Nekromanti Om en spelare tar "för" stor plats?

Recca

Femme Fatale
Jag är lite ny här så jag börjar med att säga hej. :gremsmile:

I vår spelgrupp har vi en spelare som tar väldigt mycket plats IC och OOC. Han verkar inte riktigt kunna hjälpa sig själv och det är inte alltid på sin plats att säga till honom under spelomgången (eller är det det?). Många irriterar sig på det här från och till. Vi hade en ny spelare i gruppen för några månader sedan som ville prova. Hon blev dessvärre totalt överkörd av vår överagerande spelare som ju pratar på även när SL ställer direkta frågor till andra i gruppen.

Ibland är det bättre än annars, men för det mesta har vi faktiskt problem med det här. Ibland försöker jag ta plats i gruppen och liksom föregå den här spelaren genom att vara snabb, men då kör ju även jag över andra spelare. Vi är sju personer i vår grupp men det är en person som har 50% av speltiden i genomsnitt, och när han inte har speltiden så pratar han under andras speltid. Och pratar han inte under andras speltid så sitter han och spelar på sin mobiltelefon och småpratar för sig själv. Missförstå mig nu inte; den här spelaren kan vara jättetrevlig och har ofta väldigt roliga initiativ i spelgruppen, men alldeles för ofta är det som att han försöker ha och absolut strävar efter att vara huvudrollen i en gemensam spelupplevelse.

Är det nån som har ett bra svar till mig och vår stackars SL?

Det här är lite extra viktigt just nu eftersom jag håller på och förbereder att vara SL i höst. Senast jag var SL hade jag jättestora problem med den här spelaren och på senaste tiden har jag och han hamnat i lite tråkiga konflikter, bara för att jag inte orkar/har tröttnat på denna ständigt återkommande företeelse.

solvebring

Superhero
Min uppfattning är den att för att få en bra spelgrupp behöver man en spelgrupp där folk kan snacka med varandra. Man måste kunna kommunicera med varandra för att ta reda på vad folk vi ha - vad som är bra, dåligt, vad man måste ändra, kompromissa osv.
Mitt förslag är helt enkelt att ni tar upp det. Det genom att samla alla i spelgruppen efter ett spelmöte och prata om det. På så vis kan alla lätta sitt hjärta, tala om hur de uppfattar det och så kan ni helt enkelt försöka fixa det hela.

Om det behövs så säg gärna till under spel också. Man kan faktiskt säga till. Jag har haft många spelare som jag varit tvungen att dämpa, eller för den delen uppmana att ta mer plats osv. Som spelledare försöker jag fördela ordet rätt så mycket, så att alla kommer till tals. Det låter som ni också behöver göra det - säga ifrån och vara noga med speltid.

Jag kan förövrigt med öppet hjärta säga att det där låter som en självupptagen typ som inte alls respekterar andra eller spelet överhuvudtaget. Samtidigt lovar jag att han själv inte är medveten om hur mycket plats han egentligen tar. Jag blir dock lack när folk ska prata i mobiltelefon under spelmötet. Det är respektlöst att göra så så fort man inte har ordet - barnsligt rent ut sagt. Ska de snacka i telefon får de mer än gärna lämna rummet och skylla sig själva om de missar något. I alla fall när jag är spelledare. Är det däremot ett kort samtal som måste göras, tja då kan ju spelgruppen ta en liten paus. Jag blir också lack när folk stjäl av andras speltid för det kan göra att folk backar och inte vågar prata alls.

Så, om jag vore spelledare hade jag gjort följande: Jag hade samlat hela gruppen efteråt och tagit upp problemet. Jag hade dessutom noggrant poängterat att alla förtjänar sin speltid och att de som inte har sin tur för tillfället håller tyst och lyssnar - visar respekt och följer med i spelet. Likväl som att de som inte deltar i aktuell scen håller tyst och lyssnar. Jag skulle också säga att den som pratar i mobiltelefon får lämna rummet, pronto. Är det ett viktigt samtal som verkligen måste göras eller tas kan gruppen ta en paus. Sedan skulle jag bli hårdare med att fördela ordet. Faktum är att jag på det senaste tvingats göra det ofta med vissa spelare jag nyligen hade. Jag fick högt och tydligt hugga in och säga "Okej, vi går vidare...!" och klippa ofta mellan olika scener och sällskap för att inte alls skulle bli sittandes, lyssnande till en spelare. Jag skulle också börja påminna spelaren när denne börjar ta för mycket plats, säga åt denne att vara tyst osv. "Tyst nu, det är faktiskt inte din tur." Och rätt och slätt gå vidare utan att gå in mer på det.

Men kan kort och gott säga att jag har haft sådana problem själv förr i tiden och att jag arbetat mycket med att försöka hyscha självupptagna spelare och uppmana tysta spelare. Och det är egentligen bara en sak som gäller: att vara rak, ärlig och ibland hård. Man måste kunna prata och man måste kunna säga som det är, annars blir det bara en soppa. Personer som har svårt att hålla tyst när andra spelar menar oftast inget illa. De bara är sådana och tänker ofta inte ens på det - de behöver ofta påminnas och få det kastat i ansiktet för att komma på sig med det.

Hoppas jag sade något vettigt.

Och hjärtligt välkommen till forumet, kul att se dig! =)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det låter inte som om ALLA har kul vid bordet, jag tycker definitivt att ni bör göra något åt saken.

Jag har spelat i grupper där spelare har stört sig på andra spelare, det enda som faktiskt hjälper är att säga som det är. Prata om problemen och avbryt spelet varje gång det återkommer och lyft saken igen. Då kan man rädda gruppen och alla kan få ha kul.

Alternativet är ju att kasta ut den felande länken, ni är sju pers, det är rätt många för att vara en spelgrupp. Förmodligen funkar ert spel bra på sex pers också.

Ett annat alternativ är att göra något annat tillsammans, om det är umgänget som sådant ni är ute efter, snarare än just att spela.

--

Välkommen till forumet, förresten.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Jag kan förövrigt med öppet hjärta säga att det där låter som en självupptagen typ som inte alls respekterar andra eller spelet överhuvudtaget. Jag blir lack när folk ska prata i mobiltelefon under spelmötet.
Nu sa ju inte Recca att han faktiskt pratar i telefon under spelmötet, utan att han pratar för sig själv medan han spelar spel på den. Jag är inte helt säker på om det är så hemskt mycket bättre dock.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:
Jag kan förövrigt med öppet hjärta säga att det där låter som en självupptagen typ som inte alls respekterar andra eller spelet överhuvudtaget. Jag blir lack när folk ska prata i mobiltelefon under spelmötet.
Nu sa ju inte Recca att han faktiskt pratar i telefon under spelmötet, utan att han pratar för sig själv medan han spelar spel på den. Jag är inte helt säker på om det är så hemskt mycket bättre dock.
Jasså, jaha. Då läste jag fel. Men tja, det är lika illa, ja.
:gremsmile:

solvebring

Superhero
Du har stor hjälp i att klippa mellan scener. Att bli bättre på att klippa är till stor nytta för en spelledare. Inte bara för att reglera spelarnas speltid utan också för att kontrollera själva scenariot.

Jag har själv blivit bättre på det nu på senare tid tack vare den här jättefina tråden.
Förövrigt vill jag att du läser Simons inlägg här extra noga. Det är verkligen bra i det här avseendet.

Recca

Femme Fatale
Jättebra svar, tack så mycket. Jag ska försöka vara hårdare i tonen också. I början var det tufft för jag var inte van vid att behöva ta konflikter. Han är en relativt ny spelare som vi "bara" spelat med i några år nu. :gremsmile:

Mobiltelefonen spelar han spel på och sen småpratar han för sig själv när han spelar spelen. Men nu när jag tänker på det så brukar han ta samtal då och då i gruppen eller åtminstone ta varje tillfälle att yttra sig om oväsentligheter, som typ att telefonen ringer och han stänger av samtalet; då måste han nämna vem som ringer och börja prata om det, mitt under spelet.

Nu kom jag på mig själv med att prata av mig.

Jag får ta o va lite modig och ta konflikterna direkt när jag tänker på det. Jag har jättesvårt för det tidigare. Ibland kan det hjälpa, har jag märkt, om jag tar upp problemet efter spelet. Vid nästa speltillfälle är spelaren då lite lugnare, men sen faller han alltid tillbaka i gamla mönster.

Tack för välkomnandet. ^^

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kul att höra att ni redan har tagit upp problemet.

Jag föreslår att ni bryter ner era spelmöten i mindre delar. Ta en fikapaus mitt i mötet, snacka om spelet, har alla roligt?, någon som vill snacka om filmen de såg i helgen?, någon som måste ringa flickvännen/pojkvännen och kolla något?, någon som vill gå ut och röka?

Folk kan i allmänhet inte hålla fokus i mer än 20-40 minuter, ett spelmöte kan utan vidare dra iväg på flera timmar i sträck. I mina grupper pausar vi så snart någon lämnar bordet, allt spel stannar av, folk passar på att hämta mer att dricka, eller gå på toa eller röka, vad som. Sedan när alla är tillbaka spelar vi vidare. Visst, det blir lite avbrott då och då, men när det faktiskt spelas är alla mer vakna och alerta.

Recca

Femme Fatale
Det var jätte-intressant. Jag känner verkligen igen mig i problemet också. Speciellt i Vampire när jag har varit SL så blir spelare alltid stillasittande för att nån annan hittar på nåt just då - nån har fått sitta i flera timmar och vänta och det är bara ohållbart och borde inte få förekomma egentligen. "Klippning" låter som ett utmärkt verktyg för att undvika såna situationer.

Tack för tipset.

w176

Förlorad dotter
Ni har pratat med honom.
Ni har gett honom återupprepade chanser.
Ni har haft tålamod.
Ni har pratat med honom igen.
Ni har better vettigt på alla sätt och vis en längre period nu.
Och det har ändå inte löst problemet.

Jag skulle inte han låta vara med till hösten.

Jag skulle vara tydlig att jag har försök prta med honnom, att han vet probelmet är, att jag inte underkänner han som kompis eller människa, och jag bara är glad för hans skull om han hittar en annan grupp att spela med.

Men jag skulle sagt nej och stått med det. Han spelstil skulle inte funka med den kampanj jag planerar. Punkt. Den förklaringen skulle jag ge och sen skulle jag stå vid det.

De är skitjobbigt, men det verkar minst lika jobbigt att ha honom i gruppen. STå på dig.

w176

Förlorad dotter
Ett annat sätt att förändra rollspelandet är "öppna hemligheter." Alltså även om det finns saker som är hemliga ingame, så håller man inget hemlig offgame från spelarna. Man skickar inte ut fpolk i korrodoren utan man får vara med och se allt som händer.

Och när man väl kommit överrens om "Att i den här kampanjen kör vi alla hemligheter öppet" så brukar ingen missbruka det utan iställer hantera det på ett roligt och kreativt sätt.

Petter42

Swordsman
Håller med Solvebring här, men det kan även vara bra och extremt viktigt att ta upp det ensam med den spelaren först. Att i en grupp människor slänga upp nåt sådant, något som kanske är känsligt, på bordet som en julskinka i köttdisken kan göra väldigt stor skada. Människor är mestadels stolta och envisa när det gäller grupper och om spelaren bestämmer sig från början att du har fel så kanske han är envis nog att hålla i sitt beteende endast för att visa att han faktiskt hade rätt. Jag har sett människor göra så förr, och jag har nog själv gjort så några gånger (bitit mig fast vid en felaktig åsikt eller ett bristande personlighetsdrag av ren envishet och stolthet).
Om du då tar upp det med spelaren i enrum är det inte alls säkert att han kommer erkänna sina "fel". Få människor gillar att erkänna att dom har eller har gjort fel. Trots det kommer han antagligen att försöka ändra sig i gruppen senare, och åtminstone lägga märke till sina övertramp.
Om han även då inte vill känna sig vid problematiken kan det vara en idé att försöka gå genom någon som känner honom bättre och har en närmare relation med honom. Om det redan nu verkar finnas en latent fientlighet mellan er så kan det uppfattas som ett angrepp, och då kommer det inte fungera. Faktum är att i så fall kanske det vore bäst att genast gå genom en närmare vän.

En annan viktig aspekt är huruvida ni, både du och spelaren och gruppen som helhet, umgås utanför spelandet. Det är stor skillnad mellan att spela med folk som man umgås med och att bara spela med folk.

EDIT: Och som W176 sa: "Stå på dig!". Annars kommer någon annan att göra det.

Rickard

Urverk speldesign
"Tyst! Om du inte vill lyssna på de andra kan du gå ut."

För jag antar att du redan har snackat med personen om detta?

---

Grejen är att du har en stor spelgrupp. Jag har själv haft mellan 5-8 spelare under spelmöten och den strategi jag använde mig av var att aktivera de spelare som var självgående och sedan koncentrerade jag mig på de spelare som jag hela tiden behövde knuffa framåt.

Jag använde mig av två knep:

1. Jag delade in spelarna i grupper, beroende på var de befann sig eller vad de ville göra. Jag slängde på de en del situationer som gjorde att de ville splitta på sig. Exempelvis om de var på en krog, där någon lade märke till den kontakt de skulle uppsöka, någon ville ragga och någon såg en gammal fiende/vän. Beroende på vad resten ville göra så blev gruppen splittrad. Då kunde jag köra scener i stil med det det solvebring länkade till.

2. Jag fick spelarna att spela ut händelser mellan varandra, istället för mellan mig och spelarna. Det är väldigt enkelt att göra - har gjort det på konvent också. Jag slänger in en av grupperingarna i en situation och medan de pratar så "avbryter" jag dem med att aktivera en ny grupp. Den första gruppen kommer sluta prata när de förlorar din uppmärksamhet men säg något i stil med "Ni kan fortsätta köra. Jag spelar med de här nu.". Några kommer att förstå direkt och börja samtala inbördes medan det kommer att ta några gånger för de andra.

Vad har nu detta med ditt problem om att en spelare tar för mycket plats? Jo, för att nu gör det ingenting om den personen pratar mycket då du ändå får chansen att aktivera de andra. När du återkommer till första gruppen efter att ha aktiverat den andra så ber du om en sammanfattning eller skapar en ny situation för den gruppen. Som du antagligen anar kommer det här innebära att du får ha många bollar i luften ... fast det är bara till en början, då dina spelare kommer att bli mer självgående efter ett tag.

---

Jag hade problem med en spelare som tog plats i min förra spelgrupp. Där var vi dock bara 3-4 spelare så då kunde jag inte använda teknikerna ovan eftersom antalet spelare inte räckte till. Dessutom var spelaren drivande i scenariot hela tiden och hittade på nya situationer självmant, så jag var mest tacksam för att han drog en del av spelledarlasset. Han upptäckte själv när han tog plats och drog ned på det men det kändes ändå som ett problem för de andra som inte var lika initiativtagande. Har du ett sådant problem så kan jag nog inte hjälpa dig.

/Han som hälsar dig välkommen till forumet

Recca

Femme Fatale
Ja... Jag vet inte om det skulle vara genomförbart i vår grupp. Vi spelar nog inte mer än fyra timmar vid varje speltillfälle och pauser uppstår ofta av att folk, främst den här spelaren, bryter in med oväsentliga kommentarer. Om vi på det skulle ha en massa andra pauser så skulle vi nog aldrig få upp ett ok tempo... Vilket vi redan har jättesvårt att göra (fast om jag bemästrar det här med att klippa så kanske tempot fixas av sig självt).

Just nu så är jag inte SL men när jag var det så fanns det tillfällen då jag funderade på att sparka ut den här spelaren ur gruppen. Jag vill verkligen inte det, för han tillför väldigt mycket och har roliga idéer och initiativ. Sen så vore det också hemskt orättvist för han har adhd och kan absolut inte hjälpa sina spontana reaktioner och sitt impulsiva beteende.

Edit: Eller alltså, jag hoppas ju att han kan börja hjälpa det, annars finns det ju inte så mycket vi kan göra.

w176

Förlorad dotter
Recca said:
Ja... Jag vet inte om det skulle vara genomförbart i vår grupp. Vi spelar nog inte mer än fyra timmar vid varje speltillfälle och pauser uppstår ofta av att folk, främst den här spelaren, bryter in med oväsentliga kommentarer. Om vi på det skulle ha en massa andra pauser så skulle vi nog aldrig få upp ett ok tempo... Vilket vi redan har jättesvårt att göra (fast om jag bemästrar det här med att klippa så kanske tempot fixas av sig självt).

Just nu så är jag inte SL men när jag var det så fanns det tillfällen då jag funderade på att sparka ut den här spelaren ur gruppen. Jag vill verkligen inte det, för han tillför väldigt mycket och har roliga idéer och initiativ. Sen så vore det också hemskt orättvist för han har adhd och kan absolut inte hjälpa sina spontana reaktioner och sitt impulsiva beteende.
Eller så kan strikta pauser fåp folk att verkligen skärpa upp sig mellan dom. "Vi har paus om x många minuter, du får prata om det då."

Att ha en tydliga struktur kan också upplevas som en hjälp av någon med ADHD.

Nu har jag lyxen att spela rollspel mer en en gång i veckan. Jag skulle ha löst det genom att spela två olika kampanjer. En vildare med utflippad kampanj där det inte gör så mycket att ADHD spelaren tar plats.

Och en kampanj som inte passar ADHD spelaren där ni kan spela sånt som han inte riktigt pallar och får chansena att göra det. Och får lite andrum.

Rollspel kan passa alla, men alla kampanjer behöver inte göra det.

Edit: Har man en krävande kompis, ovsett typ kan dr vara vikitigt med lite andrum i bland för att inte bli kvävd eller irriterad.

Recca

Femme Fatale
Hmm...

Vad tror ni om att jag på förhand skulle dela in spelarna i två grupper, eller iaf i ett tidigt skede av scenariot? Som att de kanske får två olika uppgifter och att de delas in för att deras färdigheter ska matcha varandras. Jag hade planerat att de skulle tillhöra samma coterie från början nämligen, för att undvika allt för mycket att de bara ensamspelar.

För jag har upplevt att problemet har varit mycket större ju fler spelare som är med i gruppen. Antingen så aktiveras den här spelaren av att mycket händer runtomkring, eller så måste han bara ta plats för att det är fler... Jag har faktiskt haft honom som spelare när vi varit tre personer, dvs två spelare och jag som SL och då var det nästan så att han tillät den andra spelaren att ta störst plats. o_O

Gud, jag känner mig som en klassföreståndare på lekis. -.-

Recca

Femme Fatale
w176 said:
Edit: Har man en krävande kompis, ovsett typ kan dr vara vikitigt med lite andrum i bland för att inte bli kvävd eller irriterad.
...Det är väl därför jag skriver här egentligen, för att jag vet hur det känns att ha migrän-liknande sviter efter att ha varit SL under ett längre spelmöte med personen i fråga. >.<

Petter42

Swordsman
Jaha! ADHD. Då föreslår jag att du typ kollar upp så mycket du orkar om ADHD och hur man hanterar det. Hjälper rätt mycket om kan utnyttja sådana kunskaper, och det hjälper med tiden om man inte är så bra på det.
Tyvärr är ju ADHD en störning som för det mesta inte riktigt passar med rollspel, som handlar om att fördela uppmärksamhet och ofta gynnas av koncentration.
EDIT: w176 påminde mig om att jag tänkte betona det här lite extra. Notera "för det mesta". Om man försöker och är duktig går det att fixa alla spelare.
Snabba tips:
ADHD underlättas, precis som sina kusiner, av en strukturerad vardag. Sätt en speciell tid för rollspelet varje vecka eller liknande. Sätt en tidsbegränsning. Kör mellan fyra och åtta eller vad som nu passar. Ta pauser vid samma tider. En vid fem, en vid sex och en vid sju. Vet inte riktigt hur mycket det skulle hjälpa, men det kan vara värt ett försök.
Försök att ta bort distraherande moment. Be honom lägga undan mobilen t.ex. Kan tyckas lite elakt, men det kan han nog ta. De flesta människor som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tar sällan illa upp när det gäller sådant, eftersom att dom oftast är fullt medvetna om att dom inte riktigt är som alla andra (antar att han t.ex. berättade för er att han hade ADHD).
Skriv upp vad ni ska göra under kvällen. Skriv upp tiderna och skriv upp att han kanske ska försöka hålla sig i skinnet, trots att det är svårt.

/Petter som är relativt dålig på ADHD.

w176

Förlorad dotter
Aha. Men du har en stor spelgrupp. Dela upp den på två grupper med speldag varannan vecka, eller olika speldagar i veckan.

Du säger själv att då funkar den spelarne mycket bättre. Och du får själv en paus från honnom varannat spelmöte.

Edit: Du kan låta dom spela två små coterier i samma stad och låta vad den ena gruppen gör påveka och ställa till det för den andra osv.

solvebring

Superhero
Det där med mer strikta pauser är inte alls så dumt. Det är en annan grej jag gjorde när vi var yngre och 2-3 spelare gärna hamnade i offgame-diskussioner medan de väntade. Det liksom bara blev då. Någon muttrade något om en bra film, vem som messade, något om spelreglerna eller dylika så var de igång.

För att ta död på det gjorde vi tillsammans upp att ingen fick snacka någonting offgame. Allting skulle vara ingame eller ha med ingame-situationen att göra. Därmed var man tvungen att vara aktiv i spelet om man skulle öppna truten.

Det kräver dock, som wilper säger, grymt mycket fokus som alla ska sitta och vara benhårt med i spelet. Därav behöver man sätta in lite fler pauser. Vi gjorde då upp att vi skulle spela minst en halvtimma i sträck och sedan ta paus - samt att vi tog paus om någon bad om en. Det räcker med en bensträckare. Får folk bara ta lite luft eller en cigarett så är det bara att köra sen.

I detta föll det sig sedan naturligt att folk verkligen försökte hålla de här, som minst, halvtimmesbitarna så gott de kunde. Ifall någon råkade komma av sig så var det alltid någon annan deltagare som sa "Tyst! Inge offsnack!" och då blev det återigen tyst och spelet fortsatte.

Kort sagt, man kan experimentera med mycket. Funkar det inte det ena så kanske det funkar med det andra. Och när man nu pratar med spelaren så kan man ju faktiskt be denne att försöka förklara sitt problem. Det kanske är så att denne har svårt med att just sitta still för länge och att till exempel pauser skulle funka.

Testa på, men framför allt så prata, prata och prata om spelet. En bra spelgrupp känner varandra och vet vad de olika deltagarna gillar och inte gillar osv. Försök att se till att ni får den kommunikationen. Jag brukar till exempel som spelledare ta en stund efter varje session där spelarna får prata om spelet, tala om vad de gillade och inte - och mer än gärna - säga vad de tyckte om min prestation som spelledare.

Förövrigt brukar det hjälpa om alla kan försöka hjälpa till. Det är inte bara spelledaren som ska behöva säga till. Man är ju en grupp. Så det är ju också bra om andra spelare vågar säga ifrån, speciellt de som blir avbrutna. Det handlar också mycket om att kunna säga det rakt och ärligt men utan att vara otrevligt - samt att understryka att det är för spelets skull man gör det, att det inte är personligt.

... skriver solvebring som hoppas på diskussion om det motsatta problemet - inaktiva och tysta spelare - för det brukar vara roligare att diskutera. :gremwink: