solvebring
Superhero
Spoilervarning - återigen heads up för folk som eventuellt lirar med mig
Det var det här scenariot jag främst hade i åtanke, eller ja, alla sådana fisktankar som just inte är skrivna till något speciellt spel och därav inte har några speciella krav eller stilformer.
Nu när jag funderar över att försöka spela det så tänkte jag på vilket system jag kommer att behöva, eller vilket spel jag vill lägga in det i. Det svar som slog mig var: Inget!
Scenariot bygger helt på relationer och ledtrådar. Information och samtliga inblandades viljor styr ju allt. Detta kommer jag såklart inte att slå tärning för, eftersom det inte finns någon som helst anledning till det. Slår jag slag för sådant, till exempel vilken information rollpersonerna kommer åt, så kommer ju scenariot att dö vid ett misslyckande.
Alltså, det finns ingen som helst idé att använda system för den typen av scenario - tänker jag. Allting bygger ju på vad spelarna skaffar sig för information och vad de gör med den, och vad fraktionerna gör. Med andra ord, det enda som spelar roll är vad de iblandade, spelare och fraktioner, vill och vad som händer när de gör detta. Jag tror mig inte behöva göra mer än att ställa frågor och leda vidare.
Fast de kanske kommer att råka i fara, till exempel om den svarta hunden attackerar dem. Det behöver jag väl någon sorts lösning för i så fall - inte sant?
Sammanfattningsvis undrar jag vad ni tror om detta och varför ni tror som ni gör. Kan jag till exempel spela det här helt systemlöst?
- Om Ja, vilka för- och nackdelar finns det?
- Om Nej, varför inte?
Det var det här scenariot jag främst hade i åtanke, eller ja, alla sådana fisktankar som just inte är skrivna till något speciellt spel och därav inte har några speciella krav eller stilformer.
Nu när jag funderar över att försöka spela det så tänkte jag på vilket system jag kommer att behöva, eller vilket spel jag vill lägga in det i. Det svar som slog mig var: Inget!
Scenariot bygger helt på relationer och ledtrådar. Information och samtliga inblandades viljor styr ju allt. Detta kommer jag såklart inte att slå tärning för, eftersom det inte finns någon som helst anledning till det. Slår jag slag för sådant, till exempel vilken information rollpersonerna kommer åt, så kommer ju scenariot att dö vid ett misslyckande.
Alltså, det finns ingen som helst idé att använda system för den typen av scenario - tänker jag. Allting bygger ju på vad spelarna skaffar sig för information och vad de gör med den, och vad fraktionerna gör. Med andra ord, det enda som spelar roll är vad de iblandade, spelare och fraktioner, vill och vad som händer när de gör detta. Jag tror mig inte behöva göra mer än att ställa frågor och leda vidare.
Fast de kanske kommer att råka i fara, till exempel om den svarta hunden attackerar dem. Det behöver jag väl någon sorts lösning för i så fall - inte sant?
Sammanfattningsvis undrar jag vad ni tror om detta och varför ni tror som ni gör. Kan jag till exempel spela det här helt systemlöst?
- Om Ja, vilka för- och nackdelar finns det?
- Om Nej, varför inte?