Nekromanti Samberättarspel, spökerier, funderingar, design

solvebring

Superhero
Jag har länge försökt att få ut mina idéer och tankar kring ett enkelt men underhållande samberättarrollspel. Egentligen handlar det om att jag vill skapa spel överhuvudtaget och börjar lätt för att känna mig fram, sakta men säkert. Jag har tagit mig vatten över huvudet och kasserat mängder av idéer innan och önskar inte behöva göra om det igen. Det är inte det enklaste när man inte har så mycket tid, och speciellt när man inte har en egen spelgrupp att jobba med.

Idéerna har kommit och gått och länge kretsade allting kring detta. Jag fann dock att det fanns för mycket att göra med ett sådant spel, det skulle inte bli så enkelt, snabbt och bekymmersfritt som jag tänkte mig. Om inte annat skulle det krävas en hel del regelfix, om inte så en större del välfungerande berättelsemekanismer. Med andra ord lägger jag den idén på is.

Samtidigt har jag utvecklat dess grundidé. Jag har nu skrivit första utkastet på ett samberättarrollspel men jag känner att det saknas något i grundstommen. Jag skulle med andra ord vilja veta vad som saknas, och så klart hur det jag åstadkommit hittills fungerar. Kort och gott, vad upplever du när du läser och spelar det här och vad tror du om det?

Så, jag söker speltestare och intresserade läsare som tror sig kunna bidra med en och annan åsikt. Om du är intresserad så signa upp här i tråden och för därefter dialog med mig.

Abutt
Rollspelet i sig heter Någon gång, någonstans och handlar om att rollpersoner i en nödsituation når en fristad - en specifik plats - vilken de i spel sedan ska berätta om. Jag har tänkt mig att man ska vara kring 3-5 deltagare. Liksom Berättelser från Staden reglernas spelet av frågeställningar och spelkort.

Bifogar en PDF
- Snabbt korrad en gång, första utkastet som sagt.

Edit: Läs från det tredje inlägget istället.

Attachments

solvebring

Superhero
Re: Samberättarspel, speltestare sökes!

Vad jag själv misstänker som den stora bristen
Spelet är för öppet. Det saknar en klar riktigt och behöver smalas av och få en bestämt punkt vad det gäller tema och handling.

Har dock fått en "skitbra" idé till hur jag ska kunna rikta det här. :gremwink: Fast det låter jag vara tills jag får napp, eller inser att jag inte kommer att få något napp.

Hur som helst, om någon kan bekräfta eller för den delen ge mig lite input från andra ögon så vore jag evigt tacksam.

solvebring

Superhero
Äsch, jag vidareutvecklar ett steg till istället.

• Akt 1, Förarbetet: Teamet riggar upp platsen och sätter igång att ränna runt och utreda, söka kontakt och dylika. De gäller att få fram om det är en eller flera personer, vem/vilka den/de är, vad spöket gör här, vilken tid det är från etc. Alltså det gäller att identifiera någon sorts person bakom vålnaden - vem var den?
  • Akt 2, Syfte/mening: Teamet måste söka nära kontakt med fenomenet. Varför har inte personen/personen gått vidare. Vad vill den, vad söker den, vad har dess osaliga vandring och upptåg för mening?
  • Akt 3, Lösningen: Teamet måste försöka driva bort eller lugna spöket. Hur, utifrån vad de vet, gör de det på bästa sätt?

solvebring

Superhero
Re: Äsch, jag vidareutvecklar ett steg till istället.

Ytterligare en tanke är att göra det som ett sådant TV-program som Det okända och Ghost Hunters. Då kunde man kanske ha en sorts spelledare som liknar någon form av narrator/berättarröst eller programledare, och spelet kan istället delas upp i scener?

Det känns värt att fundera på.

solvebring

Superhero

Är det textmängden som skrämmer bort folk eller vad är det frågan om?

Det verkar inte vara så mycket drag i makarforumet numera om jag ska vara ärlig(?).

Är det jag som är tröttsam så sjung ut för sjutton!

Arvid, kom tillbaka, jag behöver dig! :gremcry:

solvebring

Superhero
Spelledarlöst

Jag skulle vilja få hjälp med olika teorier, spelsätt och mekaniker för att spela spelledarlöst. De enda faktiskta erfarenheterna jag har av att spela spelledarlöst är de gånger vi friformat eller spelat mitt gamla projekt Variation där spelledarposten går runt och kan köpas.

... Med andra ord så har jag nog aldrig spelat spelledarlöst "på riktigt".

w176

Förlorad dotter
Re: Spelledarlöst

Jag säger:

Spela först. Spela en massa olika spelledarlösa spel. Pch spela friform spelledarlöst.

Läs sen en massa spelledarlösa spel. Och Impro, och kanske Play unsafe.

Designa sen.

solvebring

Superhero

Ett problem: Jag har ingen regelbunden grupp just nu, och den grupp jag spelledar då och då är så trad att de nära på fick hjärtstopp när jag försökte att lira lite lösare spel med dem. Jag försökte verkligen men det stöp direkt och de gjorde klart att de ville spela tradfantasy.

Så, det är därför jag skapade tråden som jag gjorde från första början, för jag kommer behöva andra att speltesta åt mig.

... Vilket är sorgligt eftersom dina tips är mer än vettiga och prio ett för speldesign, liksom all annan design just är: läs och gör, läs och gör, en massa olika saker och lär.

:gremfrown:

Vad gäller improvisation så har jag gjort en del sådant. Variation och Berättelser från Staden bygger ju t.ex. mångt och mycket på det. Och sen så spelleder jag förövrigt numera mest genom att improvisera. Så en grunduppfattning har jag. Men jag saknar bredd. Vad gäller Play Unsafe - me like! =)

w176

Förlorad dotter

Spela online. Online finns det skitmånga olika miljöer som är helt spelledarlösa där man kan studera funktioner

solvebring

Superhero

Menar du typ som Langtrue eller menar du något annat?
... Bara så att jag är med på noterna här. =)

Är du själv förresten erfaren av att spela spelledarlöst eller med alternativt spelledande? För i så fall får du gärna spotta ut dig allt du har från egna erfarenheter. Sådant vill jag mer än gärna höra nämligen.

Rickard

Urverk speldesign

Jag kan tyvärr inget om (vad som funkar i) samberättarspel, annars hade jag kunnat läsa det och ge kommentarer. Verkar dock bra att du har ett tema som folk måste följa, annars är risken stor att historierna blir spretiga.

/Han som däremot spelat ett par

solvebring

Superhero

Verkar dock bra att du har ett tema som folk måste följa, annars är risken stor att historierna blir spretiga.
Ja, det var just det jag saknade från början med den första prylen jag startade tråden med. Det var förövrigt också det Variation saknade. Det vet ju du som korrat det.

Nåväl, det är just det att jag tror att jag hittat mitt tema. Nu gäller det att ordna med "hur" man ska berätta det.

Första frågan för mig är, ska jag ha en spelledare med eller inte. För mig känns det mindre sammigt om jag sätter dit en spelledare. Plötsligt skapas en klyfta och en auktoritet. Det känns inte bra. Jag vill att samtliga deltagare ska bidra på lika villkor och vara lika delaktiga no matter.

w176

Förlorad dotter

Bland annat. Eller lajva. Eller spela WoW.

Problemet är att för mig är spellerarlöst normen, varpå det känns baklänges att förklara det.

Den stora grejen är att man måste skifta perspektivet att spelledaren får dig att berätta en berättelse. Till att de berättar och finner din berättelse, och medskapar andras berättelse.

Att man tar ansvar för berättelsen är det centrala och därför tror jag att spelledarlösa medier domineras av att -inte- har regler för karaktärinteraktion eller berättelse. Att lägga detta på ett regelsystem istället för på spelarna rycker under hela grunden till det som får spelledarlöst spelande att funka.

solvebring

Superhero

Du menar med andra ord att problematiken ligger i att sätta villkoren för det delade ansvaret? Att problemet ligger i att få alla att berätta och det inom samma ramar när det inte finns en spelledare som kan visa vägen?

... Och att det är just det ett spelarlöstsystem måste göra, finna regler för att ersätta spelledarens jobb?
Det är i alla fall så jag själv tänker och det är det jag behöver hjälp med, att se hur man kan forma de premisserna.

w176

Förlorad dotter

Nej. Alltså att sätta upp regler för det som behöver göras med lyhördhet, uppmärksamhet, flexibilitet, och genom att välja att ge och ta är att göra sig en otjänst.

Det som behövs är följsamhet i varje ögonblick. En formalisering av spelbeteenderna går emot just det man behöver.

solvebring

Superhero

Du menar helt enkelt att jag måste få mitt spel att bli Play Unsafe:igt? Skapa premisser för interagerandets flyt som boostar spelets berättelsefrihet och kreativitet?

solvebring

Superhero

w176 said:
Jag har inte läst play unsafe än.
Gör det! =) Den är ypperligt bra och läsvärd. Speciellt eftersom man kan applicera så mycket som man själv känner för utav Grahams förslag. Det beror liksom på vad man söker. Man hittar garanterat minst ett par bra saker man kommer att ta till sig.

Graham skriver själv förövrigt att han inte tror på att man kommer att använda alla PU-knepen eller att man för den delen kommer att behöva dem alla.

Kort och gott är hela PU en sorts nyskapande point of view som är mycket inspirerande och lärorik. Jag skulle tro att om man till och med "bara läser den", utan att börja använda något ur den, så har man fortfarande utvecklats. För man har blivit mer medveten om vad spel är och hur spel kan formas.

solvebring

Superhero
Ev speltestare?

OM jag skulle få ihop nog mycket för att man ska kunna kalla det för en spelprototyp, skulle det då finnas någon som är intresserad av att speltesta?

solvebring

Superhero
Introduktionstext

För att gå vidare på det jag och w176 diskuterat har jag nu skrivit första utkastet till mitt spel, vilket är en introduktion kring vad spelet är som spel och hur man samberättar. Man kan kort och gott säga att jag försökt guida läsaren i den här typen av samberättande. Och skit i vad du "kan och inte kan" om samberättande, för jag vill ha din åsikt no matter. Om du aldrig spelat samberättarspel förut så är det än bättre, för jag vill veta vad gemene man och spelare tycker.

Vad tycker du om texten?

Vad får du ut av den?

Vad förstår du och vad förstår du inte?

Vilka övriga tankar har du?

... Det är förövrigt mest textens budskap och guidningsförmåga jag är ute efter. Vad gäller faktiskt struktur, rättning av stavfel och övrig korrigering så är det en senare fråga.

(Se och läs bifogad fil - PDF-format)

Attachments