D&D [52 veckor med AD&D 1st ed.] Undergångens tid

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,283
Siragol3.jpg

Vecka 1: Siragol

”Välkomna till Siragol! Valeniens pärla säger de, men jag har då aldrig sett en flodmussla göra pärlor, haha! Hon ligger där som korken i lägeln på floden Mihannas och kontrollerar handeln mellan nord, syd, öst och väst! Den största bebyggelsen har vi på ön Ragol mitt i floden, men staden sträcker sig både norrut och söderut! Här finns allt du kan önska dig! Gott smide, vin, bröd och ostar av himmelsk kvalitet, smycken och ädelstenar, tjocka böcker om magiska formler som kan förvandla dig till en kyckling, skepp, båtar och vilda historier om Tusenöarna i Österhavet på otaliga tavernor, krogar och värdshus! Men var på din vakt för i grändernas skuggor lurar förslagna tjuvar – och usla lönnmördare sägs dräpa för pengar!”

Siragol är en stor stad i kungadömet Valenia och härbärgerar en brokig skara varelser, verksamheter och märkliga rykten. Alla klasser och raser i PHB finns representerade här. Tanken är att rollpersonerna ska kunna använda staden som bas före, under och efter äventyrandet.

I det här första äventyret får rollpersonerna ta in på krogen Sista Glaset och lära känna staden genom rykten och samtal. SL får gärna bygga vidare på interaktionerna utifrån de skissartade förslag som ges här.

Sista Glaset, krog

Livina Egabon
LG Human commoner 5, 20 hp.

Änkan Livina, en bestämd men hjärtlig kvinna i övre medelåldern, driver krogen med sina barn och deras kusiner. Hon erbjuder rejäl mat, välbryggt öl och på övervåningen finns några enkla rum att låna. Krogen är rustik, enkel men välskött. Stamgästerna är många och krogen är en självklar plats för bönderna i närheten. Vid avrättningar på Galgbacken brukar många samlas här efteråt för att ta en sista sup i tystnad. En vanlig kväll är det 70% 3-12 bönder, 50% 2-8 bönder, 40% 3-5 stadsvakter eller hyrsvärd, 50% 1-3 jägare 15% 1-6 präster, munkar eller andra boklärda och 15% 1-2 magiker.

Några gäster på Sista Glaset

Argelb Ginigo NG Human cleric 4, 32 hp.

Unge allvarlige Argelb kommer ursprungligen från Tyram, men har ägnat sig åt bön och bokstudier i Siragol under mäster Luwens ledning de senaste fyra åren. Han varnar för en demondyrkande kult som ska hålla till någonstans i staden. Han berättar att förr i tiden var hans orden belägna på Klosteröarna, men att klosterbyggnaderna tyvärr nu ligger i ruiner efter en hemsk olycka för drygt femtio år sedan.

Beriam Blåvinge CG druid 6, 24 hp.

Beriam är en godmodig, smal naturälskare med långt vitt hår i sextioårsåldern som gärna pratar med insekter, fåglar och andra små djur. Han gillar att då och då besöka Sista Glaset som är precis lagom med civilisation för hans smak. Beriam berättar gärna om hur skogarna och vattnen i Valenia är rika på örter, svampar och bär. Sedan börjar han vinka till en fågel han känner.

Gisa Lavilo CG Elven fighter 3, 23 hp.

Den ungdomliga alven Gisa har ett hetsigt humör och tappar ofta tålamodet med dem hon tycker är långsamma och fattar trögt. Hon är i Siragol för att ansluta till något kompani hyrsvärd, men har hittills inte hittat något som motsvarar hennes högt ställda krav. Vill rp att hon ska följa med dem ställer hon upp (”mest av barmhärtighetsskäl”) och tar snabbt en ledarroll (”för allas bästa”).

Hamman Ghaab N warrior 4, 23 hp.

Trettioårige Hamman är anställd hos kompaniet De Tusen Klingorna som tjänstgör som stadsvakter längs med södra stranden. Han gillar egentligen inte arbetet, men är plikttrogen och försöker hantera sina uppgifter med respekt för alla inblandade. Lojaliteten med de andra i hans kompani är orubblig. Hamman har börjat drömma om att hitta någon att bilda familj med, men har inte hittat något som betalar lika bra som hans nuvarande jobb, och är osäker på att han skulle kunna försörja sig på något annat än att svinga svärd.

Zigadel Knammas LE half-elf assassin 2, 4 hp.

Zigadel är en ung man med rågblont hår och pliriga ögon. Han har nyligen anslutit sig till lönnmördarklanen Xaxas Öga, men karriären går långsamt. Zigadel är ganska tyst och försynt, men överraskande snabb och vig. Zigadel drömmer om en utmanande uppgift som kan få honom att snabbare stiga i graderna, men tills vidare gör han sin plikt att hålla uppsikt över vilka som kommer till Siragol från söder.

Samratee Thala NE half-elf thief 6, 26 hp.

Samratee är medlem i den löst organiserade tjuvligan Systerskapet som nu försiktigt har börjat etablera sig i Siragol. Hon är på Sista Glaset med 1d4 andra tjuvsystrar som håller låg profil. Samratee blir nyfiken på rp och inleder gärna ett lite flirtigt samtal med någon av dem utan några andra baktankar än att det är kul att prata lite. Hon kan berätta att tjuvligorna i Siragol håller till i grottor under staden som nås via kloakerna.

Jammof Yala CG gnome jester 3, 12 hp.

Jammof är en ung gnom med rättfram och oförarglig uppsyn som kontrasterar starkt med hans komiska talang och skarpa iakttagelseförmåga. I Siragol uppträder han på torg och gator till både förtjusning och förskräckelse. Han har släktingar som arbetar på Norra stranden, men tycker att det är ”alldeles för meckigt” att knåpa ihop kugghjul och bygga maskiner, när man lika gärna tjäna pengar på skämt och jonglerier. ”Vet ni varför bara gnomer kan bygga luftskepp? Inte? Det kanske flög över huvet på er…” säger han med ett glatt flin.

Voorst af Vrenckelbaan LN human fighter 10, 77 hp. Longsword +3, Bracers of Defense +2, plate armor +2.

Voorst är nybliven herre över godset Vrenckelbaan, strax söder om Siragol. Hans uppgift är att säkerställa ordning och samla in skatteinkomsterna på Södra stranden. Voorst har en enkel och brutal bakgrund som krigare men har efter en ganska lyckosam karriär nu kommit upp sig och fått både gods och titel. Osäker på sin nya roll och ställning är han odräglig, snarstucken, onödigt pedantisk och antar alltid att han blir lurad av sin omgivning. Han kör med sina underlydande i kompaniet De Tusen Klingorna. Med sig har han alltid tre-fyra krigare och den lismande bokhållaren Frigamund Fyllas som högt klagar när folk inte visar tillbörlig respekt för herrn.

Äventyr: Råttor i källaren!

Livina Egabon kommer be rollpersonerna hjälpa henne med ett bekymmer: hon har fått råttinvasion i sin källare och vill ha hjälp att bli av med inkräktarna!

DM: Råttorna håller sig gömda när det är ljust men kan lockas fram om man låter det bli helt mörkt. Använd reglerna för surprise och skrymmande vapen: stora hallibarder och andra stångvapen är hemskt opraktiska i den trånga källaren som är överbelamrad med tunnor, krukor, säckar, trasiga möbler mm. . Om rp inte har några ljuskällor får man -4 på THAC0. Om rp lyckas döda råttorna tipsar Livina rp om att grovsmeden Lissas Vhana (som bor i en bit bort från Sista Glaset) nog skulle uppskatta deras hjälp med en ganska akut uppgift! Lissas betalar bra i guld eller smide.

Råttor (8) AC: 7 MV: 12”/7”HD: 1-4 hp (hp: 4,4,3,2,2,1,1,1) THAC0: 21 Dmg: 1-3 Special attack: Disease XP: 7 xp+1xp/hp
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,283
Så där ja! Då är första veckan avklarad! Puh! Ska också posta en karta till staden framöver. I framtiden tänker jag mig att fredagar är en bra dag att posta nya inlägg -- lagom till helgen för den som vill läsa. Men nu ska jag träna lite i morgonså jag postar redan idag.

Äventyret är ju enormt vaniljigt och något av en klassiker, men ändå kul att börja med. Sedan kan det nog bli ganska farligt och spännande ändå med regler för mörker, surprise och disease som i mina regler inte är att leka med!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,092
Levels i commoner, är det nåt som fanns i 1E?

Det här ser kul ut hursom!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,092
Commoner klassen är från den officiella TSR tidningen Imagine. Den finns i nummer 16 som kom ut i juli 1984.
Där ser man! Jag trodde SLP-klasser med levels som Commoner, Warrior osv var något de hittade på först i 3E, jag såg det aldrig tidigare (men jag läste ju t ex inte Imagine). :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,295
Där ser man! Jag trodde SLP-klasser med levels som Commoner, Warrior osv var något de hittade på först i 3E, jag såg det aldrig tidigare (men jag läste ju t ex inte Imagine). :)
SLP-klasser fanns det mängder av för 1e, främst publicerade i Dragon eller White Dwarf. Kanske även för 0e.
"NPC-only class" betydde för det mesta att klassen inte var ordentligt speltestad och/eller inte inkluderade all information som en vanlig klass borde ha (XP-tabell, weapon proficiencis, och liknande)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Commoner klassen är från den officiella TSR tidningen Imagine. Den finns i nummer 16 som kom ut i juli 1984.
Jag skulle kalla den tidskriften semi-officiell. Den gavs ut av TSR UK Ltd. Detta var ett helägt dotterbolag som startades för att sköta marknadsföring och distribution på den växande brittiska marknaden. De knöt dock snabbt till sig duktiga speldesigners och började skapa eget material. Några av deras äventyr blev helt officiella (fast i den separata UK-serien) medan annat mest syntes på den brittiska marknaden (och på Titan, förstås). Jag är osäker på om Imagine någonsin distribuerades i US av TSR Inc. TSR UK blev oftast lite styvmoderligt behandlade av moderbolaget.

Men det var ett jäkligt gott gäng på TSR UK (oh, I have stories...)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,092
De knöt dock snabbt till sig duktiga speldesigners och började skapa eget material. Några av deras äventyr blev helt officiella (fast i den separata UK-serien) medan annat mest syntes på den brittiska marknaden (och på Titan, förstås).
Ett par av TSR UK-skribenterna som Jim Bambra och Phil Gallagher gick ju sen vidare till Games Workshop och skrev mer välkända grejor till WFRP också (The Enemy Within-kampanjen t ex).

Fiend Folio är väl ett brittiskt supplement också?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,092
SLP-klasser fanns det mängder av för 1e, främst publicerade i Dragon eller White Dwarf. Kanske även för 0e.
"NPC-only class" betydde för det mesta att klassen inte var ordentligt speltestad och/eller inte inkluderade all information som en vanlig klass borde ha (XP-tabell, weapon proficiencis, och liknande)
OK, fine. Men detta att vanligt folk - såna som var "level 0" eller "normal man" i gammal-D&D - hade levels i Commoner, Warrior, Expert osv var väl inget som sattes i system konsekvent förrän i 3E?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,295
OK, fine. Men detta att vanligt folk - såna som var "level 0" eller "normal man" i gammal-D&D - hade levels i Commoner, Warrior, Expert osv var väl inget som sattes i system konsekvent förrän i 3E?
Stämmer bra det. "Vanliga människor" i 1e var level 0, och fick vara glada om de hade några stats utskrivna annat än hitpoints.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Fiend Folio är väl ett brittiskt supplement också?
Fiend Folio tog mycket av sitt material från Fiend Factory-spalten i White Dwarf. På den tiden var Games Workshop exklusiv distributör för TSR i UK och jobbade väldigt nära TSR. Det fördes till och med diskussioner om att TSR skulle köpa upp dem. Don Thornbull var redaktör för Fiend Folio och var sedan den som Gygax rekryterade som VD för det nybildade TSR UK.

Lustigt nog hann man bilda TSR UK innan Fiend Folio gavs ut (av TSR Inc) på grund av internt bråk som försenade den i två år.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,283
Vecka 2: Smuggelgods

Smeden Lissas Vhana bor en halvtimme väster om Sista Glaset och hjälper bybor med allehanda verktyg, hästskor, bruksföremål och lite småprat när det behövs. Han köper metallämnen från en idealistisk dvärg svart för att hålla ned priserna, vilket är emot skattereglerna i Valenia. Dvärgen Theobald Blåpanna lämnar av några lårar med metallämnen i ett kärr vid floden Mihannas, men dessvärre har en flock stirges (”blodsugande fladdermöss!” säger Lissas) slagit sig ned i kärret. Efter att Lissas fått tillräckligt förtroende för rollpersonerna (här kommer Livinas goda ord att betyda mycket) erbjuder han dem ett uppdrag: bärga tio lårar med metallämnen. Lissas ber rp vara vaksamma på soldater och legoknektar som gärna kontrollerar att man har betalt skatt och har köpmannasigill.

Äventyr: Tung metall!

Rp får låna en åsna och kärra av Lissas. Han ber dem vara försiktiga och diskreta. Metallen är märkt med ett hantverkarsigill som kräver att man kan visa upp att man betalt skatt. Kanske är det bäst att hämta metallen på natten?

Resan till och från kärret tar c.a en dag och kan innebära att rp möter (slå 1d20):

1-2: (Endast natt) Två ghouls lurpassar på rp och går till attack!
Ghoul (2) AC: 6 MV: 9" THAC0: 16 #AT: 3 Dmg: 1-3/1-3/1-6 HD: 2 (12, 13 hp) Special Attack: Paralyzation

3-6: Fyra bönder åker hölass, skrattar och är glada.

7-10: (Endast dag) 4d6 legoknektar som arbetar åt Voorst vill genomsöka rp ägodelar och är allmänt oförskämda, trygga i att de är flera än rp. Om vakterna hittar smuggelgods kommer de försöka fängsla rp och ta dem med sig till Voorts borg. Försåvitt inte rp är redo att lämna lårar, åsna, kärra och vapen till vakterna ”så lovar vi att glömma det här!” Om Voort får tag på rp vill han förhöra dem (Se ”Voorts uppdrag”)

11-14: (Endast dag) En piga och dräng sliter med att få upp en tjur som gått ned sig i ett dike. Rp kan hjälpa till och får då 50xp. De berättar för hjälpsamma rp att en klerk gick ner sig i kärret för några dagar sedan.

15-17: (Endast natt) fem tjuvar ligger i bakhåll. En av dem spelar rädd och skadad och ber om hjälp medan de fyra andra gör sig redo att anfalla bakifrån.

Thieves (5) AC: 6 MV: 12” HD: 2d6 (hp: 7, 8, 10, 4, 6) THAC0: 20 Spec att: Backstab dmgx2 Short sword 1d6+1, light crossbow

18-20: (Endast dag) Två dvärgköpmän i rustningsbranschen erbjuder sig att sälja det sista av sitt lager till rp. De säljer alla rustningar förutom plate mail och sköldar för 70% av priset i PHB.

Västra kärret
I kärret ligger tio lårar med metallämnen. Det tar ett tag att leta upp dem (1d4 timmar) och all förflyttning halveras i det sumpiga träsket. Det är dimmigt, fuktigt och fullt av insekter i kärret. I träden har en flock stirges slagit sig ned och de kommer ju givetvis attackera rpp.

Stirges (10) AC: 8 MV: 3”/18” HD 1+1 (4, 5, 5, 5, 6, 8, 8, 9, 9, 9 hp) THAC0: 18 Dmg 1-3 Special attack: Drain Blood (1-4hp), Treasure: Om rp letar runt i kärret hittar de kroppar efter de blodsugande fladdermössen med följande skatter: chain mail, mace +1, 250 gp’s, 175 sp’s, en liten påse med ädelstenar värd 350 gp’s, två potions (Healing, Heroism), ett brev till en Adana som lyder: ”Demonerna är inte fienden. Varna Kael Kättaren i Tysthetens Orden”.
 
Top