Konrad Konvalj
Myrmidon
Misstänkte att det var Storuggla jag skulle lystra till.
Ja, fast MM1 och 2 lider av att monstren inte är så bra konstruerade rent statsmässigt (de tål för mycket och gör för lite skada, så strider med dom blir sega). Från och med MM3 är monster bra.Max Raven said:Nu trådkapar jag lite med (ursäkta), men om man vill ha "allt" i den största mån man kan, är det typ Essentials DM plus de "vanliga" Players Handbook-böckerna och "vanliga" monster-böckerna?
Bara klasserna är förenklade (främst Martial-klasser), reglerna i övrigt är samma. Vill man åt allting kan man ju också prenumerera på D&D Insider och göra alla slags karaktärer med Character Builder.Max Raven said:Om jag förstått rätt är spelarklasserna etc ganska förenklade i Essentials och undrade om det gällde allt annat också, s a s?
Ja, det skulle jag rekommendera tror jag. När vi spelade din kampanj med "nya" monster (alla var väl från Monster Vault) så kändes det aldrig som att man behövde några husregler för att snabba upp strid, t.ex. som att halvera HP. Och när man tittar på monster i Dark Sun (som också är "nya") så känns de rejält farligare än gammelmonster. En level 1 brute kan ju lätt disha ut 4d6+4 i skada med en attack.Eksem said:Hur det är med monster vet jag inte riktigt, man kanske ska nöja sig med allt som kom i och med Monster Manual 3 och senare (MM3, Dark Sun Creature Catalog och Monster's Kit?).
Det går väl att applicera themes utan problem? Sen att en t.ex. Slayer behöver ta en feat för att kunna få en av de valbara Powers från ett theme är väl en sak?Oldtimer said:Alldeles utmärkt kanske är att ta i lite. Försök lägga ett Dark Sun theme på en Essentials Fighter, till exempel.
Det mesta funkar rätt så bra ihop, men visst märker man att Essentials inte riktigt är samma design som Dark Sun/PHB2/PHB3.
Rätt. Men å andra sidan tror jag themes i DS för de allra flesta bara är en styck extra Encounter power och två möjliga paragon paths. Det är blir ju ingen skillnad för en Slayer.Oldtimer said:Jovisst går det, jag bara tyckte att "alldeles utmärkt" är lite att ta i. Att man måste klistra ihop sin Slayer med sitt Theme med hjälp av ett Feat för att få det att fungera fullt ut, känns inte alldeles uppenbart. Det är väl dessutom så att de nödvändiga Feat:en inte finns i vare sig Heroes of xxx eller i Dark Sun böckerna, eller har jag fel där?
I så fall blir det ju ingen skillnad, men jag tror nog de flesta läser igenom listan över Theme Powers också och spelar man då en Slayer undrar man kanske hur det skall fungera.Jarl said:Men å andra sidan tror jag themes i DS för de allra flesta bara är en styck extra Encounter power och två möjliga paragon paths. Det är blir ju ingen skillnad för en Slayer.
Lite trådnekromanti: Har köpt Rules Compendium (från Essentials) och Player's Handbook 1. Jag vill typ ha fullreglerna, mer eller mindre - är inte så intresserad av förenklade klasser. Jag är alltså ute efter "uppdaterade" 4E-regler, snarare än retro-känslan - vilket är anledningen till att jag skippat "Heroes of"-böckerna.Jarl said:Ja, fast MM1 och 2 lider av att monstren inte är så bra konstruerade rent statsmässigt (de tål för mycket och gör för lite skada, så strider med dom blir sega). Från och med MM3 är monster bra.Max Raven said:Nu trådkapar jag lite med (ursäkta), men om man vill ha "allt" i den största mån man kan, är det typ Essentials DM plus de "vanliga" Players Handbook-böckerna och "vanliga" monster-böckerna?
Bara klasserna är förenklade (främst Martial-klasser), reglerna i övrigt är samma. Vill man åt allting kan man ju också prenumerera på D&D Insider och göra alla slags karaktärer med Character Builder.Max Raven said:Om jag förstått rätt är spelarklasserna etc ganska förenklade i Essentials och undrade om det gällde allt annat också, s a s?
Monk är ju psionicanth said:PHB3 innehåller Monk och Psionics.
Far out man, psykiska munkar är så heavyJarl said:Monk är ju psionic