Re: En reflektion
Har jag sagt att vi behöver ha en uttalad premiss? Vart då? Jag har väl tvärt om sagt, upprepade gånger, att detta kan ske genom systemet utan att vi behöver artikulera en premiss kring spelbordet. Jag skrev till exempel följande till NilsH angående Trollbabe:
Ta ett spel som Trollbabe, jag vet inte hur väl du läst det, men har du tänkt på hur omslagen för relationer fungerar? Hur de rensas mellan varje konflikt? Hur det är rätt bra att känna lite folk, dra in dem och låta dem påverka en konflikt? Och därmed riskera sina liv i den? Där adresseras en premiss i Trollbabe, utan att vi är medvetna om den, eller uttalar den. "Kan du vara framgångsrik utan att det går ut över dina nära och kära?" kanske vi kan kalla den. Eller nått.
När jag frågar dig, som du för övrigt inte ens svarat på ännu, om ni adresserade en premiss under spelets gång, så handlar det om hur ni interagerar kring spelbordet. Om vad ni gör. Om hur du som SL (om det nu var du som var SL) agerar. Om ni bryr er om tematiskt laddade konflikter, eller om ni låter dem passera och fokuserar på annat. Det är egentligen omöjligt att svara på vilken agenda ni använde er utav utan att undersöka just hur ni interagerade, utan att ställa massa frågor om vilket motstånd som fanns, vad du som SL gjorde, vad spelarna gjorde, vilka deras val var och hur och varför deras val fick konsekvenser och en mening osv.
Vad jag ville åt egentligen, men hade för lite tid för att uttycka det utan fikonspråk, var att bara för att man fokuserar på karaktärerna, bara för att man låter dem vara i centrum, bara för att vi har moraliskt intressanta val, så behöver det inte vara så att det är anledningen att vi har skoj. Därför behöver er prioriterade agenda inte vara Story Now. Det finns ingen värdering i det. Det finns ingen anledning för dig att ens undersöka vilken agenda som du diggar om du aldrig ens upplevt en konflikt vid spelbordet där ni verkar vilja olika saker, eller helt enkelt inte ens förstår varandra.
Och, precis som Måns varit inne på så kan man mycket väl nå Story Now utan att ens känna till det, med ett system som inte aktivt stödjer det. Inga problem. Dock verkar det inte vara något man kan lita på, att man ska hitta dit, vet man inte vad som gjorde spelmöte x så jäkla grymt, så är det svårt att åstadkomma det igen. Story Now (och Right to Dream, och Step on Up) synliggör vad det är vi kan göra för att nå dit, oftare, eller hela tiden. Så visst, ni kan mycket väl donat runt med Story Now, jag har ingen aning, som jag sagt så handlar det om en aktivitet runt spelbordet och då måste vi undersöka hur ni interagerade med varandra, hur konflikter uppstod, hur de löstes, hur de fick effekt och sådant, men det kan också varit en annan agenda men med tematiskt stoff, för sådant finns nästan alltid.