Nekromanti Utbruten deltråd om poäng som FATE etc.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: När börjar du modda/lägger ner spelet?

Och vi har problemet, den som inte har förmågan att beskriva coolt eller få poäng för liknande får en ganska snedvriden belöning. Därför gillar jag poolsystemet där vem som helst kan plocka poängen oavsett vem som fick den.

Eksem

Champion

Ja, det där har ingenting att göra med vad jag pratar om. Jag talar alltså INTE under några omständigheter om belöningspoäng för påhittighet, vilket Hjältepoäng inte heller var.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Att göra coola saker har väl att göra med påhittighet att göra? Visst de kan ju bara hända men någon som är bättre på att beskriva en cool situation än någon annan har större chasn att få poäng än den som inte är det och då har du problemet i alla fall.

Eksem

Champion

Jag talar INTE om belöningar som delas ut för att någon har hittat på eller beskrivit något coolt. Sådana poäng finner jag för extraordinärt avskyvärda.

Om man tar t.ex. Hjältepoäng så var det något som delades ut för att man förintat en ond trollkarl eller vält nåt magiskt torn eller så. Det var poäng som delades ut till alla som var med, för att de hade använt sina förmågor inom spelets ramar. Det är något jag inte har någon beef med.

Inte heller har jag problem med att man kan spela med sina Keys i Solar System, eftersom det inte ställer något krav på spelaren eller involverar någon bedömning från t.ex. en spelledare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Måns said:
Eksem said:
Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med, tvärtom.
Men, nu beskriver du ju Solar System! :gremsmile:
Beror väl på vilken del av Solar System man talar om? Erfarenhetssystemet med Keys är ju något annat än pölsystemet, och de båda är i stort sett helt fristående för varandra. Jag gillar erfarenhetspoäng, men inte pölpoäng.

Mogger

Hipsteranka

Svarte faraonen said:
Beror väl på vilken del av Solar System man talar om? Erfarenhetssystemet med Keys är ju något annat än pölsystemet, och de båda är i stort sett helt fristående för varandra. Jag gillar erfarenhetspoäng, men inte pölpoäng.
Men visst kan du förnya pölarna med erfarenhetspoäng? Om inte så tycker jag att man borde kunna det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Måns said:
Svarte faraonen said:
Men visst kan du förnya pölarna med erfarenhetspoäng? Om inte så tycker jag att man borde kunna det.
Man kan höja sitt värde i pölarna med erfarenhetspoäng, men det är ju inte riktigt att förnya dem. För att förnya dem krävs refreshment scenes. I vart fall är erfarenhetspoängen till för att skapa beständiga ökningar, inte för att fylla en roll i spelets pölekonomi.

Christoffer

It's all pig.

Niklas73 said:
Och vi har problemet, den som inte har förmågan att beskriva coolt eller få poäng för liknande får en ganska snedvriden belöning. Därför gillar jag poolsystemet där vem som helst kan plocka poängen oavsett vem som fick den.
Om de inte är koola varför ska de då få lika många koolpoäng som någon annan?

Hrimfar

Veteran

Eksem said:
Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med,
tvärtom.
Jag hoppas att vi fortfarande pratar om FATE systemet. Jag har endast spelat det i Starblazer/Anglerre versionen men jag håller inte med dig i hur du beskriver "roliga" saker. Du återfår fate-poäng genom att exempelvis ställa till med komplikationer, spela ut det som är din rollpersons negativa aspekter osv. Det finns också andra sätt att få tillbaks fate på som är väldigt "roliga".

Jag skulle snarare ifrågasätta ett system som premierar den typ av "roliga" agerande som endast inbegriper att göra häftiga grejer. Då hamnar men alldeles för mycket i exempelvis Exalteds stuntproblematik. För den som inte är insatt så gick detta system ut på att du, genom att beskriva din rollpersons handlingar på ett extra häftigt och coolt sätt kunde bli tilldelad extra tärningar av spelledaren.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Därför att det premierar de sopelare som har förmågan att beskriva coolt framför de spelare i gruppen som inte är lika vassa på sådant.