Jag är inte alls säker på att jag håller med om tolkningen av premiss...Måns said:Problemet är att man kommer till en punkt där det inte finns vattentäta skott och då är det svårt att peka på vad som var vad.Ram said:Sedan bör nog du och Måns enas (åtminstone i det som ni skriver) om vad ni menar. Måns beskrivningar ter sig inte lika uteslutande som dina.
Men, jag ska prova med ett exempel jag läste för ett tag sedan. Det var Eero, som skrivit Solar System-boken, som kom med det. Han utgick från exempelet Buddy Cop. Alltså två poliser som jobbar ihop. Spelar du inte Story Now så är deras vänskap inte en issue, det är ingen problematisk aspekt som vi tar upp i spel. Poliserna förväntas vara vänner och skulle de bli osams över något så kommer de ändå att bli vänner igen. För historien handlar om två poliser som löser brott ihop. Jag tror att ni har sett filmen. Den heter Rush Hour, Dödligt vapen (från andra filmen och framåt) eller Bad Boys. 48 Timmar funkar väl med. Ja ni fattar.
Om det istället handlar om vänskap. Om att lösa brott, och samtidigt bevara sin vänskap så adresserar vi en premiss. Vi tar inte för givet att poliserna kommer att förbli vänner. För vi kan ju lätt se att det finns en konflikt mellan Murtaugh och Riggs i Dödligt vapen. De har båda problem som de brottas med. Riggs har sitt mörka förflutna och har minst sagt tveksamma arbetsmetoder, medan Murtaugh har sin familj, sin heder. De är varandras motsatser. Om vi märker att det här börjar bli till en konflikt i spel, och låter spelandet avgöra hurvida Murtaugh och Riggs vänskap kommer att överleva så spelar vi Story Now. Vi låter deras val avgöra. Ska Murtaugh låta Riggs misshandla misstänkta? Ska Riggs låta en misstänkt undkomma för att lagen säger att du är oskyldig tills motsatsen bevisats? Hur påverkar detta deras vänskap? Om vi spelar mot det så är det Story Now. Om vi försöker återställa balansen och inte intressera oss för konflikten så är det inte Story Now.
Den här potentiella konflikten, mellan Murtaugh och Riggs, finns alltid i rollspel. Fast i andra former. Ska rollpersonerna lita på sin uppdragsgivare? Ska de lita på varandra? Ska vi dra in deras nära och kära i berättelsen och se hur det påverkar den? Ska vi ta reda på hur girig dvärgen egentligen är? O.s.v.
Ser ni de här konflikterna som jag pratar om? Har ni sett Training Day? Vad skiljer Training Day frånDödligt vapen? I Training Day adresserar vi en premiss. I Dödligt vapen gör vi det inte. Premissen finns där i båda filmerna. Konflikten ligger där, öppet och tydligt. Men i Dödligt vapen så är det inte intressant. I Training Day är den allt.
För er som inte har sett Training Day så handlar det om två poliser där den ena använder minst sagt tveksamma arbetsmetoder, medan den andre ifrågasätter dessa. Precis som i Dödligt Vapen. Training Day kretsar kring detta hela tiden. Konflikten eskaleras och till slut når ni en punkt där karaktärerna måste välja.
Men, säger ni, om de väljer att förbli vänner då, att överkomma sina problem, att se mellan fingarna? Då blir ju Training Day till Dödligt vapen, eller hur?
Nej.
För i Dödligt vapen har vi aldrig adresserat premissen. Vi har tagit den för given. I Training Day adresserar vi premissen och får till slut ett svar.
Är det här tydligt?
Sitter och bläddrar i The art of creative writing (av Lojos Egri) som handlar i stort sett om att skriva med en premiss i bakhuvudet.
Jag tänker mig att en premiss definieras av att den adresseras- hur kan du veta vilken premiss Dödligt vapen har om den inte adresseras? Hur syns den då? Hur bestämmer du vilken premiss det är i filmen om den inte adresseras, det verkar konstigt.
Premiss handlar om en poäng som "bevisas" eller visas upp- "om vi kämpar tillsammans övervinner vi allt"
"Det goda vinner alltid i slutändan"
Jag tänker att det finns ytterst få filmer som inte har en premiss.
Det verkar som om du tänker att en premiss är då interpersonella frågor adresseras och blir ett problem?
Konsekvenser är väl centralt för premisser- vad leder ett visst handlande till
"Sann kärlek leder till döden"
Vilka filmer har inte någon form av premiss?
Hmm, det här kanske inte påverkar tänket- men jag blir fundersam över alltihop...
/ Nils