Nekromanti Utbruten deltråd om poäng som FATE etc.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK men varför hatar du sådana system? Och är det bättre om poängen återställs efter scenens slut/stridens slut.

Eksem

Champion
Re: När börjar du modda/lägger ner spelet?

För att man börjar spara på poäng, eller får slut på dem. I båda fallen så får man inte göra det som är roligt, vilket jag betraktar som helt galet. Jag förstår faktiskt inte varför man skall ha poäng för sådant alls. Det är en sak om man faktiskt spelar ett resurshanteringssystem, men då krävs lite andra dynamiker inblandade än vad som är menat att vara rent dramaturgiska sådana (Pool Refreshment eller som i Nobilis där man stjäl poäng av andra Nobles). Om poängen återställs direkt, då gör de ju ingenting alls. Då hade det ju räckt med att man hade balla förmågor, punkt slut.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Niklas73 said:
OK men varför hatar du sådana system? Och är det bättre om poängen återställs efter scenens slut/stridens slut.
Problemet är ju att det skapar en incitamentstruktur där spelaren uppmuntras att inte göra roliga saker. För oavsett om det återställs efter en scen eller liknande så tar poängen slut - det är liksom deras funktion. Och det är sällan man vet i början av en scen hur mycket det kommer att behövas. Därför uppmuntras man att spara dem - och vips är poängen slut...

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
För att man börjar spara på poäng, eller får slut på dem. I båda fallen så får man inte göra det som är roligt, vilket jag betraktar som helt galet. Jag förstår faktiskt inte varför man skall ha poäng för sådant alls.
Det är för att det inte är meningen att du ska göra roliga saker. Du ska göra val som är meningsfulla. Sedan är det klart att det inte passar alla. Jag befinner mig exempelvis på den motsatta sida och gillar i allmänhet inte spel utan den typen av ekonomi.

Jag har inte läst Nobilis och kan hålla med om att ekonomin i Solar System inte perfekt, men buyoff* som koncept tycker jag är lysande.

* I SS belönas du när din karaktär utvecklas vilket leder till en massa coola grejer i spel.

Eksem

Champion

"Roligt" avser i det här fallet "Intressant", "Karaktärsdefinierande", "Karaktärsutvecklande", "Spännande", "Meningsfullt", "Roligt", "Underhållande".

Om jag är på dejt med Stormen och har picnic bland molnen vill jag inte låta bli att imponera på henne för att <något annat> kan dyka upp senare, som kräver poäng då.

Som käpp och morot betraktat driver det inte den här åsnan framåt, det kommer bara ivägen och gör att jag inte har roligt utan bara tänker på allt roligt jag skulle kunna ha haft om jag spelade ett annat spel. Vilket är en bra anledning att inte spela det spelet något mer.

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
Om jag är på dejt med Stormen och har picnic bland molnen vill jag inte låta bli att imponera på henne för att <något annat> kan dyka upp senare, som kräver poäng då.
Jag tänker inte säga emot dig, men varför känner du att du måste spara poängen? Om du använder poängen är inte allt frid och fröjd då? Du gör ju ett val som säger att det här tycker du är viktigt.

Eksem

Champion

För att då kan jag inte göra något annat jag tycker är viktigt senare, om läget skulle dyka upp (och om det inte dyker upp något annat viktigt senare, påminn mig igen om varför jag spelar alls?).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jag lyfter den här disksussionen till en egen tråd (moderator får gärna bryta ut)

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
För att då kan jag inte göra något annat jag tycker är viktigt senare, om läget skulle dyka upp (och om det inte dyker upp något annat viktigt senare, påminn mig igen om varför jag spelar alls?).
Ah, ok, du menar att poängen krävs för att göra något alls, och när de är slut så kan du inte göra något längre. Ja, det låter ju trist. Men om poängen är mer som en turbo, tycker du att det är lika trist? Säg att du kan kicka in en tub med nitro när det behövs som mest? Det innebär inte att du inte kan göra något annat, men du måste välja när du ska peaka. När du ska satsa allt.

Om du uppfattar mig som påstridig och jobbig så får du säga till. Jag är intresserad av det du säger och vill förstå vad du menar.

Eksem

Champion

Ska vi se här, jag ska försöka att få med allt jag vill ha sagt här, men det kommer antagligen att gå åt skogen.

I teorin gillar jag idén om Nitro*. Om jag skulle gissa, skulle jag tänka att syftet med Nitro är bl.a. följande:

o Dramaturgi. Att det finns nivåskillnader mellan olika scener och händelser gör att både mindre och större händelser sticker ut mer och får mer karaktär.

o Karaktärsdefinierande: Att jag kan markera vissa tillfällen som viktigare än andra gör min rollperson tydligare.

I praktiken är det dock inte vad som händer för mig. Eftersom jag inte redan innan vet vilka situationer som kommer att uppstå under spel så finns det inget val mellan vilka händelser jag tycker är viktigast. Jag måste göra en chansning medan en händelse pågår att det som händer senare är mindre viktigt för mig. Att ens tänka i de banorna är väldigt spelförstörande för mig.

Det är ballt att peaka, men risken är superhög att jag bränner min Nitro vid fel tillfälle, eftersom jag inte innan spelet börjar vet vilka tillfällen som kommer att uppstå. Detta leder till konservativt spelande, återhållsamhet och ånger över missade chanser.

* Bra term, tycker jag, jag använder det resten av diskussionen

solvebring

Superhero
På begäran har jag brutit ut den här tråden ur denna, eftersom ämnet glidit iväg och blivit sitt eget. Diskussionen om FATE och liknande system fortsätter alltså här.

solvebring

Superhero
Vänlig tillsägelse i all välmening

Niklas73 said:
Jag lyfter den här disksussionen till en egen tråd (moderator får gärna bryta ut)
Jag vill milt men tydligt poängtera att om/när användare reagerar på något eller önskar påpeka ett fel eller problem så hänvisas de till att Anmäla inlägget/inläggen ifråga:
Forumsregler said:
Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
... Om inte annat för att underlätta för moderatorer att notera problemet.

Ki-ai

Warrior

I gamla klassiska DoD körde man ju med Hjältepoäng som man förtjänade genom att göra coola saker, typ rädda kungar och präster, bränna onda tempel osv (eller motsatsen om du spelade skurk. Dessa kunde investeras dels i förmågor, och dels i något som motsvarar FATE points. Du kunde tweaka handlingen, lyckas spektakulärt osv.

De här begränsade resurserna lyfte vårt spel något in i vassen. Folk använde poängen för att tjäna fler poäng, och för att göra spektakulära spelskapande saker. I efterhand har jag verkligen känt att det var en viktig del av vårt spel, och något jag vill implementera i Operation:Fallen Reich som är det vi spelar nu.

Eksem

Champion

Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med, tvärtom.

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med, tvärtom.
Men, nu beskriver du ju Solar System! :gremsmile:

Eksem

Champion

Jag hatar inte HELA Solar System :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Word.

Det blir dock ett bedömningsproblem; vem avgör om det man gjorde var coolt/roligt... En själv? ja, då är det ju inte så mycket "få poäng för att göra roliga saker" som att "få poäng när man känner för det"...

Eksem

Champion

Hm, jag tror vi gled lite där. Jag menar inte nödvändigtvis pudelstyle, utan snarare att man blir belönad för att använda sina förmågor, genom att få fler förmågor. Ingen bedömning som sådan. Hjältepoängen var ju mer klart mer arbitrary än så, men det kan man ju förlåta ett så gammalt spel för.