Rickard
Urverk speldesign
Att sätta scener är något deltagarna gör i samberättarspel, där de normalt presenterar miljö och personer. Det jag vill prata om i denna tråd är just hur viktigt det är att även säga målet med scenen i just samberättarspel. I en del fall är det uppenbart vad målet är och det blir en bra scen men i vissa fall blir scenerna lidande för att alla deltagare inte har klart för sig vad målet med scenen är.
I Archipilago II ville jag spela ut en scen där jag tänkte att min rollperson skulle vända från sin plan att rädda världen till att konfrontera sin hustru med att hon varit otrogen. Vi spelade och jag mötte personen som legat med min fru, spelad av Arvidos. Efter ett kort meningsutbyte såg jag hur förvirrad Arvidos var för han visste inte vart någonstans scenen skulle leda. Jag fick säga till honom vad jag hade tänkt med scenen.
Varför tänkte jag målet med scenen för mig själv? Varför sade jag inte rätt ut vad scenen skulle handla om - "Jag ska avvika från mitt mål för att konfrontera min fru som har svikit mig"? Det här ledde också till att gizmo, som spelade min färdkamrat som tillsammans med mig skulle rädda världen, blev förvirrad varför jag bara gick iväg. Scenen kunde ha blivit mycket tajtare ... om jag i förväg avslöjat målet med scenen.
Målet bör vara kort. Det bör ha en oompf. En del gånger när vi satte scener i Archipelago II så förklarade personen som satte scenen ungefär vad den tänkt skulle hända. Det gjorde att vi kände att vi inte längre behövde spela ut scenen då den ändå hade blivit sammanfattad. Om vi istället deklarerat målet med scenen. "Jag vill försöka ta boken" så hade man kunnat spela ut hur eller om man tagit boken och vad det leder till.
/Han som ska börja säga "miljö, personer OCH MÅL" när han spelar spel där man tydligt markerar nya scener
I Archipilago II ville jag spela ut en scen där jag tänkte att min rollperson skulle vända från sin plan att rädda världen till att konfrontera sin hustru med att hon varit otrogen. Vi spelade och jag mötte personen som legat med min fru, spelad av Arvidos. Efter ett kort meningsutbyte såg jag hur förvirrad Arvidos var för han visste inte vart någonstans scenen skulle leda. Jag fick säga till honom vad jag hade tänkt med scenen.
Varför tänkte jag målet med scenen för mig själv? Varför sade jag inte rätt ut vad scenen skulle handla om - "Jag ska avvika från mitt mål för att konfrontera min fru som har svikit mig"? Det här ledde också till att gizmo, som spelade min färdkamrat som tillsammans med mig skulle rädda världen, blev förvirrad varför jag bara gick iväg. Scenen kunde ha blivit mycket tajtare ... om jag i förväg avslöjat målet med scenen.
Målet bör vara kort. Det bör ha en oompf. En del gånger när vi satte scener i Archipelago II så förklarade personen som satte scenen ungefär vad den tänkt skulle hända. Det gjorde att vi kände att vi inte längre behövde spela ut scenen då den ändå hade blivit sammanfattad. Om vi istället deklarerat målet med scenen. "Jag vill försöka ta boken" så hade man kunnat spela ut hur eller om man tagit boken och vad det leder till.
/Han som ska börja säga "miljö, personer OCH MÅL" när han spelar spel där man tydligt markerar nya scener