråtta. Dessutom hjälper ju ett slumpat system till om man som spelare inte har något koncept om vad man ska spela när man ska göra karaktären.
Och så länge man har en vettig spelledare går det ju alltid att kombinera ett karaktärskoncept med slumpmoment; man kan ju slå om eller ändra saker rakt av.