Nekromanti Vilka rollspel har pacing-mekaniker för kampanjer?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Även om jag för tillfället är dränkt i andra projekt, så tänker jag fortfarande en hel del på Leviathan. Jag har talat om att spelet kommer ha en form av pacing-mekanism som driver spelet mot sitt slut.

Den här pacing-mekanismen avgör när konflikten mot rollpersonernas bas kommer att ske. Spelarna ska inte veta när kampanjen ska ta slut helt enkelt, utan de ska leva i ovisshet. Skälet till det är för att basen de sköter är utsatt för ett hot och målet är att samla tillräckligt innan deras fiende slår till mot dem.

Mycket av spelets dynamik är alltså att rollpersonernas samarbete mot en klocka som tickar nedåt. De har ingen aning om när klockan når 0 - bara att det är bäst för dem att skynda att samla ihop resurserna.

Varför jag postar det här i rollspelsforumet är inte för att jag vill diskutera mekaniken i sig. Istället vill jag veta vilka spel som faktiskt använder sig av någon form av mekanik för "pacing" för en berättelse.

Jag vet till exempel att Evolutionens barn har det, men vad finns det för fler rollspel som påverkar kampanjens längd?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Vilka rollspel har pacing-mekaniker för kampan

The Shab al-Hiri Roach är uppdelat i specifika episoder med fördefinierade spelledarpersoner som dyker upp i varje episod. De representerar ett läsår och när läsåret är slut är spelet slut.

PTA delar upp spelet i säsonger och avsnitt.

Det sjätte inseglet räknar upp motståndet från ett till sex och slutar sedan.

My Life With Master minns jag inte exakt hur det funkar, men rollpersonernas attribut växer under spel och när de når en viss punkt triggas endgame.

I Burning Wheel når rollpersoner förr eller senare en punkt när de transcenderar och drar sig tillbaka från äventyrandet.

Hero's Banner har också en liknande mekanism, tror jag, men jag har inte läst det.

Men pacing innebär inte nödvändigtvis att spelet bestämmer när kampanjen slutar. Cykeln med gräl-hot-förlåt-strid i Utpost är också en pacing-mekanism. Likaså generationsreglerna i Pendragon. Pacing handlar om att sätte tempot i berättelsen, att se till att det inte går för långsamt eller för snabbt.

Genesis

Ni dés ni maître

3:16 pågår i exakt 20 sessioner, om man spelar en hel kampanj.

Robert Jonsson

Tack för alla förslagen. En del är jag bekanta med, andra inte alls. Ska kolla upp en drös av dessa och se om någon passar in på vad jag är ute efter. :gremsmile:

Genesis said:
Men pacing innebär inte nödvändigtvis att spelet bestämmer när kampanjen slutar. [...] Pacing handlar om att sätte tempot i berättelsen, att se till att det inte går för långsamt eller för snabbt.
Absolut, pacing kan vara så mycket mer i det hela och det jag söker är en väldig avgränsad del av fenomenet. Alltså, jag är intresserad av en mekanik som driver spelet framåt mot ett slut (som inte är bestämt när det sker på förhand).

Men jag kommer inte på något bättre sätt att beskriva det än "pacing"-mekanik. Har du bättre förslag får du gärna namnge det. Alltså något som beskriver det narrativt drivande mot ett klimax.

Mogger

Hipsteranka

Genesis said:
I Burning Wheel når rollpersoner förr eller senare en punkt när de transcenderar och drar sig tillbaka från äventyrandet.
Du tänker på Solar System/The Shadow of Yesterday tror jag. Det spelet har en pacingmekanism, om än något slumpmässig.

Däremot har Burning Empires är väldigt tydlig pacingmekanism. Och Mouse Guard. Men Burning Wheel har ingen. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Robert Jonsson said:
Absolut, pacing kan vara så mycket mer i det hela och det jag söker är en väldig avgränsad del av fenomenet. Alltså, jag är intresserad av en mekanik som driver spelet framåt mot ett slut (som inte är bestämt när det sker på förhand).

Men jag kommer inte på något bättre sätt att beskriva det än "pacing"-mekanik. Har du bättre förslag får du gärna namnge det. Alltså något som beskriver det narrativt drivande mot ett klimax.
Jag vet att folk hatar när man säger det här, men det du beskriver är Story Now. Det kanske inte är vad du avser så jag tänker inte säga mer, men du kan ju söka lite på det här på forumet. För ett tag sedan försökte jag en gång för alla beskriva exakt vad Story Now är, och till slut gick det nog hyfsat.

Robert Jonsson

Måns said:
Du tänker på Solar System/The Shadow of Yesterday tror jag. Det spelet har en pacingmekanism, om än något slumpmässig.
Slumpmässig låter intressant.

Jag vill minnas att regelkärna till Solar System fanns ute fritt att ladda hem (lagligt sett alltså). Är det sant eller något jag bara inbillat mig? Någon som en länk i så fall?

Robert Jonsson

Måns said:
Jag vet att folk hatar när man säger det här, men det du beskriver är Story Now.
Kanske, jag vet inte. Jag är inte ute efter att skapa ett Story Now!-spel, men jag tror mycket av den inspirationen jag vill ha finns därifrån så det är dit som jag planerar att kika.

Nu ska jag dock springa iväg och leta reda på din tråd och plugga in den för att se hur den passar.

Robert Jonsson

Hittade din definition på din blogg, där du skriver följande svar till Kosta: "Jag anser att det inte går att spela ett färdigt äventyr med Story Now som agenda.". Med andra ord, det är inte riktigt det som jag letar efter åt Leviathan.

Även om spelarna är tänkta att stort inflytande över berättelsen är det ändå spelledaren som definierar berättelsen. En bra liknelse finns i matlagningen "Spelarna köper ingredienserna och säger "Vi vill ha thaimat." och så får spelledaren utifrån ingredienserna laga någon form av thaimat.

Med andra ord, det är inte riktigt Story Now! som jag är ute efter till Leviathan. Mekaniken jag letar efter är tänkt att som finnas där för att spelledaren inte godtyckligt ska kunna säga "Äh, jag ger spelarna ett par spelmöten till så de överlever" eller "Fan, nu ska de kräken dö". När saken sker i spelet så är det en mekanik som drivit den dit.

Idealt påverkas den här tidpunkten sedan av rollpersonernas handlande på något sätt också. Det behöver inte nödvändigtvis vara statisk.

Det här dock en mekanik som jag som sagt var inte tror finns i vanliga tradrollspel, utan som jag sa tidigare. Jag tror man behöver snegla åt Story Now!-spelen för det. Men finns det tradspel som passar in där också så... Visst, skjut på mig med dem också!

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Det gör jag såklart. Tack för det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Robert Jonsson said:
Slumpmässig låter intressant.

Jag vill minnas att regelkärna till Solar System fanns ute fritt att ladda hem (lagligt sett alltså). Är det sant eller något jag bara inbillat mig? Någon som en länk i så fall?
De finns i form av texten från The Shadow of Yesterday (ursprungsspelet): http://files.crngames.com/cc/tsoy/book1--rulebook.html

Vet inte om Eeros Solar System-text finns ute än. Google kanske har koll.

Genesis

Ni dés ni maître

Måns said:
Jag vet att folk hatar när man säger det här, men det du beskriver är Story Now. Det kanske inte är vad du avser så jag tänker inte säga mer, men du kan ju söka lite på det här på forumet. För ett tag sedan försökte jag en gång för alla beskriva exakt vad Story Now är, och till slut gick det nog hyfsat.
Kan du länka till den tråden? För det vi snackar om här har absolut nada med Story Now att göra, annat än att det är en teknik som ofta används i spel med Story Now-lirande som mål.

Jag har ingen lust att skräpa ned den här tråden med en sådan diskussion, men länka gärna till tråden ifråga så kan vi slåss i en annan tråd.

Mogger

Hipsteranka

Robert Jonsson said:
Även om spelarna är tänkta att stort inflytande över berättelsen är det ändå spelledaren som definierar berättelsen. En bra liknelse finns i matlagningen "Spelarna köper ingredienserna och säger "Vi vill ha thaimat." och så får spelledaren utifrån ingredienserna laga någon form av thaimat.
Fast din liknelse tycker jag stämmer dåligt in på den typen av förskrivna äventyr som jag pratar om.

jag tror att det är enklare att prata om rollspel, för annars kommer vi snart diskutera om T8:or är koriander eller mynta. :gremsmile:

Robert Jonsson

Måns said:
Fast din liknelse tycker jag stämmer dåligt in på den typen av förskrivna äventyr som jag pratar om.

jag tror att det är enklare att prata om rollspel, för annars kommer vi snart diskutera om T8:or är koriander eller mynta. :gremsmile:
Haha. Nej, alltså. Jag är egentligen inte ute efter att diskutera det heller.

Det var mest en iakttagelse om att jag inte förstod din första referens "Det här är Story Now!". Vad är det som gör det till det? Jag ser inga stora likheter nämligen, så vad jag antar jag frågar efter är att du gärna får utveckla din kommentar där du slog fast det? Det är det som jag är nyfiken på. Inte vad ett framtida rollspel kan komma att bli. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Här är tråden. Den börjar lite trevande men landar till slut.

Jag har även skrivit lite på min blogg.

Disclaimer: Jag har en ovana att se Story Now överallt, i allt. :gremsmile:

Ögat

Hero
Polaris har en pacing-mekanism som i all enkelhet fungerar genom att ens skicklighet ökar medan ens livslust minskar. Vid en brytpunkt händer en omvälvande händelse. Vissa saker kan bara hända före, andra bara efter brytpunkten.

H4L har en pacing-mekanism som delar in spelet i två typer av scener: Springa eller Vila. Springa-scener förflyttar rollpersonerna närmare målet men ökar faran, Vila-scener tar inte rollpersonerna framåt men sänker faran.

D&D4 har egentligen samma system, bara mer i skymundan: av och till måste du ta en Extended Rest och göra något annat än att slåss. Gör du inte det kommer din rollperson att dö.

Lady Blackbird har också någon sorts refresh-system, vill jag minnas.

Dessa mekanismer är pacing-mekanismer så till vida att de varierar spelets tempo och innehåll, vanligen genom att balansera två eller fler resurser mot varandra.

Om mekanismen bara skall driva berättelsen mot sitt slut, har till exempel VtM och CoC ändliga resurser som stadigt försvinner och därigenom driver rollpersonen till sin undergång. DoDT har också en sådan mekanism för alviska magiker, som straffas när de använder magi genom att bli äldre - vilket till slut kommer döda dem.

Ingen av de här verkar dock vara helt och hållet vad du är ute efter, eftersom alla dessa mekanismer innehåller (och till viss del förutsätter) vetskapen om hur långt från undergången rollpersonen är.

I makarforumet efterlyste jag en jakt-mekanism, och Krille gav ett förslag som utgår från kort (lite som Drakborgen). Det finns inte (mig veterligen) i något spel, men finns på nått vis ändå eftersom det blev nedskrivet.

Happy trails.

Mogger

Hipsteranka

Robert Jonsson said:
...en mekanik som driver spelet framåt mot ett slut (som inte är bestämt när det sker på förhand).
För mig är det här det som kallas för team i forgeiga kretsar (det finns andra definitioner med, men de skiter vi i nu). Eller kanske mer specifikt hur spelet ser till att adressera premissen så att det leder till ett tema. Nature i Mouse Guard, Humanity i Sorcerer, Hopp i mitt Revolver. Men de här enskilda mekanikerna måste ses i ett samband, de drivs av resten av spelet mot ett slut.

Ok, jag inser nu att du kan ha menat 100 andra saker än det här och att jag drog det lite för långt i mitt huvud. Sorry för det. :gremsmile:

Du kan med gott samvete släppa det här sidospåret.

Robert Jonsson

Måns said:
Ok, jag inser nu att du kan ha menat 100 andra saker än det här och att jag drog det lite för långt i mitt huvud. Sorry för det. :gremsmile:

Du kan med gott samvete släppa det här sidospåret.
Det verkar lite som om vi var ute efter olika saker, så jag ska följa din uppmaning och droppa det här. Tack för dina förslag och tankar iaf. :gremsmile:

Robert Jonsson

Olav said:
Ingen av de här verkar dock vara helt och hållet vad du är ute efter, eftersom alla dessa mekanismer innehåller (och till viss del förutsätter) vetskapen om hur långt från undergången rollpersonen är.
Det gör egentligen inte så mycket att det jag efterfrågar inte finns ännu. I ärlighetens namn har jag ingen klar bild vad jag är ute efter heller, bara en vag idé. Men jag tycker det är en bra idé att kolla på många olika pacing-mekaniker bara för att förstå hur det kan göras på andra sätt.

H4L har jag inte ens hört talas om, men det såg intressant ut så det får jag leta reda på mer information om. Tack!