Rickard
Urverk speldesign
Jag läste en egen tråd för länge sedan som hette Spelarna kommer alltid att lyckas. Det som slog mig var att spelarna visserligen kommer att lyckas men att jag ställer krav på spelarna på vägen till det lyckade resultatet. Att tänka istället på mina fem utmaningar som krav får mig att börja tänka i andra banor angående att utmana spelarna. Vad mer kan man ställa krav på under ett rollspelstillfälle?
---
Nu tänkte jag dock gå ifrån detta utan gå in på någonting annat som dök upp i mitt huvud. Fortfarande i formen av utmaningar som krav.
Kreativ utmaning: spelaren har kravet att vara kreativ för att ta sig förbi problem.
Kolliderande utmaning: spelaren får kravet att göra ett val.
Utforskande utmaning: spelaren ställs inför kravet att vilja förstå scenariot.
Resursfördelande utmaning:spelaren ställs inför kravet att hantera sina resurser vist.
Rollgestaltande utmaning: spelaren har kravet att spela med ut- eller inlevelse i karaktären.
Det här får mig att tänka på något som Rising skrev i en diskussion om immersion, om att ha inlevelse i berättelsen, i systemet och i rollen.
× Utforskande utmaning är inlevelse i berättelsen.
× Resursfördelande utmaning är inlevelse i systemet.
× Rollgestaltande utmaning är inlevelse i rollpersonen.
× Kolliderande utmaning skulle kunna vara inlevelse i rollpersonens relationer till andra. Att verkligen engagera sig i sin syster eller i sin nemesis.
× Kreativ utmaning vet jag inte riktigt vad det är inlevelse i. Spelaren kan vara kreativ i så många olika situationer. Kreativ användning av systemet, av miljön, av information i scenariot etc. Någon som får en snilleblixt om detta?
/Han som gör ännu ett inlägg där han mest delger sina tankebanor men som vill höra vad folk får för tankar när de läser detta
---
Nu tänkte jag dock gå ifrån detta utan gå in på någonting annat som dök upp i mitt huvud. Fortfarande i formen av utmaningar som krav.
Kreativ utmaning: spelaren har kravet att vara kreativ för att ta sig förbi problem.
Kolliderande utmaning: spelaren får kravet att göra ett val.
Utforskande utmaning: spelaren ställs inför kravet att vilja förstå scenariot.
Resursfördelande utmaning:spelaren ställs inför kravet att hantera sina resurser vist.
Rollgestaltande utmaning: spelaren har kravet att spela med ut- eller inlevelse i karaktären.
Det här får mig att tänka på något som Rising skrev i en diskussion om immersion, om att ha inlevelse i berättelsen, i systemet och i rollen.
× Utforskande utmaning är inlevelse i berättelsen.
× Resursfördelande utmaning är inlevelse i systemet.
× Rollgestaltande utmaning är inlevelse i rollpersonen.
× Kolliderande utmaning skulle kunna vara inlevelse i rollpersonens relationer till andra. Att verkligen engagera sig i sin syster eller i sin nemesis.
× Kreativ utmaning vet jag inte riktigt vad det är inlevelse i. Spelaren kan vara kreativ i så många olika situationer. Kreativ användning av systemet, av miljön, av information i scenariot etc. Någon som får en snilleblixt om detta?
/Han som gör ännu ett inlägg där han mest delger sina tankebanor men som vill höra vad folk får för tankar när de läser detta