Svarte faraonen said:
De behöver inte vara kosmetiska beskrivningar. "Orchen skriker i smärta och hans kompisar i rummet bredvid hör det", till exempel. Det är ett typiskt exempel på hur beskrivningen kan påverka fiktionen (utan att det finns något regelstöd för det, annat än ett grundantagande om spelvärldens inre konsekvens).
Nä, de behöver inte vara kosmetiska beskrivningar men ditt exempel har nu ingenting med regelsystemet att göra. Åtminstone inte om jag tänker på system som
Vampire, DoD och
D&D. Har du något annat exempel som har regelstöd för att inte ge kosmetiska beskrivningar?
Varför det blir kosmetiska beskrivningar är för att många FitM-system (
Feng Shui, exempelvis) redan har allt klart när slaget skett. Det kan exempelvis låta såhär:
"Jag anfaller orchen."
Slår ett slag och tärningarna visar att orchen dör.
"Jag skjuter sönder en pelare så att taket rasar in orchen."
Det här är en beskrivning som bara är kosmetisk. Systemet har redan sagt åt oss att orchen dör, så varför måste vi då säga det verbalt?
Nu går vi återigen in i min domän och min tolkning av hur man borde utforma FitM-system. Storygamarna kom på "FitM med tänder", alltså låta spelaren få påverka slaget i efterhand med spelmekanik. Mitt
Matiné och
Reccas (nuvarande) vampyrsystem ställer istället krav på spelaren att blanda in något i beskrivningen. Exempelvis "Du lyckas men du måste blanda in en banan i beskrivningen". Spelarna matar med andra ord in en intention i systemet och systemet matar ut en följdeffekt som spelaren ska anpassa sin beskrivning till.
Det kan vara att attackera fem personer, att ta i beräkning hur bra man lyckades (lyckat kontra crit!), att väva in en viss typ av handling, att beskriva hur något används i miljön, hur flera personer samarbetar för att uppnå målet ... eller för all del, varför handlingen gör att motståndaren får förstärkning eller andra typer av nackdelar.
Notera att jag nu har dragit ned FatE- och FitM-deklarering i dessa två sista inlägg till ett minimum: intention och tärningsslag. Det medel man använder (färdighet, förmåga etc.) vid tärningsslaget sätter också krav på spelaren i vad den måste inkludera i beskrivningen.
/
Han som nu känner att han har sagt vad han kan om ämnet och kommer nu mest göra följdinlägg för att reda upp eventuella missförstånd