Rollspels-virgin alltså. Heh... Så här är det: Jag vill testa rollspel men är för trög/prestationsnojjig för att våga kontakta nån grupp som kan introducera mig. Jag har en uppfattning om att det är skitkul, men det kan också visa sig att det inte alls är min grej när jag väl ska spela själv. Kan man på nått sätt testa lite ensam innan man tar klivet ut ur garderoben? Jag ser att det finns soloäventyr, men det måste vara svårt att börja med när man aldrig spelat? Soloäventyr online? Finns det nåt sånt jag kan testa?
Tacksam för alla förslag som kan sparka igång mig.
Kul att du är sugen på att testa! Jag skulle inte heller varit bekväm med att hoppa in i en grupp där man inte känner någon. Här är några andra tips.
Actual Plays. Som flera har påpekat redan är actual plays på YouTube ett bra sätt att få koll på hur rollspel funkar. Det finns flera bra svenska, eller så kollar man upp de som är mest poppis, Critical Role.
Solospel. Solospel är ett bra sätt att testa på egen hand. Det finns alla möjliga varianter, från ganska styrda till väldigt fria.
Klassiska spelböcker - där man hoppar mellan olika sidor beroende på vilka val man gör - är lätta att komma in i. Inga förkunskaper behövs. Och det finns en del som är riktigt bra. Många gillar
Ensamma vargen, men det finns också modernare äventyr som riktar sig till vuxna.
Lost in Austen och
Weirding Woods får väldigt mycket kärlek.
Sedan finns det många bra ”riktiga” rollspel som går att spela solo också. Men testa några av de andra grejerna först, så blir det lättare att greppa hur man gör.
Appar. Det finns bokliknande solospel till mobilen också, till exempel
80 Days, som bygger vidare på
Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne. Andra spel av samma spelstudio får också superfina omdömen.
Konvent. Det hålls rollspelskonvent några gånger per år och ibland (ofta?) finns det prova-på spel att anmäla sig till. Kanske SF-bokhandeln också har något liknande ibland?
Kompisar. Bjud in två kompisar på fika plus spel och bara kör! Det var så många lärde sig förr. Börja med ett enkelt spel - jag gillar
Ur varselklotet - och förbered dig genom att läsa boken. När dina kompisar dyker upp gör ni rollpersoner, du förklarar lite hur det funkar och ni kan provspela äventyret i boken.