Nekromanti D&D Essentials, noobfråga

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra länkat Eksem!

Det hade tagit mig en evighet att jobba fram den här informationen. Du tycks vara en master så jag följer upp med en följdfråga:

Om jag skall sälja in D&D Essentials till mina spelare vad bör jag lägga fram för att fresta?

// Hoppas jag inte kapar tråden eller vad det kallas

Max Raven

T12-kultist
Nu trådkapar jag lite med (ursäkta), men om man vill ha "allt" i den största mån man kan, är det typ Essentials DM plus de "vanliga" Players Handbook-böckerna och "vanliga" monster-böckerna?

Om jag förstått rätt är spelarklasserna etc ganska förenklade i Essentials och undrade om det gällde allt annat också, s a s?

Jarl

Hero
Max Raven said:
Nu trådkapar jag lite med (ursäkta), men om man vill ha "allt" i den största mån man kan, är det typ Essentials DM plus de "vanliga" Players Handbook-böckerna och "vanliga" monster-böckerna?
Ja, fast MM1 och 2 lider av att monstren inte är så bra konstruerade rent statsmässigt (de tål för mycket och gör för lite skada, så strider med dom blir sega). Från och med MM3 är monster bra.

Max Raven said:
Om jag förstått rätt är spelarklasserna etc ganska förenklade i Essentials och undrade om det gällde allt annat också, s a s?
Bara klasserna är förenklade (främst Martial-klasser), reglerna i övrigt är samma. Vill man åt allting kan man ju också prenumerera på D&D Insider och göra alla slags karaktärer med Character Builder.

Eksem

Champion
Vill man ha allt i bokform behöver man... väldigt, väldigt mycket. Vill man ha allt är nog en prenumeration på Charachter Builder den bästa investeringen. Vissa klasser och raser finns ju undangömda i Setting-böckerna.

Hur det är med monster vet jag inte riktigt, man kanske ska nöja sig med allt som kom i och med Monster Manual 3 och senare (MM3, Dark Sun Creature Catalog och Monster's Kit?).

Jarl

Hero
Eksem said:
Hur det är med monster vet jag inte riktigt, man kanske ska nöja sig med allt som kom i och med Monster Manual 3 och senare (MM3, Dark Sun Creature Catalog och Monster's Kit?).
Ja, det skulle jag rekommendera tror jag. När vi spelade din kampanj med "nya" monster (alla var väl från Monster Vault) så kändes det aldrig som att man behövde några husregler för att snabba upp strid, t.ex. som att halvera HP. Och när man tittar på monster i Dark Sun (som också är "nya") så känns de rejält farligare än gammelmonster. En level 1 brute kan ju lätt disha ut 4d6+4 i skada med en attack.

Med nya monster slipper man den utnötningseffekt som många upplevde i början av 4e:s existens, att monster och karaktärer stod och slog på varandra i en evighet. Det gör dock att man måste se upp med en del tips och husregler som man kan finna här på forumet. Att halvera allas HP med nya monster skulle innebära att en crit från en lv1-fiende skulle kunna permanent döda en karaktär...

Botulf

Hero
Ny fråga.

Om man har D&D Essentials(rubbet) funkar det då utan problem att använda det i kombination med Dark Sun, PHB2 och 3?

Jag tror jag frågat i någon annan någon annan tråd men minns inte.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Alldeles utmärkt kanske är att ta i lite. Försök lägga ett Dark Sun theme på en Essentials Fighter, till exempel.

Det mesta funkar rätt så bra ihop, men visst märker man att Essentials inte riktigt är samma design som Dark Sun/PHB2/PHB3.

Jarl

Hero
Oldtimer said:
Alldeles utmärkt kanske är att ta i lite. Försök lägga ett Dark Sun theme på en Essentials Fighter, till exempel.

Det mesta funkar rätt så bra ihop, men visst märker man att Essentials inte riktigt är samma design som Dark Sun/PHB2/PHB3.
Det går väl att applicera themes utan problem? Sen att en t.ex. Slayer behöver ta en feat för att kunna få en av de valbara Powers från ett theme är väl en sak?

Men visst, allt som bygger på Power-swaps blir ju mer begränsat för Essentials-karaktärer.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jovisst går det, jag bara tyckte att "alldeles utmärkt" är lite att ta i. Att man måste klistra ihop sin Slayer med sitt Theme med hjälp av ett Feat för att få det att fungera fullt ut, känns inte alldeles uppenbart. Det är väl dessutom så att de nödvändiga Feat:en inte finns i vare sig Heroes of xxx eller i Dark Sun böckerna, eller har jag fel där?

Jarl

Hero
Oldtimer said:
Jovisst går det, jag bara tyckte att "alldeles utmärkt" är lite att ta i. Att man måste klistra ihop sin Slayer med sitt Theme med hjälp av ett Feat för att få det att fungera fullt ut, känns inte alldeles uppenbart. Det är väl dessutom så att de nödvändiga Feat:en inte finns i vare sig Heroes of xxx eller i Dark Sun böckerna, eller har jag fel där?
Rätt. Men å andra sidan tror jag themes i DS för de allra flesta bara är en styck extra Encounter power och två möjliga paragon paths. Det är blir ju ingen skillnad för en Slayer.

Botulf

Hero
Ännu en fråga som jag har svårt att reda ut: Är Manual of the Planes efter sitt bäst-före-datum? Nu när Astral Sea, Shadowfell, Elemental Chaos, Sigil(DMG2) och snart Feywild fått sina egna moduler(väldigt centrerade till särskilda platser dock har jag hört), finns det då någon egentlig mening med att investera i MoP? Jag har bläddrat igenom och den verkar bara lite översiktligt täcka redan nämnda områden.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jarl said:
Men å andra sidan tror jag themes i DS för de allra flesta bara är en styck extra Encounter power och två möjliga paragon paths. Det är blir ju ingen skillnad för en Slayer.
I så fall blir det ju ingen skillnad, men jag tror nog de flesta läser igenom listan över Theme Powers också och spelar man då en Slayer undrar man kanske hur det skall fungera.

Jag säger inte att det inte går att få ihop, men det sitter inte riktigt ihop som gin och tonic.

Max Raven

T12-kultist
Jarl said:
Max Raven said:
Ja, fast MM1 och 2 lider av att monstren inte är så bra konstruerade rent statsmässigt (de tål för mycket och gör för lite skada, så strider med dom blir sega). Från och med MM3 är monster bra.

Max Raven said:
Bara klasserna är förenklade (främst Martial-klasser), reglerna i övrigt är samma. Vill man åt allting kan man ju också prenumerera på D&D Insider och göra alla slags karaktärer med Character Builder.
Lite trådnekromanti: Har köpt Rules Compendium (från Essentials) och Player's Handbook 1. Jag vill typ ha fullreglerna, mer eller mindre - är inte så intresserad av förenklade klasser. Jag är alltså ute efter "uppdaterade" 4E-regler, snarare än retro-känslan - vilket är anledningen till att jag skippat "Heroes of"-böckerna.

Sneglar mot Monster Vault - som jag förstått det får jag det viktigaste om jag går den här rutten, med balanserade monster. Lite osäker om jag missar något - givetvis kan jag ju köpa de andra Player's Handbook. Så: Monster Vault+eventuella PHB. Möjligen MM3 som har (balanserade) monster som inte täcks av Monster Vault(?). Har jag tänkt rätt här? Och eventuella setting-böcker, förstås. Har inte så bra koll på vad som finns.

(I övrigt har jag Ravenloft/Ashardalon-brädspelen, så jag saknar inte modeller som så... )

anth

Vetefan
Med RC + PHB1 + Monster Vault kommer du långt.

PHB2 innehåller bl.a. klasserna Barbarian, Bard, Druid och Sorcerer och raserna Gnome och h-orc.
PHB3 innehåller Monk och Psionics.

Man kan säga att det finns 4 settings:
1. Forgotten Realms som är klassisk DnD.
2. Eberron med magiska järnvägar och flygande skepp.
3. Dark Sun, en hård ökenvärld som inte liknar vanlig DnD.
4. Shadowfell, en mörk värld dit de döda kommer. Kanske mer tänkt som ett komplement till de övriga världarna, men fungerar som egen värld också.