Nekromanti Mitt CoC-systems skräcksystem: Monster och magi

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nyligen fick jag strålande hjälp med att hitta på kategorier för monster till mitt Call of Cthulhuregelsystem, som jag planerar att skriva ihop och ge ut som ett litet häfte (antagligen via Lulu).

Systemet i korthet alltså:

- Varje varelse får ett antal kategorier. Till exempel "flygande" eller "slemmig" eller "människoliknande".
- Spelledaren har ett hemligt "spelarformulär" där det bland annat finns utrymme att skriva ner monster rollpersonen träffar på samt de kategorier monster kan tillhöra. Rimligen är detta format som nåtslags tabell, där man kan föra in flera rollpersoner.
- Varje gång en rollperson träffar på en varelse, så noteras detta. Varelsen skrivs ner (namn).
- Dessutom skriver SL ner, för varje rollperson, hur många gånger man träffat på något av varje kategori. Har man träffat tre flygande saker så står det "3" (eller kanske "III") bredvid "Flygande".
- Ju fler gånger man stött på samma varelse, desto tydligare ser man den. Första gången ser man den inte alls; det blir bara ett hopp i berättelsen - man får minnesförlust. Psyket fixar det inte.
- Ju fler streck man har i en och samma kategori, desto mer förvrider spelledaren sina beskrivningar av verkligheten relaterat till den kategorin. Har man till exempel sett många flygande monster så kommer SL att beskriva olycksbådande korpar, känslan av att bli krafsad i håret av något flygande, kanske att man känner sig iakttagen när man går utomhus under öppen himmel...

Rollpersonernas formulär, som de kan få ha framme och titta på, kommer att innehålla persondata, färdigheter och skador. Färdigheterna är uppdelade i aktiva (skjuta, hoppa, biljakt och annat man tävlar i) och undersökande (som i Trail of Cthulhu typ, men utan metapoäng).

Däremot står inget om mental hälsa eller så. har jag plats kanske jag inkluderar utrymme för "mental history", där man kan notera vilka mentalsjukdomar man blivit diagnosticerad med, vilka mentalsjukhus man suttit inne på, etc. Jag tänker mig att rollformuläret har lite "medicinsk journal" över sig.

Spelledaren har ett helt annat formulär. Ett liggande A4 med en kolumn för varje rollperson, och rader för kategorierna. Där antecknar SL viktiga färdigheter och sådant om varje rollperson. Och drar de nämnda strecken för monster och kategorier.

Det är bara är SL som ser det här, någonsin. SL hittar gärna på egna kategorier.

Funderingar:

Om man sett många olika sorters monster, ska man fortfarande ha "svårt att acceptera" nya monster man ser? Eller ska det finnas nåtslags tillvänjning? Spontant tycker jag det. Min idé här är att var femte monsterstreck man totalt får ger en "dot". Ju fler dots man har, desto tydligare ser man "nya" monster. Jag tänker mig en skala:

0 - Minnesförlust; SL beskriver inte scenen med monstret, bara vad som händer före och efter. Spelarna får ingen kontroll över vad rollpersonerna gör i scenen.
1 - Suddigt, motsägande; monstren ses som genom ett suddigt filter, och beskrivs med motsägelsefulla, skrivade beskrivningar. Ofta fokus på små detaljer snarare än hela varelsen. Spelarna får delvis kontroll, kan välja om de ska fly/gömma sig/whatever, men inga avancerade manövrar, inga ritualer eller komplicerade maskiner.
2 - Konturer; Övergripande former beskrivs, och rollpersonerna kan göra något mer avancerade saker; spelarna får begränsat med betänketid efter "vad gör du", men mer eller mindre allt de ögonblickligen kan komma att tänka på, kan de också göra.
3 - Skrämmande tydligt; monstren beskrivs översiktligt och någorlunda korrekt. Rollpersonerna kan agera normalt.
4 - Onaturlig vardaglighet; monstren beskrivs med ungefär samma intensitet och skrämsel som en stol, ett bord, en lampa.

Så - om du aldrig sett ett monster förut så för du minnesförlust.
Har du sett samma monster två gånger tidigare så ser du konturer.
Har du sett samma monster fem gånger, och sedan ser ett nytt monster, då har du hunnit få en dot - och du ser monstret suddigt redan första gången.

Jag tänker mig att man kan få hur många kategoristreck som helst, egentligen. Ser man Byakheer hundra gånger så får man hundra streck. Men efter ett tag blir verklighetsbeskrivningarna så skruvade att man inte längre kan fungera i ett vanligt samhälle...

Läkning av mentala sjukdomar; jag tänker mig att man antingen i ett lugnt hem eller på ett mentalsjukhus kan "läka" streck. Man får ta bort kategoristreck, säg ett per vecka eller månad eller något sådant. Men då måste man ta bort monstrerstreck också. Ens immunitet mot weirdness försvinner i takt med störningarna.

Det ska inte vara som i originalet, där det mest känns som psykiska hit points som man sen kan lägga första förband på... Vansinne är en annan sorts skada än kroppsskada.

Magi; trollerier hos Lovecraft känns väldigt ritualbaserat. Jag gillar ritualer. Jag funderar på hur jag ska hantera det; spontant upplever jag ju att man borde bli lite knäpp av magi, och att det vore kul med ett system likt det i Götterdämmerung: Specifika ritualer som kräver specifika saker, snarare än att man rullar tärning och så. Kanske ska man ha en trettonde Kategori för magiska ting? Varje gång man utför eller ser en ritual utföras får man ett streck?

Och så borde jag där också blanda in det här med böcker man inte borde läsa... Hm.

Tyr

Hero
krank said:
Funderingar:

Om man sett många olika sorters monster, ska man fortfarande ha "svårt att acceptera" nya monster man ser? Eller ska det finnas nåtslags tillvänjning? Spontant tycker jag det. Min idé här är att var femte monsterstreck man totalt får ger en "dot". Ju fler dots man har, desto tydligare ser man "nya" monster. Jag tänker mig en skala:

0 - Minnesförlust; SL beskriver inte scenen med monstret, bara vad som händer före och efter. Spelarna får ingen kontroll över vad rollpersonerna gör i scenen.
1 - Suddigt, motsägande; monstren ses som genom ett suddigt filter, och beskrivs med motsägelsefulla, skrivade beskrivningar. Ofta fokus på små detaljer snarare än hela varelsen. Spelarna får delvis kontroll, kan välja om de ska fly/gömma sig/whatever, men inga avancerade manövrar, inga ritualer eller komplicerade maskiner.
2 - Konturer; Övergripande former beskrivs, och rollpersonerna kan göra något mer avancerade saker; spelarna får begränsat med betänketid efter "vad gör du", men mer eller mindre allt de ögonblickligen kan komma att tänka på, kan de också göra.
3 - Skrämmande tydligt; monstren beskrivs översiktligt och någorlunda korrekt. Rollpersonerna kan agera normalt.
4 - Onaturlig vardaglighet; monstren beskrivs med ungefär samma intensitet och skrämsel som en stol, ett bord, en lampa.

Så - om du aldrig sett ett monster förut så för du minnesförlust.
Har du sett samma monster två gånger tidigare så ser du konturer.
Har du sett samma monster fem gånger, och sedan ser ett nytt monster, då har du hunnit få en dot - och du ser monstret suddigt redan första gången.

Jag tänker mig att man kan få hur många kategoristreck som helst, egentligen. Ser man Byakheer hundra gånger så får man hundra streck. Men efter ett tag blir verklighetsbeskrivningarna så skruvade att man inte längre kan fungera i ett vanligt samhälle...
Jag skulle använt mig av i hur många scener man stött på monstret istället för hur många gånger man sett monstret. Istället för dots så skulle jag använt mig av olika stora rutor istället för dots. De två första rutorna är checkboxes som fylls efter ett sträck och resten rymmer tre sträck. För varje ruta som fylls för första gången så får rollpersonen ett sträck i Cthulhu Mythos, den nya kategorin du funderade på. Mer om det längre ner.

krank said:
Läkning av mentala sjukdomar; jag tänker mig att man antingen i ett lugnt hem eller på ett mentalsjukhus kan "läka" streck. Man får ta bort kategoristreck, säg ett per vecka eller månad eller något sådant. Men då måste man ta bort monstrerstreck också. Ens immunitet mot weirdness försvinner i takt med störningarna.

Det ska inte vara som i originalet, där det mest känns som psykiska hit points som man sen kan lägga första förband på... Vansinne är en annan sorts skada än kroppsskada.
Jag vet inte om jag håller med om orginalet. Där var det mer som en skada som "aldrig" läkte. Dessutom fanns Cthulhu Mythos som förhindrade att rollpersoner någonsin kunde bli riktigt friska i huvudet igen. Som jag skrev ovan så skulle jag haft med Cthulhu Mythos med i ditt system också. I och med att du utsätts för monster, använder magi eller läser ockulta böcker så får du sätta sträck i Chulhu Mythos. Om du fyller i en ruta Cthulhu Mythos så kan ingen annan kategori sjunka under det värdet.

krank

Tyr said:
Som jag skrev ovan så skulle jag haft med Cthulhu Mythos med i ditt system också. I och med att du utsätts för monster, använder magi eller läser ockulta böcker så får du sätta sträck i Chulhu Mythos. Om du fyller i en ruta Cthulhu Mythos så kan ingen annan kategori sjunka under det värdet.
Jag tycker inte om "Mythos" som färdighet, ska jag erkänna. Det är en av de ganska många saker jag inte kommer överens med originalet om. Jag tycker att det i ett spel som ska handla om det okända ha typ ett färdighetsvärde som beskriver hur mycket man kan om det okända. För mig dödar det mystiken ganska mycket. För att inte tala om att jag har svårt att bunta ihop "allt sånt där konstigt" till en färdighet. Så om man kan lite om nån del av mythosen, så får man liksom en procentuell chanc att kunna nåt om helt andra delar.

För mig är nog hela den här tänkta tabellen menad att ersätta Mythosfärdigheten. Spelarna får skriva ner eller komma ihåg det de upplever, så får vi se om det blir applicerbart nästa gång.

Men det betyder att jag behöver nåt annat smart sätt att lösa det här med böcker och magi.

En tanke jag har med böckerna är att det skulle kunna ge streck i kategorierna som har med monstren att göra, att läsa om dem. Dvs man blir lika tokig, men när man väl möter monstret så kanske man har chansen att reagera, eftersom man läst om dem innan. Läsandet blir som ett slags "ofarligt" sätt att klara av det där första mötet som annars bara blir minnesförlust och därmed livsfarligt.

Magi tar jag nog som en egen "Magick"-kategori. När man utför magi eller ser magi utföras drar man streck. Beroende på ritualen kanske man drar streck i andra kategorier också. Det man "betalar" för användandet av magi är alltså att ens världsbild förvrids ytterligare - ett mindre abstrakt och tråkigt sätt att göra samma sak som "stryk 4 SAN" med andra ord.

Tyr

Hero
Observera att jag inte menade att du skulle göra en färdighet av det. Själva syftet med kategorin vore att sätta ett tak på hur mentalt frisk du kan bli. Det är det jag gillar med orginalet. Detta värde ökar bland annat genom att använda magi och läsa ockulta böcker. Kunskap har sitt pris. Som parantes kan jag säga att jag inte tror att jag någonsin använt Cthulhu Mythos som en färdighet, just eftersom jag håller med dig om den delen.

Så du har dina monsterkategorier som står för galenskapsbiten och sedan Cthulhu Mythos som cementerar galanskapen efter hand. Ville mest förklara vad jag menade.

krank

Tyr said:
Observera att jag inte menade att du skulle göra en färdighet av det. Själva syftet med kategorin vore att sätta ett tak på hur mentalt frisk du kan bli. Det är det jag gillar med orginalet. Detta värde ökar bland annat genom att använda magi och läsa ockulta böcker. Kunskap har sitt pris. Som parantes kan jag säga att jag inte tror att jag någonsin använt Cthulhu Mythos som en färdighet, just eftersom jag håller med dig om den delen.

Så du har dina monsterkategorier som står för galenskapsbiten och sedan Cthulhu Mythos som cementerar galanskapen efter hand. Ville mest förklara vad jag menade.
Mjo, jag förstår hur du menar. Nu. =)

Det är inte en dålig idé att ha en gräns för "hur frisk man kan bli". Men jag är inte säker på om implementeringen i det här fallet är alldeles klockren. Jag ska fundera på om jag kommer på något smidigare sätt att lösa samma grej...