Rickard
Urverk speldesign
Här är saker som jag vill ändra från grundreglerna:
Text
Mer to the point (=mindre babbligt).
Show, don't tell.
Ha en redaktör ... eller två.
Släppa det på engelska?
Mer information. Tydligare information. Träffsäkrare.
Ha förslag på miljöer? Inget jag är sugen på att skriva, så jag får dra in en medskribent för detta.
Trycka hårdare på vardagskostnaden och att rollpersonerna ska vara med om ett äventyr per månad (=när spelarna måste betala silver för att inte behöva sänka sina värden i Tillgångar).
Trycka mer på att systemet ska anpassa sig efter vad spelarna vill göra än tvärtom.
Hinta om att det är en stor stad som allting utspelar sig i. Möjligt att jag i scenariodelen radar upp sida efter sida med händelser, rykten, personer, föremål och grupperingar (=fraktioner) som spelledaren kan använda sig av för att bygga ett scenario. Möjligt, även om jag inte vill göra det, listar jag upp platser också. Skulle förvisso kunna göra det i formen av en händelse. "X händer på plats Y".
Ha med folkslag, där jag ger exempel på typiska beskrivningsord för varje folkslag.
Det som finns i nuvarande Rollpersonshäfte ska bli inbakat i regelboken ifrån början.
Upprepa särskilt viktiga saker genom de olika kapitlet, exempelvis att spelarna får hitta på saker i miljön. Jag experimenterade med detta i Mutiné och tror, från responsen av spelledare, att jag lyckades med att lyfta fram de trix som spelledaren kan använda sig av, bara genom att upprepa vad som redan sagts. Grejen är att de konventioner och mantran som används i Mutiné kan bli använda i många situationer.
Utseende
Fixa en duktig illustratör. Vill helst ha bilder av träsnittsstuk.
Hårdpärm.
Färre sidor.
Ha en scenariodel.
Samma uppdelning som Mutiné med system (med fokusering på konventioner), rollperson och scenario.
Låta någon duktig illustratör göra dekoren. Ha olika bårder i olika kapitel.
En bild på mig själv i boken.
Faehrengausts text om rustning implementeras mer i regelboken.
Magin ska bli tydligare. Bättre exempel. Möjligt att jag begränsar det till ännu färre magiskolor. Kanske bara ha elementarmagi med dess fyra element?
Att ta bort
Skippa allt i introduktionskapitlet.
Funderar på att ta bort Nivåbeskrivningar av färdigheter. De är dock en bra grej att ha, för en hel del av handlingsresolutionen ska vara tärningsslöst (konvention: slå enbart när det påverkar scenariot).
Funderar på att skippa Bekanta. Eftersom det är en ändbar resurs används den inte så mycket. Skulle kunna förenkla reglerna så att spendera en Bekant är som att få ett perfekt slag i Undre världen.
Funderar på att skippa Bekanta och låta Öde vara högsta värdet av antingen Karisma eller Psyke. Om det är Karisma så tar personen hjälp av vänner eller anekdoter ur sitt liv för att förändra tärningsslag. Om det är Psyke så är det med hjälp av ödet (någonting i omgivningen) som personen använder sig av för att förändra tärningsslaget. Ett Öde spenderat på ett tärningsslag kommer tillbaka i slutet av spelmötet. Detta kommer förhoppningsvis innebära att personen vill använda sin resurs, istället för att spara på den hela tiden.
Ta bort Fältslag..? Vad ha istället?
Ta bort regeln för 20+. Att bara strunta i högre värden än 20 gör att det inte eftersträvas lika mycket. Sedan kan man säkert i strid få nytta av värden över 20 genom att använda sig av stridsmanövrarna.
Skippa träningsreglerna.
Regeln för förlupna projektiler stryks. Allting med positioner ska strykas.
Fysikkrav stryks.
Ändringar i mekaniken
Ändra tärningssystemet från 1T20 till 2T10.
Att ändra tärningssystem till 2T10 gör att jag kan ta bort ökad kostnad för högre färdighetsvärden. Den procentuella chansen att lyckas tar hand om det ändå (mer värt att höja runt 10 än uppåt 16-17).
Personlighetsdrag byts ut mot beskrivningsord, där man får slå en ny tärning och får en Erfarenhet om man har spelat ut beskrivningsordet tidigare. Är dock inte så glad i hågen vad gäller omslag men om det är 2T10 och man får lägga till en extra tärning och ta de två bästa så känns det inte lika mycket som ett omslag.
Ändra skalan på grundegenskaperna så att de istället följer nivåerna? Grundegenskapsslag görs med värde+10 istället. Blir dock lite krångligt med Slås ut på.
Ändra framslagningssättet för grundegenskaperna så att man använder 4T10 istället och tar det högsta och lägsta värdet. Detta gör att systemet enbart använder T10:or.
Bekanta byter namn till Inflytande. Det funkade inte så bra för folk att använda ordet i en mening - "Det där är en bekant till mig" - för att påvisa reglerna.
Gud byter namn till Öde.
Ta bort Språk och införa kontaktfärdigheter.
Baka in Alkemi i Botanik. Färdigheten har inte använts i speltest.
Byta namn på Kastvapen till Kasta.
Om spelet får engelsk form kommer Låsdyrkning att få samma namn som brottsfärdigheten i Warhammer FRPG 3. Minns inte namnet just nu.
Ändra Nivåerna till 5, 10, 15, 20 ... +5
Höja valfritt värde kostar 2 Erfarenhet och får göras när som helst.
Försöka tydliggöra att Nivån på grundegenskapen kan direkt adderas till färdighetsvärdet.
En stridsmanöver för att attackera flera personer. Folk har klagat på att det saknats.
En del enkla och komplexa handlingar blir fria handlingar (inga initiativsteg). Typ ladda pilbåge, byta motståndare, ladda ett armborst, byta vapen.
Exempel på särskilda situationer utgår mer från matinéhjältar än realism.
Föremålsreglerna ska bli enklare och hantera alla sorters föremål och inte bara vapen och rustning. Vapentabellen tas i princip bort. Den finns kvar som förslag på prylar men det är också allt. Vilket föremål som ger störst bonus ska inte bero på föremålet, så en dolk kan ge +4 på värden medan ett tvåhandssvärd kan ge +1.
Levnadsbanor är ett tveeggad svärd. Jag vill går ifrån stereotypiskt tänkande vad gäller yrken i rollspel, men märkte i Mutiné att det var svårt för spelarna att hitta på vad de ville spela för koncept om de inte hade full koll på världen. Detta blir ett ännu större problem då Matiné är världslöst. Möjligt att jag bör ha som i Gemini små blurbar om världen på varje sida.
Rollformuläret
Ändra rollformuläret så att det blir en skala mindre. Silver och Öde kan finnas på samma sida på högerdelen av rollformuläret.
Delvis göra om rollformuläret. Möjligtvis göra det mindre plottrigt.
/Han som vet att det är mycket att läsa igenom, men som undrar om det är någonting som någon vill se ändring på
Text
Mer to the point (=mindre babbligt).
Show, don't tell.
Ha en redaktör ... eller två.
Släppa det på engelska?
Mer information. Tydligare information. Träffsäkrare.
Ha förslag på miljöer? Inget jag är sugen på att skriva, så jag får dra in en medskribent för detta.
Trycka hårdare på vardagskostnaden och att rollpersonerna ska vara med om ett äventyr per månad (=när spelarna måste betala silver för att inte behöva sänka sina värden i Tillgångar).
Trycka mer på att systemet ska anpassa sig efter vad spelarna vill göra än tvärtom.
Hinta om att det är en stor stad som allting utspelar sig i. Möjligt att jag i scenariodelen radar upp sida efter sida med händelser, rykten, personer, föremål och grupperingar (=fraktioner) som spelledaren kan använda sig av för att bygga ett scenario. Möjligt, även om jag inte vill göra det, listar jag upp platser också. Skulle förvisso kunna göra det i formen av en händelse. "X händer på plats Y".
Ha med folkslag, där jag ger exempel på typiska beskrivningsord för varje folkslag.
Det som finns i nuvarande Rollpersonshäfte ska bli inbakat i regelboken ifrån början.
Upprepa särskilt viktiga saker genom de olika kapitlet, exempelvis att spelarna får hitta på saker i miljön. Jag experimenterade med detta i Mutiné och tror, från responsen av spelledare, att jag lyckades med att lyfta fram de trix som spelledaren kan använda sig av, bara genom att upprepa vad som redan sagts. Grejen är att de konventioner och mantran som används i Mutiné kan bli använda i många situationer.
Utseende
Fixa en duktig illustratör. Vill helst ha bilder av träsnittsstuk.
Hårdpärm.
Färre sidor.
Ha en scenariodel.
Samma uppdelning som Mutiné med system (med fokusering på konventioner), rollperson och scenario.
Låta någon duktig illustratör göra dekoren. Ha olika bårder i olika kapitel.
En bild på mig själv i boken.
Faehrengausts text om rustning implementeras mer i regelboken.
Magin ska bli tydligare. Bättre exempel. Möjligt att jag begränsar det till ännu färre magiskolor. Kanske bara ha elementarmagi med dess fyra element?
Att ta bort
Skippa allt i introduktionskapitlet.
Funderar på att ta bort Nivåbeskrivningar av färdigheter. De är dock en bra grej att ha, för en hel del av handlingsresolutionen ska vara tärningsslöst (konvention: slå enbart när det påverkar scenariot).
Funderar på att skippa Bekanta. Eftersom det är en ändbar resurs används den inte så mycket. Skulle kunna förenkla reglerna så att spendera en Bekant är som att få ett perfekt slag i Undre världen.
Funderar på att skippa Bekanta och låta Öde vara högsta värdet av antingen Karisma eller Psyke. Om det är Karisma så tar personen hjälp av vänner eller anekdoter ur sitt liv för att förändra tärningsslag. Om det är Psyke så är det med hjälp av ödet (någonting i omgivningen) som personen använder sig av för att förändra tärningsslaget. Ett Öde spenderat på ett tärningsslag kommer tillbaka i slutet av spelmötet. Detta kommer förhoppningsvis innebära att personen vill använda sin resurs, istället för att spara på den hela tiden.
Ta bort Fältslag..? Vad ha istället?
Ta bort regeln för 20+. Att bara strunta i högre värden än 20 gör att det inte eftersträvas lika mycket. Sedan kan man säkert i strid få nytta av värden över 20 genom att använda sig av stridsmanövrarna.
Skippa träningsreglerna.
Regeln för förlupna projektiler stryks. Allting med positioner ska strykas.
Fysikkrav stryks.
Ändringar i mekaniken
Ändra tärningssystemet från 1T20 till 2T10.
Att ändra tärningssystem till 2T10 gör att jag kan ta bort ökad kostnad för högre färdighetsvärden. Den procentuella chansen att lyckas tar hand om det ändå (mer värt att höja runt 10 än uppåt 16-17).
Personlighetsdrag byts ut mot beskrivningsord, där man får slå en ny tärning och får en Erfarenhet om man har spelat ut beskrivningsordet tidigare. Är dock inte så glad i hågen vad gäller omslag men om det är 2T10 och man får lägga till en extra tärning och ta de två bästa så känns det inte lika mycket som ett omslag.
Ändra skalan på grundegenskaperna så att de istället följer nivåerna? Grundegenskapsslag görs med värde+10 istället. Blir dock lite krångligt med Slås ut på.
Ändra framslagningssättet för grundegenskaperna så att man använder 4T10 istället och tar det högsta och lägsta värdet. Detta gör att systemet enbart använder T10:or.
Bekanta byter namn till Inflytande. Det funkade inte så bra för folk att använda ordet i en mening - "Det där är en bekant till mig" - för att påvisa reglerna.
Gud byter namn till Öde.
Ta bort Språk och införa kontaktfärdigheter.
Baka in Alkemi i Botanik. Färdigheten har inte använts i speltest.
Byta namn på Kastvapen till Kasta.
Om spelet får engelsk form kommer Låsdyrkning att få samma namn som brottsfärdigheten i Warhammer FRPG 3. Minns inte namnet just nu.
Ändra Nivåerna till 5, 10, 15, 20 ... +5
Höja valfritt värde kostar 2 Erfarenhet och får göras när som helst.
Försöka tydliggöra att Nivån på grundegenskapen kan direkt adderas till färdighetsvärdet.
En stridsmanöver för att attackera flera personer. Folk har klagat på att det saknats.
En del enkla och komplexa handlingar blir fria handlingar (inga initiativsteg). Typ ladda pilbåge, byta motståndare, ladda ett armborst, byta vapen.
Exempel på särskilda situationer utgår mer från matinéhjältar än realism.
Föremålsreglerna ska bli enklare och hantera alla sorters föremål och inte bara vapen och rustning. Vapentabellen tas i princip bort. Den finns kvar som förslag på prylar men det är också allt. Vilket föremål som ger störst bonus ska inte bero på föremålet, så en dolk kan ge +4 på värden medan ett tvåhandssvärd kan ge +1.
Levnadsbanor är ett tveeggad svärd. Jag vill går ifrån stereotypiskt tänkande vad gäller yrken i rollspel, men märkte i Mutiné att det var svårt för spelarna att hitta på vad de ville spela för koncept om de inte hade full koll på världen. Detta blir ett ännu större problem då Matiné är världslöst. Möjligt att jag bör ha som i Gemini små blurbar om världen på varje sida.
Rollformuläret
Ändra rollformuläret så att det blir en skala mindre. Silver och Öde kan finnas på samma sida på högerdelen av rollformuläret.
Delvis göra om rollformuläret. Möjligtvis göra det mindre plottrigt.
/Han som vet att det är mycket att läsa igenom, men som undrar om det är någonting som någon vill se ändring på