Nekromanti Rollspel i andra världskriget

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Finns det sådana rollspel som bara utspelar sig i andra världskriget utan att ha fokus på dödandet och kriget utan på såväl spion, byråkrati, dagligt leverne, politik, maktspel, korruption men även vid fronten?

GURPS? Inte OFR. Kanske Krilles Blå himel (kanske har fel) eller Spiders I Kalla Skuggor? Typ. Finns andra?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Niklas73 said:
Finns det sådana rollspel som bara utspelar sig i andra världskriget utan att ha fokus på dödandet och kriget utan på såväl spion, byråkrati, dagligt leverne, politik, maktspel, korruption men även vid fronten?

GURPS? Inte OFR. Kanske Krilles Blå himel (kanske har fel) eller Spiders I Kalla Skuggor? Typ. Finns andra?
I Kalla Skuggor kommer fokuset vara på spioner, intriger byråkrati, politik, maktspel och korruption men det kommer att utspela sig runt 1960 i en alternativ värld.

Sapient

Swashbuckler
Mja, beror på hur man ser det...

Det finns ju ett rollspel som handlar om Indina Jones-filmerna, och det sammanfaller ju åtminstone delvis med WWII (men mest fokus på tiden före kriget).

Sen finns det väl en del andra pulp-inriktade rollspel som också åtminstone delvis sammanfaller i tiden, men inriktar sig på annat - som att bekämpa maffian under och efter förbudstiden.

Sen finns det ju de som handlar om kriget, men där fokus kan bero på hur man väljer att spela. "Godlike" är ett spel jag sett som bygger på att spelarna har superkrafter, och vad skulle då hända om de blandat sig i kriget? Det ligger väl på gränsen till vad du efterlyser...

Spel som "Baptism of Fire" och "Behind enemy lines" faller dock klart utanför, då de explicit handlar om kriget.

Jag vill minnas att det fanns nån slags supplement/expansion till "Top Secret" som handlade om WWII, men Wikipedia påstår att jag har fel så antingen var den inte officiell (ej TSR) eller så var det till ett annat spel...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sitter på jobbet med en rollspelsmakar vän och vi snackar om att göra det men Gud vet när. Jag är sjukt sugen p¨ett sånt spel.

Sociala konflitker har fokus
Dödligt stridssystem.
Kunskapsfärdigheter har fokus.
Bakgrund har fokus.
Ockultism ska finnas som inslag men inte vara bärande.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Niklas73 said:
Sociala konflitker har fokus
Dödligt stridssystem.
Kunskapsfärdigheter har fokus.
Bakgrund har fokus.
Ockultism ska finnas som inslag men inte vara bärande.
Låter precis som det vi skrev skulle vara huvudfokus i "I Kalla Skuggor".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Då gillar jag! Där kanske det kan vara riktigt bra att vara med i speltest. Den roman jag ska skriva efter SC har lite samma tänk.

Utan att ha spelat det skulle jag gärna vilja se en expansion kring 1933-1941 innan allt brakade åt h-e. Att spela under storhetstiden och precis innna krigsbörjan. Coolt med att ni tänker ta in det ockulta!!!!!!!!

Men vem vet? Kanske kan man lira i den eran också eller så kanske en modul kommer? Är just nu sjukt sugen på det här. (Och skulle helst vilja slippa skriva ett sånt spel själv för det ligger fööör långt bort)

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vi jobbar på rätt bra.
Systemet är färdigt och vi har en klar bild av världen.
Vi skriver en hel del just nu, men det blir mycket granskning om vad som ska vara med i den första PDF'en.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Läser gärna första pdfen helt förutsättningslöst. Julläsning? :gremwink:.

Hur länge har ni hållt på med spelet? Hur mycket världsdokument finns? Är ni trogna tidens vpaen?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Niklas73 said:
Läser gärna första pdfen helt förutsättningslöst. Julläsning? :gremwink:.

Hur länge har ni hållt på med spelet? Hur mycket världsdokument finns? Är ni trogna tidens vpaen?
Ska se om jag hinner bli klar med det sista innan jul.

Ett tag inte så länge, men vi har jobbat på bra.
Massor med världsdokumentation alla förändringar och hur det ser ut nu.

Vapen...Ja där har vi ju problemet, Då vi har en alternativ värld så har vi funderat på hur lång borde nazisterna ha kommit med sin vapen forskning. Om man tittar på vad dom hade planer på att bygga samt deras prototyper så var dom ju långt före de andra i teknologisk nivå. Vi kommer att försöka att göra en approximation av vad dom borde ha för vapen nivå.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Spel med annat fokus än kriget som faktiskt tar plats under kriget kommer jag inte på några, men det finns väl ett par spel som utspelar sig ganska snart efter krigsslutet, under kalla kriget.

Ron Edwards Spione (rollspelet som inte är ett rollspel enligt författaren) är ett. Cold City är ett annat. Jag vet just inte så mycket mer om dem förutom att Spione tydligen finns att köpa via AdLibris – otippat!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här känns som ett spel vid fronten. Det är nog intressant men jag försöker hitta något som fokusrerar på nazitiden i Tyskland med allt vad det innebär i olika former av intriger, korruption, byråkrati med mera.

Att skriva ett sånt spel tar nog lång tid. Det är kittlande men det kommer nog aldrig hända. Konstigt att det inte finns.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Verkar bra men inte det jag söker. Att det inte finns som sagt. Det är ju en sjukt mäktig tid.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
GURPS hade en klase böcker om WW2. Jag har inte sett dem i butik på jättelänge. De utspelar sig rent generellt under kriget men inte nödvändigtvis vid fronten, och listar styrkor, vapen, händelser och personer under kriget, precis som vilken landsbok till vilket rollspel som helst.

Över huvud taget upptäcker rollspelare fort att dödandet vid fronten är jävulusiskt svårt, ety det blir hack&slash fast utan dungeon eller loot, med strikt hierarki så att man inte ens kan haggla med mannen på värdshuset. Istället blir mannen på värdshuset mannen med officersmössan som säger gå dit, spräng det där, skjut dom, stanna tills ni blir avlösta, typ.

Och det är generellt skittrist om det sker mer än en gång.

Så det brukar ofta mynna ut i att man antingen vardagsspelar bakom fronten eller intrigspelar i Istanbul (eller varhän spionerna samlas), eller spelar specialuppdrag bakom fiendens linjer där spelarna kan göra lite vad de vill.

Blå Himmel lite av undantaget: rollpersonernas jobb är att skapa fred på en lätt laddad front, där ena hälften av folket man har att göra med ser hälften av rollpersonerna som landsförrädare, och andra hälften helst skiter i rollpersonerna och bara skjuter. Bara där får du in i princip rubbet av det du är ute efter utom möjligen det dagliga levernet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men Blå himmel har väl en del fantasyelement i sig? Jag har inte förstått det som att det utspelar sig under andra världskriget.

Jag förstår att dagligt leverene inte har speciellt mycket konflikt och äventyr i sig men känslan och miljön från det strikta levnadsgalda Tyskland där man trodde på kriget och Hitler. Eller _inte_ gjorde det och med allt vad det innebär. Eller spela jude i en underjordisk organisation.

Risken är kanske att det blir för stelt och tråkigt. Att spela jude måste ju innebära samma trakasserier gång efter annan och det kanske man lessnar på. Att spela tysk inom byråkratin kanske inte heller är superkul i längden. Därför måste det till spionuppdrag eller agent uppdrag och då får spelet den genren men med hela vardagslivet som inramning...

Kanske samma sak som att spela passagerare på Titanic. Ruskigt fascinerande miljö men hur kul är det att åka båt? Är det därför det inte finns? Har GURPS beskrivt Hitler Jugend, BdM, läger, getthon , högkvarter, SS människor etc? I så fall kan man ta det och haka på några regler man gillar.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Över huvud taget upptäcker rollspelare fort att dödandet vid fronten är jävulusiskt svårt, ety det blir hack&slash fast utan dungeon eller loot, med strikt hierarki så att man inte ens kan haggla med mannen på värdshuset. Istället blir mannen på värdshuset mannen med officersmössan som säger gå dit, spräng det där, skjut dom, stanna tills ni blir avlösta, typ.

Och det är generellt skittrist om det sker mer än en gång.
Jag tycker den generella regeln att "det som görs tråkigt blir tråkigt", stämmer bättre in på din syn av krigsrollspel.

Krig är ju inte 100% frontkrig, så jag förstår inte varför man ska spela det på det viset.

Mogger

Hipsteranka
Niklas73 said:
Det här känns som ett spel vid fronten. Det är nog intressant men jag försöker hitta något som fokusrerar på nazitiden i Tyskland med allt vad det innebär i olika former av intriger, korruption, byråkrati med mera.

Att skriva ett sånt spel tar nog lång tid. Det är kittlande men det kommer nog aldrig hända. Konstigt att det inte finns.
Operation Fallen Reich verkar vara typ det du är ute efter.

Och nej, The Fog of War är inte ett spel vid fronten, det är ett spel om soldater, som ibland kan utspel sig vid en front. :gremsmile:

Men min uppfattning är att rollspelare inte gillar verkligheten eller ids ta den till sig. De vill alltid slänga in en alv, en zombie eller ta bort något ("det är som medeltiden fast utan kyrkans inflytande") som gör det hela uddlöst. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Men Blå himmel har väl en del fantasyelement i sig? Jag har inte förstått det som att det utspelar sig under andra världskriget.
Exakt. Det är förstavärldskrigsfantasy. Det innebär att du har jättefåglar, alver, svävande öar och flygande slagkryssare i en miljö som har skyttegravar, biplan, kulsprutor, maskingevär, taggtråd, primitiva stridsvagnar, klorin, senapsgas, spioner, kolonial- och stormaktspolitik och en karta som är läskigt likt Europa om man bara suddar ut landsgränserna och ritar dit några nya.

Men det har inte "fokus på dödandet och kriget utan på såväl spion, byråkrati, dagligt leverne, politik, maktspel, korruption men även vid fronten", som du skriver.

Nackdelen är som sagt att det inte är andra världskriget. Och det är egentligen inte ens första världskriget. Det är snarare någon slags häftigare Bigglestid med spetsiga öron, på ungefär samma sätt som att fantasy generellt är riddartid med spetsiga öron snarare än medeltid.

Niklas73 said:
Kanske samma sak som att spela passagerare på Titanic. Ruskigt fascinerande miljö men hur kul är det att åka båt? Är det därför det inte finns?
Förbannat bra liknelse, och förmodligen huvudet på spiken.

Niklas73 said:
Har GURPS beskrivt Hitler Jugend, BdM, läger, getthon , högkvarter, SS människor etc? I så fall kan man ta det och haka på några regler man gillar.
Jag tror tyvärr inte det hjälper, eftersom man fortfarande är andravärldskrigsmotsvarigheten till passagerare på Titanic.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag förstår varför Blå himmel ser ut som det gör med tanke på resonemanget ovan. På ett sätt skönt att det slutade kittla så i "Göra ett till rollspelsnerven". Jag ska stilla den kittlingen med att skriva den tänkta romanen sedan några år tillbaka som delvis tar avstamp i den fascinerande tiden kring 30-40 talet. Det kan bli minst lika gripande om inte mer gripande och det är det jag är ute efter. Men jag ska försöka testa spindeldoktorns I Kalla Skuggor till att bötja med och kanske hacka det.