Han said:
/Han som nu faktiskt förväntar sig att Recca faktiskt slår en tärning och talar om resultatet
*Rullar inte men säger ett tal på random.* "7"
Jag är lite nyfiken. Hur fungerar det här med effektgrader i ditt hack?
Har början på ett sådant tänk till Cydonia och undrade lite hur du löst det.
Differensen av dig och din motståndare eller mellan dig och en svårighetsgrad (svårighetsgraden är vanligtvis 10). Du rullar 2t10 och väljer den bästa av dessa. Jag har nån tanke om att den sista t10'an ska göra nåt nån gång, kanske... Men tillsvidare så är det bara roligt att ha möjlighet att stryka ett dåligt resultat... MEEEN jag tappar bort mig.
Som sagt, differensen avgör effektgrad.
Om du lyckas med:
1-2 = lyckat, E1
3-5 = väl lyckat E2
6-9 = mycket väl lyckat E3
10-14 = Superbt E4
15+ = Godawesome E5
Den enda lite dumma grejen är att när nån rullar 10 mot svårighetsgrad 10 så tror de ju att de ska lyckas men gör det egentligen inte. Så på lika resultat i strid blir det nån form av stillestånd; typ korsade svärd och gnistor som flyger mellan två par blängande ögon. Ja, nåt sånt...
Men för att snabbt förklara systemet i strid då.
Stamina är en grundegenskap som avgör personers tålighet. Om skada görs så kollar man mot stamina för att se vilken typ av sår som orsakas; light wound, serious eller critical. Skadorna ger minusar på CL att lyckas och kostar blod att läka.
Upp till stamina i skada = light wound.
Över stamina till stamina x2 = serious wound och upp till stamina x3 = critical wound.
Skadan är differensen + vapenskada samt + Effektgrad om så väljs.
Sen så har jag ett initiativbräde i stil med det Han kör fast en person som får Effektgrad mot nån annan kan välja att flytta den personen negativt på initiativbrädet. Dvs, det går att välja antingen skada eller initiativförflyttning och detta val måste motiveras med en beskrivning.
Utan beskrivning så infinner sig ingen bonus från Effektgraderna som erhålls.
Spelarna och SLP's får reda på resultatet hela tiden så de kan välja på en E3 att lägga 2 E på initiativförflyttning och 1E på skada för att typ precis göra en critical samt dessutom skicka iväg motståndaren på initiativbrädet.
Vi har också funderat på andra effekter från Effektgraderna. I strid mot flera kan man dock just nu, som försvarare, temporärt lyckas skaka av sig upp till E motståndare för att slippa slåss mot flera just då (typ genom att kasta sig undan till nåt ställe som bara en person lyckas följa efter just då).
Utöver detta lät jag spelarna motivera till sig lite special-fördelar i striden med tuffa beskrivningar, fast bara när de rullade en Effektgrad 4 eller mer. Då lät jag t.ex. en person beskriva hur han naglade fast en motståndare mot väggen med sitt svärd. När spelarens karaktär fortsatte slåss mot den stackars sprattlande motståndaren så fick han någon extra bonus varje runda i striden tills moståndaren spenderat tid på att ta sig loss (fast det slutade med att spelaren slet ut svärdet och högg ner sin motståndare istället).