Nekromanti D&D Essentials, noobfråga

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag har just tagit mod till mig och inköpt ett styck D&D Essentials Starter Set. Jag funderar på att spelleda innehållet inom ett par veckor. Indeed, many things shall come to pass. Så om det inkommer rapporter om demoner som åker skriskor den närmaste tiden, så vet ni varför.

Nå; jag har öppnat lådan och tagit mig en titt. Jag gillar det, spontant: SL-guiden ser vettigt och pedagogiskt upplagd ut, lådan är röd och fin, och alla små pluppar och kort får mig att vilja spela NU! (Och så får jag lust att börja köpa dungeon tiles och grejer...)

Nå, en grej bara: Spelarboken, som är snygg och har ett charmigt "play your own adventure"- stuk jag älskar, verkar utgå från att man antingen bara har en spelare, eller tänker låta spelarna skapa sina rollpersoner helt ensamma och i tur och ordning.

Finns det något sätt att skapa rollpersonerna på, som varken innebär att man skickar runt den här boken och slösar en massa tid eller att man går upp till kompletta D&D Player's Handbook? Är det nåt smartskaft som gjort om Player's book till en schysst webapp eller ett flödesschema?

Eller får man försöka ta och kopiera upp några ex av bokens 32 sidor?

CapnZapp

Myrmidon
Det "gå till paragraf 39"-äventyret tolkade jag som att spelledaren skulle läsa, för att alls fatta vad "rollspel" och "klasser" är för något.

Om så är fallet lär du göra ett bättre (eller iallafall snabbare och mer koncist) jobb själv på att förklara de olika valmöjligheterna för dina spelare.

(Eller? Jag skummade bara början...)

sindanar

Veteran
Tjena! Jättekul att du ska börja leda spel - maila mig när du vill köra igång, jag vill gärna spela! gustav.nisser@gmail.com når du mig på.

Det finns en app man kan använda för att bygga player characters, här är länken: http://www.wizards.com/DnD/Tool.aspx?x=dnd/4new/tool/characterbuilder

Sen beror det ju lite på vilken edition och sånt, men den gången jag fick pröva på DnD så byggde vi alla rollerna på plats med papper och penna innan spelet började och det tog kanske 1 timma för alla 5 characters från scratch (och alla var vi noobs). Så det funkar rätt bra tycker jag - det är också ett bra tillfälle att "komma igång" lite. Det ända som behövdes då var varsin character sheet och att spelledaren lite snabbt gick igenom vilka saving throws och dyl som gällde.

krank

Problemet med appen är ju 1) att man måste betala och 2) att den innehåller allt möjligt och inte bara den mycket basala varianten som ges i Starter set.

Men, vi får se. I helgen tänkte jag försöka få iaf delar av min spelgrupp att sätta sig ner och bygga karaktärer...

Botulf

Hero
Vilka andra tillägg till Starter Set behövs för att få ett fullt spel? Har kollat lite på Essentials men fortfarande inte förstått vad som motsvarar core set. Alla? Starter Set + Compendium? Måste man ha nya monsterlådan och DM paketet också?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För spelarna: Heroes of the Fallen Lands och/eller Heroes of the Forgotten Kingdom (motsvarar ungefär Player’s Handbook, men innehåller nästa bara regler för att göra gubbar).

För spelledaren:Dungeon Master’s Kit (motsvarar ungefär Dungeon Master’s Guide), Rules Compendium (innehåller så gott som alla regler, även sånt som redan finns i Heroes of … och Dungeon Master’s Kit, fast inga races, classes, feats eller powers) och Monster Vault (motsvarar Monster Manual)

krank

Wulfrik said:
Vilka andra tillägg till Starter Set behövs för att få ett fullt spel? Har kollat lite på Essentials men fortfarande inte förstått vad som motsvarar core set. Alla? Starter Set + Compendium? Måste man ha nya monsterlådan och DM paketet också?
Jag vet inte om det finns nåt "essentials core set" direkt. Essentials är ju mer en annan väg in mot vanliga 4e, mer eller mindre. Liksom, man leds, steg för steg, in mot helt vanliga core set typ.

EDIT: Ok, fel av mig Dante har rätt.

CapnZapp

Myrmidon
Men du har ju en poäng: även om det (såklart) erbjuds en helt ny packe böcker för den som börjar på ny kula (eller bara vill ha allt) så har jag förstått det som att Wizards är rätt angelägna om att inte sätta etiketten "ny upplaga" på Essentials.

Och då måste ju de gamla böckerna plus errata fortfarande funka som fullt funktionell ingång med...?

(Man får givetvis inte de nya buildsen om man inte betalar för dem; jag menar att Essentials-äventyr, Essentials-räliga typer, och Essentials-loot måste fortfarande funka tillsammans med en uppdaterad PHB+DMG+MM. Eller?)

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Problemet med appen är ju 2) att den innehåller allt möjligt och inte bara den mycket basala varianten som ges i Starter set.
Förvånar mig inte det minsta.

WotC (och TSR före dem*) har ju aldrig gjort ett seriöst försök fånga dem som nöjer sig med ett enkelt spel. Alla "attraktiva" ompaketeringar ägnade att dra in nybörjare är 100% avsedda att skapa nya D&D-kunder; aldrig att låta det existera ett enklare alternativ som står på egna ben.

*) Ja, sedan tiden det både fanns BD&D och AD&D förstås

krank

OK, kort rapport: Jag körde de två första encounters som är med i spelledarboken, och hade ruskigt kul. Jag missade ett par npc:ers förmågor och körde rätt mycket eget race vad gäller taktik istället för att bry mig om vad encounterförfattarna tänkt sig, men det funkade överlag bra.

Däremot tyckte spelarna att det saknades kort, och vi spenderade säkert en halvtimme över att fundera över varför fightern inte hade någon dailyförmåga... Vi antar att det blir tydligare när man har de "riktiga" rollpersonsmakarreglerna. Jag har beställt ett rejält paket med dungeon tiles, heroes of the fallen lands och heroes of the forgotten kingdoms, spelledar-kitet och rules compendium nu, så där finns det med lite tur det som saknas. Gillar power cards, hoppas det finns fler såna till hela Essentialslinjen...

Sen ska vi nog rotera spelledandet lite framöver, men det här var i varje fall som sagt ruskigt roligt.

Om jag skrivit det här till den person jag var för typ tre-fyra år sedan hade mitt dåtida jags hjärna sprängts. Åtminstone en burst 5.

CapnZapp

Myrmidon
Då kan vi ju be moderatorerna ändra post date så kan vi ju se hur stor bursten blir...?

Kul ni hade kul!

Botulf

Hero
Om man skalar bort allt som inte grundläggande nödvändigt för att spela spelet, och samtidigt vill ha ett komplett regelsystem som tar spelarna till toppen(till minimum kostnad), borde jag då börja med:

Heroes of the Forgotten Kingdoms

Monstersvault

Dungeonmasters Kit

D&D Starter Set. Fast den är kanske egentligen inte ett måste och man lämnar den rätt snabbt. Men bra att ha för att komma in i spelet?

Compendium innehåller vad jag förstått då alltså bara en sammanställning av grundregler och bra att ha för översikt. Men materialet i denna är då alltså sådant som redan finns i ovanstående boxar?

Räcker det i praktiken med de tre förstnänmda boxarna utan att de saknas regler för det ena eller andra(extra raser och klasser och dyl borträknat)?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Wulfrik said:
Compendium innehåller vad jag förstått då alltså bara en sammanställning av grundregler och bra att ha för översikt. Men materialet i denna är då alltså sådant som redan finns i ovanstående boxar?
Nej, inte riktigt. Jag är osäker på om Heroes of-böckerna och DM’s Kit täcker allt som finns i Rules Compendium.

Och Starter-boxen kan du skippa utan problem.

Storuggla

Champion
Det blotta minimumet är Heroes of Någonting (vilken du väljer beror på vilka klasser du vill ha, i stort sett) och Rules Compendium. Inget annat. Regelboken har en klase regler som inte finns i någon annan bok nämligen, och DM-boxen har knappt några regler alls som inte redan finns i regelboken. Starter Set är inte ett måste, om du inte vill ha den av rent estetiska skäl.
Följden jag anser de bör införskaffas i är: Heroes of X -> Rules Compendium -> Monster Vault -> DM Kit.

Storuggla, varför ha strumpor

Jarl

Hero
Kan ju vara på plats att inflika att Heroes of X inte ersätter någon av Player's Handbook, utan ger dig nybörjarvänliga (förenklade) klasser som komplement till de redan existerande.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag hoppar in i den här diskussionen av egenintresse. Om man inte har spelat detta tidigare, och är sugen på att starta, vilka böcker är det egentligen som behövs?

Kan man få ett förtydligande på något vis. Jag har knappat in alla böckerna som står omnämnd på adlibris, och är redo att beställa. Det skulle dock kännas jäfligt bra med en tydlig inköpslista så jag inte förköper mig..

// Brun 7

krank

Konrad Konvalj said:
Om man inte har spelat detta tidigare, och är sugen på att starta, vilka böcker är det egentligen som behövs?
Jag skulle rekommendera röda lådan, dvs starter set. Den ger en bra introduktion, typ ett äventyr och två levlar, nåt sånt. Bra om man (som jag) behövde nånting som häll en i handen medan man kom igång...

Annars tyckte jag Storugglas genomgång var bra.

Eksem

Champion
För att komma igång:

Starter Set
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/244660000

Den innehåller allt som behövs för några nivåers spelande. Dock kommer man aldrig att använda något från den här lådan igen när man är färdig med den.

---

Minimikrav för att spela bortom Starter Set:

Heroes of the Fallen Lands:
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/247520000
Innehåller de vanligaste klasserna och raserna, samt instruktioner för hur man skapar rollpersoner.

Rules Compendium:
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/247530000
Innehåller alla regler till spelet. Är lite knepig att läsa från pärm till pärm, men är komplett.

Monster Vault:
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/244650000
Innehåller monster.

---

Gött för DM:

DM Kit:
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/244640000
Innehåller förutom det viktigaste i Rules Compendium även riktlinjer för hur man skapar äventyr och encounters, spelledartips, kampanjbygge, etc, som är riktigt bra. Dock inte något material som är nödvändigt för att spela.

---

Gött för spelare:

Heroes of the Forgotten Kingdoms:
http://www.wizards.com/DnD/Product.aspx?x=dnd/products/dndacc/247510000
Fler raser och klasser. Står för sig självt om man inte har den andra spelarboken.