Nekromanti Ett forum för miniatyrer, spelplaner och sånt

tull

Hero
Det finns helt klart olika trender på forumet som berör. Vissa bråkas det om och andra inte. En trend som jag tror att det finns intresse för är att använda olika tillbehör när man rollspelar. Jag tänker då främst på miniatyrer, spelplaner och grejer. I konsekvensens namn antar jag att tärningar och kort (vilket också används) landar i den här kategorin.

En egen plats på forumet för de här grejerna har fördelen att samla intresset på en plats och det tror jag är utvecklande av samma anledning som andra kategorier har sitt hörn. Idag är det svårt att veta var den typen av trådar hör hemma. Den skeptiske kan argumentera för att 90% av tillbehören används till D&D-liknande rollspel och därför har sin givna plats där. Jag menar att den inställningen hindrar intressets utveckling.

Jag föreslår därför att det skapas en egen forumsdel för ovannämnda kategori. Någon annan kan bestämma vad det ska heta.

chrull

Stockholm Kartell
Om du räknar med handouts och liknande saker så är det ett klart +1 från mig. Jag skulle gilla att ha en samlad plats att titta på andras* häftiga saker.

*(ärligt talat så vet ju vi att Vitulvs skapelser kommer ta upp 90% av forumet, och 95% av de snygga/bra/smarta delarna av forumet).

tull

Hero
chrull said:
Om du räknar med handouts och liknande saker så är det ett klart +1 från mig. Jag skulle gilla att ha en samlad plats att titta på andras* häftiga saker.
Ja fan.

solvebring

Superhero
Om det inte går under rollspel eller en specifik rollspelskategori - för att det egentligen handlar om figur- och brädspel, så funkar väl forumet för Övriga spel?
... Där brukar ju folk snacka om figurspel kortspel osv.

Men om det nu skulle visa sig nödvändigt så tror jag på ett "Figur- och brädspel"-forum. Under det kan man sedan peta in alla sorts figurer, tokens, kort och vad som nu är nödvändigt för den typen av spelförgreningar. Eller?

chrull

Stockholm Kartell
solvebring said:
Om det inte går under rollspel eller en specifik rollspelskategori - för att det egentligen handlar om figur- och brädspel, så funkar väl forumet för Övriga spel?
det handlar om rollspelsprylar, framförallt. Minis, gamemats, handouts osv.

solvebring

Superhero
chrull said:
solvebring said:
Då bör det väl diskuteras i rollspelsforumet?
Edit: Märkte själv hur otrevligt det lät. Nå, men ja - handlar det om rollspel diskuteras det på Rollspelsforumet eller avsett forum för specifikt spel. Handlar det om att skapa/bygga/fixa så blir det Rollspelsmakarforumet. Mer komplicerat behöver det väl inte vara? Handlar det om någonting annat än rollspel så finns forumet för Övriga spel.

tull

Hero
solvebring said:
chrull said:
solvebring said:
Då bör det väl diskuteras i rollspelsforumet?
Edit: Märkte själv hur otrevligt det lät. Nå, men ja - handlar det om rollspel diskuteras det på Rollspelsforumet eller avsett forum för specifikt spel. Handlar det om att skapa/bygga/fixa så blir det Rollspelsmakarforumet. Mer komplicerat behöver det väl inte vara? Handlar det om någonting annat än rollspel så finns forumet för Övriga spel.
Solvebring försök att se frågan ur ett principiellt plan. Om det är berättigat att det finns ett särskilt forum för att skapa rollspel borde det av samma legitima skäl finnas ett särskilt forum för tillbehören (verktygen om man så vill) till rollspel. Intresset finns, det är en trend och det finns ingen tydlig plats för ämnet.

Av samma anledning som man kan argumentera för att miniatyrer bör diskuteras i rollspelsforumet kan man argumentera för att en väldigt massa andra forum får plats där. Nej jag tycker inte att ditt argument håller, eftersom det kan appliceras på på alla andra forum här på rollspel.nu. Om du är emot förslaget in i ryggmärgen (vilket jag inte förstår, det skadar inte dig, det hindrar inte dina intressen) kräver jag ett argument som tydliggör skillnaden mellan miniatyrer, spelplaner, handouts och andra tillbehörs rätt att ha ett eget forum mot de andra forumen som finns idag.

Ett eget forum uppmuntrar intresset, ökar tydligheten och bidrar till struktur.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Extremt sympatiskt förslag, men jag tror dessvärre att det forumet skulle bli lite ödsligt. Om inte någon kommer på ett sätt att diskutera props och genus, vill säga :gremwink:

tull

Hero
Vitulv said:
Extremt sympatiskt förslag, men jag tror dessvärre att det forumet skulle bli lite ödsligt. Om inte någon kommer på ett sätt att diskutera props och genus, vill säga :gremwink:
Äh finns en massa andra forum som är lika aktiva som den genomsnittlige statliga myndigheten. För övrigt diskuterar jag gärna varför Klockenbooty säljer väldigt bra. :gremcool: http://www.reapermini.com/Miniatures/Klockenbooty/latest

Gardener

Champion
Persson said:
* Persson använder sin executiva makt som ordförande för föreningen WRNU och bestämmer att alla som stödjer förslaget om ett miniatyrforum endast behöver betala 50% av medlemsavgiften till Föreningen WRNU i år.
Kan ju inte motstå ett sånt fantastiskt erbjudande, så jag ställer mig bakom förslaget.*

Skapande/Användande av rollspelspryttlar alltså, som skulle kunna sträcka sig så långt som dioramor och liknande.

* Även om jag generellt är emot fler forum. =)

solvebring

Superhero
Solvebring försök att se frågan ur ett principiellt plan. Om det är berättigat att det finns ett särskilt forum för att skapa rollspel borde det av samma legitima skäl finnas ett särskilt forum för tillbehören (verktygen om man så vill) till rollspel. Intresset finns, det är en trend och det finns ingen tydlig plats för ämnet.
Jag vill gärna vända på det. Varför vara principiell? Om man är det så finns det skäl för ytterligare tio forum. Tvärtom tycker jag att man bör var praktisk och effektiv före något annat. Faktum är att man faktiskt borde kunna klumpa ihop det mesta. Det finns flera specifika forum här som praktiskt taget är stendöda och lika gärna skulle kunna ha sina poster på rollspelsforumet.

Förövrigt är väl verktygen sekundära till själva spelandet, och i vissa fall skapandet. Med andra ord kan sådana saker ses som subämnen på själva spelen och därmed hör de hemma i rollspelsforumet.

Nej jag tycker inte att ditt argument håller, eftersom det kan appliceras på på alla andra forum här på rollspel.nu.
Jag säger detsamma - right back at ye, sir. :gremwink:

Om du är emot förslaget in i ryggmärgen (vilket jag inte förstår, det skadar inte dig, det hindrar inte dina intressen) kräver jag ett argument som tydliggör skillnaden mellan miniatyrer, spelplaner, handouts och andra tillbehörs rätt att ha ett eget forum mot de andra forumen som finns idag.
Först får du i så fall tala om vilka forum det här är och när jag förespråkat dem?
Jag medger att jag nyligen föreslog ett konstnärsforum, men det för att kunna ta galleriet och alla dess underforum till en bredare plats där man enklare kunde dela upp detta. Kort sagt handlade det mest om att fundera över om man kunde effektivisera galleriet i sig - inget annat. Jag skriver dock i samma tråd att jag förstår om förslaget anses som onödigt. Flera forum är onödigt.

... Kort sagt, jag är inte emot forumet i sig. Jag är emot alla onödiga kategorier över lag eftersom det bara bidrar till att forumet blir spretigare och mer rörigt. Tillslut har man forum för allting när man vill dra principiella gränser för hitten och ditten. Min röst faller på att slå ihop snarare än att dela isär.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker inte att det är en bra idé.

Först och främst upplever jag inte att det idag dyker upp tillräckligt många trådar om ämnet för att motivera att man skapar ett helt nytt forum för det. I mina ögon är det den rimliga arbetsgången först ser man om behovet finns, sen fixar man. Istället för att hipp som happ skapa nya delforum för varenda specialintresse som finns. Jag är f.ö emot skapandet av ett "teoriforum" också; trots att jag själv gillar att diskutera teori. Skapa nya forum gör man för att existerande diskussioner i existerande forum dränker andra diskussioner i dessa forum.

Jag tycker inte att jag behöver försvara de existerande forumen. Jag tycker nämligen att vi bör rensa och minska istället för att ytterligare plottra sönder en redan ganska svårnavigerad och överbloatad site. Jag skulle jättegärna rensa bort några av de existerande forumen.

tull

Hero
Jag kan hålla med dig och Krank om att det kan föreligga ett behov av att slå ihop forum men jag menar att det inte hindrar skapandet av ett eget forum för prylarna.

Du vill undvika principiella argument trots att principer är en stadig grund för praktiska beslut. Principer skapar ordning och kriterier och bidrar till att beslut baserat på magkänsla blir färre.

Praktiska argument har jag redan tagit upp: Det bidrar till ett mer strukturerat rollspel.nu, för mig som är intresserad av ämnet är det svårt att bedöma var jag skall publicera inlägg som berör miniatyrer, handouts etc.
För andra som söker trådar som handlar om samma ämne tvingas man idag begränsa sig till sökfunktionen. Ett eget forum där ämnena sorteras in gör det enklare för användare som söker sig till informationen.

Återigen, de som inte är intresserade av ämnet kommer inte lida av att det finns ett till forum i listan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Persson said:
Återigen, de som inte är intresserade av ämnet kommer inte lida av att det finns ett till forum i listan.
Tja, accepterar man inte "sidan blir ful(are) och (mer) svåröverskådlig" som argument så är det såklart inget problem.

Men visst, slå ihop eller ta bort två andra forum så är jag helt på vad gäller att skapa ett nytt =)

Max Raven

T12-kultist
Någon slags forum för "Figurer och rollspelstillbehör" eller liknande alltså? Tycker det låter som en god idé.

tull

Hero
krank said:
Persson said:
Tja, accepterar man inte "sidan blir ful(are) och (mer) svåröverskådlig" som argument så är det såklart inget problem.

Men visst, slå ihop eller ta bort två andra forum så är jag helt på vad gäller att skapa ett nytt =)
Tänker inte föreslå att något annat forum tas bort. Det ansvaret ligger på er rödaktörer. Dessutom skulle utveckling bli ett söndra och härska läge där mitt förslag behöver ställas mot befintliga forum.

Överskådligheten och och huruvida det blir fult eller ej är ingen objektiv sanning du drar fram. Olika forum skapar i sig en tydlighet. För övrigt är det här en diskussion som jag tycker förs bättre i en egen tråd, istället för i denna.

tull

Hero
Förslag på namn och beskrivning

Rollspelstillbehör
I det här forumet diskuterar man rollspelstillbehör av olika slag. Det kan handla om exempelvis miniatyrer, handouts, spelplaner, tärningar och kort.

Eksem

Champion
Om det vore en bra idé skulle jag bli överlycklig, men jag måste hålla med krank: Jag tror inte att det är en bra idé.

Den äldre policyn var, om jag inte minns fel, att nya forum startades för att trådar enligt ett visst tema svämmade över de existerande forumen. Det var så vi fick ett skräckforum en gång i tiden, t.ex (och vi blev också av med det när skräck inte längre var så fashionabelt).

Jag förstår att ett forums existens faktiskt KAN skapa innehåll som inte annars skulle funnits; men man riskerar också att göra ämnet osynligt för andra än den dedikerade kretsen och därmed också gå miste om potentiella diskussioner.

Om man vill ha ett speltillbehörforum är det bästa att helt enkelt starta sådana trådar i antingen Rollspelsforumet eller i Makarforumet, och om intresset är så stort att det tvingar fram ett nytt forum... hurra!