Genesis said:
Tja, jag håller ju som vanligt inte med.
I Svart av kval, vit av lust funderar jag på att skriva "HA INGET MÅL MED SCENEN" med stora bokstäver. Fetstilt. Jag tycker att det är jätteviktigt att undvika, för att ha mål med scenen suger. Men det har nog att göra med att vi menar olika saker med "mål". Fast jag tror fortfarande att det skiljer sig en del hur vi vill ha det.
Notera dock att i många fallen i Svart av kval så fanns det outtalade mål i varje scen. Man fattade liksom målet när Lauren och hennes ättling vampyrjägaren var de enda i samma scen. Det var därför många scener blev så bra också. Jag fattar inte varför folk tror att målet är något som
måste uppfyllas.
Men ja, vi lägger nog olika värderingar i ordet "mål".
Fast nu har tråden tagit en bra vändning. Här är de områden som jag gillar och vill diskutera.
"Att säga för mycket är att ta ut scenen i förväg, det blir 'Play before', och det vill inte jag ha.'
Min kommentar: ...och det vill inte jag heller, vilket mitt andra exempel i trådstarten tar upp.
"Observera att bägge ovanstående saker är rollpersonens mål, inte spelarens. Att rollpersonen har ett mål tycker jag som sagt är en bra grej."
"Faktum är att explicita insatser som i 'Om jag vinner så kommer X att hända, om du vinner kommer Y att hända' ofta får kritik i Forge-kretsar just för att det uppmuntrar Play Before Play."
Min kommentar: ...och detsamma gäller mål (läs: ambitioner, ämnen etc.). Om målet är för explicit blir det Play Before Play. När folk beskriver vad som ska hända. Detta är vad mitt andra exempel i trådstarten handlar om.
"Som xyas lyfter fram så skulle scenerna må bra av mer tydlighet, en ambition med scenen, för att alla ska veta hur de på bästa sätt kan hjälpa varandra för att skapa en bra scen."
"Vart man är, vad spelaren undrar över och/eller har som övergripande plan att göra. "
"En bra scen ska vara typ 'Undrar vad som kommer att hända om ...'. Om det är en fråga du känner att du är nyfiken på svaret på, så är det nog en bra scen."
Min kommentar: Det här är ett exempel på ett bra mål.
/
Han som gärna diskuterar om hur man skapar bra mål (läs: ambitioner, ämnen etc.) med en scen i samberättarspel