Ok. Som person med personlig erfarenhet av ADHD. Har tre vänner som är diagnosticerade med det (eller ADD som är närbesläktat) så vill jag göra några små poänger.
Det där med ADHD-människor behöver fasta strukturer för att må bättre, är ärligt talat, ett jävla trams. Alla mår bättre av fasta strukturer till en viss gräns men att man ska sätta upp regler runt en persons hela liv stinker av förmyndarskap lång väg och av personlig erfarenhet (lumpen) kan jag säga det att samhället tjänar på det för att personen förmodligen blir mer produktiv. Men att i alla fall den här personen drömmer mardrömmar och får svåra ångestproblem av att bli kontrollerad stup i kvarten.
Med det sagt om detta kan jag istället säga följande. En person med ADHD ska kunna bete sig i möblerade rum, han ska inte få carte blanche för att han är "pethiell" och ska inte få muppa sönder sociala tillställningar för andra deltagare. Min erfarenhet av livet är att var och varannan person lider av någon psykisk åkomma, om det är depression, ångestattacker, medfödda saker som Asperger och ADHD (som jag har) eller annat. Att särbehandla dessa personer på samhällelig basis är vettigt för att se till att de får ett värdigt liv.
Att däremot särbehandla dessa människor på en social basis är enligt mig att göra dem en otjänst, de är också individer som i de allra flesta fall är ansvariga för sina egna handlingar. Alltså, rutinerna som man ska påtvinga personen är för ens egen sinnesfrids skull och ska inte misstas för att man gör någon en tjänst, men är ändå vettiga. Problemet är att man måste ha ork att säga till varenda gång, eller så kommer bara individens respekt för dina gränsdragningar att minska. Det är bättre att inte sätta upp en regel om man vet att man inte kommer att orka upprätthålla den.
Tror personligen på att ha som regel att alla som blir påkomna med att störa sessionen blir ombedda att lämna rummet under fem minuter. Detta ska definitivt inte gälla bara denna spelare utan även Berra som pratar om den där filmen han såg eller Jenny som pratar om hennes nya tändsticksmodell av Uppsala domkyrka.
Personligen har jag varit med om att bli skickad till skamvrån själv när jag spelledde vilket ju var hysteriskt roligt och som jag klart förtjänade efter att ha varit med och infört regeln. Spelet avstannar ju dock en aning när man skickar iväg spelledaren.