Rickard
Urverk speldesign
Kollade igenom mina anteckningar och fann följande strofer som är tagen ur boken Skriv en artikel (ISBN: 978-91-47-08947-5).
DISPOTIONSMODELLER för förmedlande artiklar
::: Problem-orsak-lösning-modellen
- Rubrik (rakt på problemet)
- Ingress (kort redogörelse för problemet)
1. Början (intresse, arbetsgången skisseras och problemet framställs på nytt)
2. Problemet i vidare kontext (Avslutas med tre viktiga orsaker till problemet
3: Orsak 1-3 (beskrivning, perspektiv och lösning × 3)
4: Sammanfattning av problemet (avslutas med den samlade planen för problemets lösning)
5: Handling (generell och konkret uppmaning till att agera)
::: Berättarmodellen (Hollywood-modellen)
1. Anslaget som introducerar ramen: tema, problemställning, kontext, stämning.
2. Presentation av konflikten och personerna eller andra aktörer; i artiklar kan det lika gärna vara begrepp, principer, nationer, intressen.
3. Fördjupning av konfliktens positioner och karaktär: vem eller vad står var?
4. Point of no return, där konflikten är så tillspetsad att det krävs en "kamp". Det måste till en lösning.
5. Upptrappning av konflikten, kamp mellan personer, principer, positioner osv.
Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
6. Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
7 Utplaning, där tillståndet återigen är normalt och harmoniskt: "Cowboyen rider mot solnedgången."
::: Reklammodellen (AIDA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Interest - skapa engagemang
Desire - skapa behov av kunskap, kunnande, attityder osv.
Action - se till att läsaren agerar på ett eller annat sätt
::: Debattmodellen (ANSVA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Need - beskriv behov som ska tillfredsställas eller den lösning av problemet som krävs
Satisfaction - föreslå en lösning
Visualisation - visa konsekvenserna av lösningen
Action - uppmana till handling som en konsekvens av resonemanget
/Han som läste boken då han kände att han behövde strukturera om Matiné
DISPOTIONSMODELLER för förmedlande artiklar
::: Problem-orsak-lösning-modellen
- Rubrik (rakt på problemet)
- Ingress (kort redogörelse för problemet)
1. Början (intresse, arbetsgången skisseras och problemet framställs på nytt)
2. Problemet i vidare kontext (Avslutas med tre viktiga orsaker till problemet
3: Orsak 1-3 (beskrivning, perspektiv och lösning × 3)
4: Sammanfattning av problemet (avslutas med den samlade planen för problemets lösning)
5: Handling (generell och konkret uppmaning till att agera)
::: Berättarmodellen (Hollywood-modellen)
1. Anslaget som introducerar ramen: tema, problemställning, kontext, stämning.
2. Presentation av konflikten och personerna eller andra aktörer; i artiklar kan det lika gärna vara begrepp, principer, nationer, intressen.
3. Fördjupning av konfliktens positioner och karaktär: vem eller vad står var?
4. Point of no return, där konflikten är så tillspetsad att det krävs en "kamp". Det måste till en lösning.
5. Upptrappning av konflikten, kamp mellan personer, principer, positioner osv.
Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
6. Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
7 Utplaning, där tillståndet återigen är normalt och harmoniskt: "Cowboyen rider mot solnedgången."
::: Reklammodellen (AIDA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Interest - skapa engagemang
Desire - skapa behov av kunskap, kunnande, attityder osv.
Action - se till att läsaren agerar på ett eller annat sätt
::: Debattmodellen (ANSVA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Need - beskriv behov som ska tillfredsställas eller den lösning av problemet som krävs
Satisfaction - föreslå en lösning
Visualisation - visa konsekvenserna av lösningen
Action - uppmana till handling som en konsekvens av resonemanget
/Han som läste boken då han kände att han behövde strukturera om Matiné