d20: HP kopplat till level. Jag har generellt sett svårt för HP, och jag har svårt för levels, men när de kopplas ihop så att HP ökar med level så får man skitskumma effekter och svårt i kvadrat.
d20: Feats. Kul till en början. Sen spårade det ut, och det börjar bli hårigt att hålla reda på alla feats utspridda i en hockeybag med såsböcker.
BRP: Motståndstabellen. Har redan nämnts, men den förtjänas att nämnas igen.
Star Wars d6: Inflation. Det är ingen regel per se, utan en effekt av hur de skrev sina såsböcker. För Luke Skywalker är ju en hjälte och det skulle se illa ut om rollpersonerna hade ihjäl honom, så han har väldigt höga värden, och eftersom Vader är ännu häftigare måste han ha otroliga värden, och eftersom Kejsaren är ännu häftigare så har han ännu högre otroliga värden, och då har vi inte kommit in i Empire Strikes Back än då Luke har fått XP och skillat upp... vilket leder till att samma inflation förstås drabbar rollpersonerna och trissar upp dem. Dessutom påverkar det alla världsböcker när alla författare försöker trumfa tidigare författare, vilket innebär supermegaultra-Dark Side Star Destroyers på sjuttielva kilometer med tjugotusen batterier på Death Star Scale...
Western 3: träffmallen. Den har den skumma effekten att om man är lite halvkass så är det lättare att träffa om man skjuter ungefär en halvmeter vid sidan om målet. Det är nämligen där som så mycket som möjligt av den cirkel som representerar troligaste träffutfallet går över så mycket kropp som möjligt.
(Det fjompigaste är att detta har omsatts i praktiken: genom att analysera medelpoängsumman i dart så går det att ge en spelare en siktpunkt på darttavlan som gör att om en kass eller halvkass spelare siktar där istället för i mitten så kommer medelpoängsumman att öka avsevärt. Så jag borde inte hata den här regeln - den är ju på något sätt realistisk.
)