Nekromanti Fortune in the Middle: har jag missat något?

solvebring

Superhero
Jag är inne på Arferts och Hans linje jag också, av den anledningen att vissa handlingar gör sig bättre i en större sammanfattning för att se vad som hände med den överliggande agendan, medan man i andra fall är intresserad av varje specifik handling - där man intresserar sig för handlingen för handlingens skull, så att säga.

Min definition är nämligen det att HR koncentrerar sig på den specifika handlingen, där handlingen sker för handlingens skull. Det enda man vill veta är, rent avskalat: "Lyckades jag eller lyckades jag inte?"

KR handlar istället om agenda, ett slutmål. Det har hittills beskrivits som en serie handlingar, och tja, det kan det ju kanske vara, med tanke på att KR just söker upplösningen av någonting större. Vi är alltså i det fallet inte intresserade av varje attack och block i en strid för det är inte striden i sig som intresserar oss. Vi är intresserade av vem som vann striden eftersom något speciellt skulle nås i och med vår seger. Därför slår man bara ett slag för hela striden istället för varje specifikt moment inom den.

Kanske kan man säga som så:
HR: När handlingens eget lyckande är agendan. Jag hugger mot orchen. Lyckas jag skada med mitt hugg?
KR: När handlingen görs för att uppfylla en större agenda än bara handlingen i sig. Jag hugger mot orchen för att han inte ska hinna dra i larmmekanismen. Lyckas jag stoppa larmet från att gå?

Sodivra

Champion
Recca said:
Arvidos MC said:
Manövrera ett skepp: HR för att göra en manöver, KR för att manvörera förbi revet.
Nu är jag lite petig här men om manövern innebär att man tar sig förbi revet så är KR och HR samma sak ibland. And that's fine with me. Koncepten betyder inte samma sak men ibland blir de samma sak. :gremsmile:
Ja, absolut! Resultatet kan bli detsamma, men de är liksom två olika kontrakt för hur man går tillväga. Kolla här:

http://www.lumpley.com/hardcore.html#4

Notera att det inte är en fråga om skala i lumpleys artikel, eller i solves exempel. Låt oss istället tänka det här kontraktet som den punkten som binder samman spelare och spelledare.

Med Task Resolution har vi ett kontrakt som säger att jag gör en handling, slår tärningar, och spelledaren tolkar vad det innebär utifrån världen. Spelledaren tolkar om det blir som jag vill eller ej, om situationen är färdig eller ej.

Med Conflict Resolution har vi ett kontrakt som säger att jag gör ett försök att uppnå något, slår tärningar, och får DÄRIFRÅN veta om jag får det jag vill eller inte, och situationen är färdig. Det är redan formulerat i kontraktet.

Bägge de här kontrakten kan ju leda till att spelledaren säger "Du dyrkar upp dörren". Men eftersom jag ser det som ett kontrakt om vad man har rätt att bestämma i spelet så är jag skeptisk till att blanda.

Arfert

Facit
Recca said:
Arvidos MC said:
Manövrera ett skepp: HR för att göra en manöver, KR för att manvörera förbi revet.
Nu är jag lite petig här men om manövern innebär att man tar sig förbi revet så är KR och HR samma sak ibland. And that's fine with me. Koncepten betyder inte samma sak men ibland blir de samma sak. :gremsmile:
Ja, så tänker jag med.