Nekromanti Vad jag läst om förmedlande artiklar

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Kollade igenom mina anteckningar och fann följande strofer som är tagen ur boken Skriv en artikel (ISBN: 978-91-47-08947-5).

DISPOTIONSMODELLER för förmedlande artiklar

::: Problem-orsak-lösning-modellen
- Rubrik (rakt på problemet)
- Ingress (kort redogörelse för problemet)
1. Början (intresse, arbetsgången skisseras och problemet framställs på nytt)
2. Problemet i vidare kontext (Avslutas med tre viktiga orsaker till problemet
3: Orsak 1-3 (beskrivning, perspektiv och lösning × 3)
4: Sammanfattning av problemet (avslutas med den samlade planen för problemets lösning)
5: Handling (generell och konkret uppmaning till att agera)

::: Berättarmodellen (Hollywood-modellen)
1. Anslaget som introducerar ramen: tema, problemställning, kontext, stämning.
2. Presentation av konflikten och personerna eller andra aktörer; i artiklar kan det lika gärna vara begrepp, principer, nationer, intressen.
3. Fördjupning av konfliktens positioner och karaktär: vem eller vad står var?
4. Point of no return, där konflikten är så tillspetsad att det krävs en "kamp". Det måste till en lösning.
5. Upptrappning av konflikten, kamp mellan personer, principer, positioner osv.
Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
6. Klimax, det slutgiltiga avgörandet, lösningen, vinnaren, kompromissen.
7 Utplaning, där tillståndet återigen är normalt och harmoniskt: "Cowboyen rider mot solnedgången."

::: Reklammodellen (AIDA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Interest - skapa engagemang
Desire - skapa behov av kunskap, kunnande, attityder osv.
Action - se till att läsaren agerar på ett eller annat sätt

::: Debattmodellen (ANSVA)
Attention - skapa uppmärksamhet
Need - beskriv behov som ska tillfredsställas eller den lösning av problemet som krävs
Satisfaction - föreslå en lösning
Visualisation - visa konsekvenserna av lösningen
Action - uppmana till handling som en konsekvens av resonemanget

/Han som läste boken då han kände att han behövde strukturera om Matiné
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
TEXTENS ANSLAG ELLER UPPTAKT
Verkningsmedel som kan fånga uppmärksamheten direkt när texten börjar kan vara följande
× en illustration
× en fråga
× en paradox
× en replik
× ett ("vilt") påstående
× en anekdot
× ett provocerande uttalande: "Ta bilen - låt cykeln stå!"
× konklusionen eller poängen, som kan presenteras direkt


INGRESSEN
Den presenterar artikelns huvudinnehåll och avsikt. Rekommendationen är att den
• utreder artikelns fokus, alltså vad läsaren har att "vinna" på att läsa artikeln
• etablerar suspense, en blandning av spänning och ovisshet. Det kan räcka att ingressen antyder det spännande materialet, men den ska vara helt i linje med det budskap som läsaren har med sig efter att ha läst texten
• betonar det nya och aktuella i artikeln
• eventuellt markerar den målgrupp som artikeln vänder sig till.

/Han som tycker det är bättre att dela upp längre trådstarter
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
VERKNINGSMEDEL
Formulera frågan eller problemet, presentera ämnets verktyg i sammanhanget, för att slutligen hjälpa läsaren att tillämpa dem i förhållande till det aktuella materialet. /.../ När man ger sina läsare förståelseredskap är det viktigt att man väljer just de begrepp som man kommer att arbeta med i artikeln. Och i de fall där det relevanta existerande begreppet inom ämnet inte har med den förmedlingspotential som krävs, bör man fundera över om det inte är bättre att man försöker konstruera sitt eget parallella begrepp. Efter det att man har nämnt det gällande begreppet inom ämnet kan man ju fritt hänvisa till det nya uttrycket, som är mer gångbart i just detta förmedlingssammanhang. Det övergripande målet är att flytta läsarens horisont, få med läsaren i den kunskapstransformation som skapar en djupare förståelse och ett vidareperspektiv.

I förmedlande artiklar ska man helst inte bara säga saker utan också visa det. Devisen är: "Show it, don't tell it!" Det handlar om att kunna utnyttja materialets visuella och pedagogiska möjligheter. Detta kan göras via följande förslag
- ANEKDOTER - dramatisering - dialog - repliker - citat - retoriska frågor - formulera gåtor.
- ANALOGIER - jämförelser: "en solfångare är som en termostat, fast omvänt" - förklaringar - metaforer - personifikation - perspektivskifte - "human interest"-berättelser.
- EXEMPEL - diagram och andra grafiska framställningar - handlingsförlopp
- AKTIVITETER - "skriv ner direkt vad du kommer att tänka på", "lös först denna lilla uppgift".
- ILLUSTRATIONER (informativa, upplysande) - typografi.

Tips: Tänk alltid i illustrationer, antingen grafiska eller språkliga (exempelvis metaforer)

/Han som tycker man ska försöka följa detta, inte bara genom kapitlet, utan genom varje rubrik

Analogi: att tydliggöra någonting genom att sätta det i ett annat sammanhang.
Metafor: liknelser för att beskriva något som annars är svårt att föreställa sig.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Fett!
Enligt Google har ordet Oresebtation använts på svenska två gånger, varav den bästa är av dig. I inget av fallen förstår jag vad ordet betyder.

Förklara gärna modellerna igen, med enklare ord. Inläggen som följer, vilken modell tillhör de, till exempel?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Olav said:
Förklara gärna modellerna igen, med enklare ord. Inläggen som följer, vilken modell tillhör de, till exempel?
Det här är alltså disposionsmodeller som man kan följa för att på ett engagerande sätt skriva ett rollspel. Man försöker följa modellens struktur inför varje nytt kapitel. Följdinläggen - anslag, ingress och verkningsmedel - är ytterligare saker inom alla modeller som man kan tänka på för att variera sig.

/Han som tycker det är synd att inläggen inte uppmärksammats mer
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
/Han som känner att många glömmer att skribenten ska väcka intresse också
Hur då? Hur väcker du intresse kring ett spelmekaniskt moment?
Läs TEXTENS ANSLAG ELLER UPPTAKT som finns i det andra inlägget. :gremsmile:

/Han som inte orkar upprepa sig
 
Top