Ram said:
För att man tycker att det kan vara intressant att man kan vara olika bra på det? Man har (väl) grundchans i alla dessa? Eller så fattar jag inte vad du säger...
Ja du har helt missat min poäng, för att om det är någonting som det är bra att rollpersonerna borde ha det, så ska rollpersonerna ha det från början. Det var min poäng. Typ som att alla rollpersoner får gratis ett stridsvärde i
D&D4. I
Matiné löste jag det genom att ta bort alla bra-att-ha-färdigheter och istället baka in dem i grundegenskaperna, så att grundegenskaperna faktiskt blir använda under spel. Det är typiska färdigheter som en äventyrare använder. För sedan när har Conan dött av att inte kunna simma?
Fysik: Hoppa, klättra, kasta, simma.
Smidighet: Smyga, balansera.
Skarpsinne: Gömma sig, stadskunskap och annan sorts allmänkunskap, exempelvis om andra varelser och väsen.
Vaksamhet: Lyssna, finna dolda ting, upptäcka fara.
/
Han som tycker det är likadana designmissar när det är feats som det känns som att spelaren måste ta