solvebring
Superhero
Jag har länge försökt att få ut mina idéer och tankar kring ett enkelt men underhållande samberättarrollspel. Egentligen handlar det om att jag vill skapa spel överhuvudtaget och börjar lätt för att känna mig fram, sakta men säkert. Jag har tagit mig vatten över huvudet och kasserat mängder av idéer innan och önskar inte behöva göra om det igen. Det är inte det enklaste när man inte har så mycket tid, och speciellt när man inte har en egen spelgrupp att jobba med.
Idéerna har kommit och gått och länge kretsade allting kring detta. Jag fann dock att det fanns för mycket att göra med ett sådant spel, det skulle inte bli så enkelt, snabbt och bekymmersfritt som jag tänkte mig. Om inte annat skulle det krävas en hel del regelfix, om inte så en större del välfungerande berättelsemekanismer. Med andra ord lägger jag den idén på is.
Samtidigt har jag utvecklat dess grundidé. Jag har nu skrivit första utkastet på ett samberättarrollspel men jag känner att det saknas något i grundstommen. Jag skulle med andra ord vilja veta vad som saknas, och så klart hur det jag åstadkommit hittills fungerar. Kort och gott, vad upplever du när du läser och spelar det här och vad tror du om det?
Så, jag söker speltestare och intresserade läsare som tror sig kunna bidra med en och annan åsikt. Om du är intresserad så signa upp här i tråden och för därefter dialog med mig.
Abutt
Rollspelet i sig heter Någon gång, någonstans och handlar om att rollpersoner i en nödsituation når en fristad - en specifik plats - vilken de i spel sedan ska berätta om. Jag har tänkt mig att man ska vara kring 3-5 deltagare. Liksom Berättelser från Staden reglernas spelet av frågeställningar och spelkort.
Bifogar en PDF
- Snabbt korrad en gång, första utkastet som sagt.
Edit: Läs från det tredje inlägget istället.
Idéerna har kommit och gått och länge kretsade allting kring detta. Jag fann dock att det fanns för mycket att göra med ett sådant spel, det skulle inte bli så enkelt, snabbt och bekymmersfritt som jag tänkte mig. Om inte annat skulle det krävas en hel del regelfix, om inte så en större del välfungerande berättelsemekanismer. Med andra ord lägger jag den idén på is.
Så, jag söker speltestare och intresserade läsare som tror sig kunna bidra med en och annan åsikt. Om du är intresserad så signa upp här i tråden och för därefter dialog med mig.
Abutt
Rollspelet i sig heter Någon gång, någonstans och handlar om att rollpersoner i en nödsituation når en fristad - en specifik plats - vilken de i spel sedan ska berätta om. Jag har tänkt mig att man ska vara kring 3-5 deltagare. Liksom Berättelser från Staden reglernas spelet av frågeställningar och spelkort.
Bifogar en PDF
- Snabbt korrad en gång, första utkastet som sagt.
Edit: Läs från det tredje inlägget istället.
Attachments
-
101.6 KB Views: 17