Utgå för all del från det också, ingen mening med att avgränsa något här tycker jag.Recca said:Det blir nästan lite konstigt resonemang... Jag utgår liksom från att vi inte spelar munchkin the rpg, typ.
Utgå för all del från det också, ingen mening med att avgränsa något här tycker jag.Recca said:Det blir nästan lite konstigt resonemang... Jag utgår liksom från att vi inte spelar munchkin the rpg, typ.
Jag förstår inte relevansen av det här för diskussionen. Men om du bara är ute efter min åsikt så kan jag väl säga att jag tycker det låter som ett tråkigt spel om det går ut på att man ska rulla en tärning för färdigheten "hitta skatt" i varje rum man går in i, i syfte att optimera antalet skatter man funnit när man till slut är ute ur den här dungeonen (som äventyret mystiskt har förvandlats till).Elmrig said:Men om jag nu tycker att det är jättekul att hitta skatter och jag vet att det kan finnas skatter gömda i vartenda jäkla rum jag passerar, alternativt att jag skapar skatter med lyckade "Finna Dolda Ting" så kommer jag troligen lägga en stor del av varje spelmöte på att rulla och rulla för att hitta/skapa skatter.Recca said:Alltså. I just det fallet som jag föreställde mig så skulle det kanske inte finnas en belöning förrän spelarna rullar ett lyckat slag och därmed belönas. Om de då promp rullar i varje rum de inträder i så tycker jag att det är på plats att de straffas genom att de blir extremt hungriga och törstiga och måste gå och lägga sig för att de spenderar flera timmar med letande i varje ointressant rum. Eller nåt sånt.Elmrig said:Att missa belöningar tycker jag personligen är ganska trist och om det ändå blir ett "jag slår för finna dolda ting"-marathon i varje rum kan man väl lika gärna slå ett slag varje gång man tar sig ut ur en dunge med positiva modifikationer för antalet rum man besökt? Jag ogillar lotterier men om jag skulle ha dem i mitt spelande skulle jag försöka minimera antalet slag.
Det blir nästan lite konstigt resonemang... Jag utgår liksom från att vi inte spelar munchkin the rpg, typ.
Edit: Jag tycker inte att det är så mycket Munchkin över det, finns det skatter i 50% av rummen som jag bara kan hitta med ett "jag slår finna dolda" så är spelet konstruerat för att jag i varje rum ska slå slaget.
Äsch. När jag läser mig själv igen i det här inlägget så ser det inte ut som en av mina åsikter. Alltså, jag försöker typ sätta mig in i hur jag skulle hanterat det i en situation då jag spelar med en grupp munckin-spelare, ungefär. Då skulle jag straffa förstås. Men om spelarna konstant bad att få rulla finna dolda ting så skulle jag vara utanför min comfort-zone helt enkelt. Jag har svårt att föreställa mig situationen och jag tycker faktiskt att det blir irrelevant för diskussionen vi för just nu. Finna dolda ting som färdighet kan ju göras rätt och den kan göras fel... Gradvis lyckade är bra, jag gillar konceptet. Det skapar möjlighet att ge både spelare och SL chans att påverka resultat etc. Planterade objekt som är "antingen hittar du eller så hittar du inte" är boring.Recca said:Alltså. I just det fallet som jag föreställde mig så skulle det kanske inte finnas en belöning förrän spelarna rullar ett lyckat slag och därmed belönas. Om de då promp rullar i varje rum de inträder i så tycker jag att det är på plats att de straffas genom att de blir extremt hungriga och törstiga och måste gå och lägga sig för att de spenderar flera timmar med letande i varje ointressant rum. Eller nåt sånt.Elmrig said:Att missa belöningar tycker jag personligen är ganska trist och om det ändå blir ett "jag slår för finna dolda ting"-marathon i varje rum kan man väl lika gärna slå ett slag varje gång man tar sig ut ur en dunge med positiva modifikationer för antalet rum man besökt? Jag ogillar lotterier men om jag skulle ha dem i mitt spelande skulle jag försöka minimera antalet slag.
Det blir nästan lite konstigt resonemang... Jag utgår liksom från att vi inte spelar munchkin the rpg, typ.
Jag förstår inte begreppet pixelbitching. Kan du förklara?Storuggla said:Jag köper färdigheter som sådarna som ett skydd mot spelledarens form av pixelbitching. Sålunda bra.
Storuggla, om en skjorta inte ramlar
Nu har jag ingen större erfarenhet men vad jag läst av Rappan Athuk så är det ganska vettigt att genomsöka de rum man dödat monster i om man vill ta del av katakombernas skatter. Det handlar givetvis om spelstil men jag känner inte att det är jätteextremt att söka igenom de rum man passerar igenom när man röjer grottor. Hur som helst så skulle jag i samråd med spelarna försöka hitta på ett sätt att minimera antalet slag.Recca said:Äsch. När jag läser mig själv igen i det här inlägget så ser det inte ut som en av mina åsikter. Alltså, jag försöker typ sätta mig in i hur jag skulle hanterat det i en situation då jag spelar med en grupp munckin-spelare, ungefär. Då skulle jag straffa förstås. Men om spelarna konstant bad att få rulla finna dolda ting så skulle jag vara utanför min comfort-zone helt enkelt. Jag har svårt att föreställa mig situationen och jag tycker faktiskt att det blir irrelevant för diskussionen vi för just nu. Finna dolda ting som färdighet kan ju göras rätt och den kan göras fel... Gradvis lyckade är bra, jag gillar konceptet. Det skapar möjlighet att ge både spelare och SL chans att påverka resultat etc. Planterade objekt som är "antingen hittar du eller så hittar du inte" är boring.Recca said:Alltså. I just det fallet som jag föreställde mig så skulle det kanske inte finnas en belöning förrän spelarna rullar ett lyckat slag och därmed belönas. Om de då promp rullar i varje rum de inträder i så tycker jag att det är på plats att de straffas genom att de blir extremt hungriga och törstiga och måste gå och lägga sig för att de spenderar flera timmar med letande i varje ointressant rum. Eller nåt sånt.Elmrig said:Att missa belöningar tycker jag personligen är ganska trist och om det ändå blir ett "jag slår för finna dolda ting"-marathon i varje rum kan man väl lika gärna slå ett slag varje gång man tar sig ut ur en dunge med positiva modifikationer för antalet rum man besökt? Jag ogillar lotterier men om jag skulle ha dem i mitt spelande skulle jag försöka minimera antalet slag.
Se även tvtropes beskrivning.Greg Costikyan said:Or let's talk about computer adventures; they often display information failure. "Oh, to get through the Gate of Thanatos, you need a hatpin to pick the lock. You can find the hatpin on the floor of the Library. It's about three pixels by two pixels, and you can see it, if your vision is good, between the twelfth and thirteenth floorboards, about three inches from the top of the screen. What, you missed it?"
Yeah, I missed it. In an adventure, it shouldn't be ridiculously difficult to find what you need, nor should victory be impossible just because you made a wrong decision three hours and thirty-eight decision points ago. Nor should the solutions to puzzles be arbitrary or absurd.
Inte helt orelaterat har jag en personlig teori om att Finna Dolda Ting som färdighet dök upp eftersom vissa konstruktörer och spelledare (som till viss del härmade de förra) insisterade på idiotfällor överallt som man utlöste så fort man försökte göra något vettigt.Storuggla said:"Jag förstår inte begreppet pixelbitching. Kan du förklara?"
Jag ska försöka; [...]
Ett försök att ytterligare befästa min position som forumets störste bakåtsträvare...Eksem said:Vad tycker ni om den typen av förmågor och färdigheter? Använder ni dem? Om ni inte gör det, hur förhåller ni er till dolda saker?
Satsningssystem?EvilSpook said:Jag är ingen fan av Gumshoe varianten - åtminstone inte i klassiskt äventyrande. Jag gillar ovisshet och risk. Det lockar mig inte att anstränga mig om jag vet att jag hittar det jag söker. Jag vill gärna att det jag hittar är förberett och har en mening, samtidigt som det ligger där passivt och väntar tillsammans med 5 villospår - det engagerar mig. Jag vill inte ha nåt satsningssystem...
Yes. Så är det.krank said:Satsningssystem?
Är det så att den senare halvan av det här stycket inte hänger ihop med den första halvan? För Gumshoe har mig veterligen inget satsningssystem.
Men det är inte så kul om samma spelare alltid klantar sig. (Särskilt om det är gruppens spejare).krank said://Krank, som helt enkelt föredrar att spelare missar saker pga klantighet snarare än pga ett tärningsslag...
Jag tycker personligen att en spelledare som leder med Pixelbitching inte gör sitt jobb. Man ska antingen på något inte allt för överkomplicerat sätt kunna räkna ut vad spelledaren har för sinnet, eller så ska man placera skatten så att någon av karaktärerna ramlar över den av en slump, varken de kliver på den tredje stenplattan eller inte.Max Raven said:Inte helt orelaterat har jag en personlig teori om att Finna Dolda Ting som färdighet dök upp eftersom vissa konstruktörer och spelledare (som till viss del härmade de förra) insisterade på idiotfällor överallt som man utlöste så fort man försökte göra något vettigt.Storuggla said:"Jag förstår inte begreppet pixelbitching. Kan du förklara?"
Jag ska försöka; [...]
I korthet, allt är Gygax fel.
Att lära sig leta igenom rum genom att beskriva var man letar är något man kan träna upp som spelare.EvilSpook said:Men det är inte så kul om samma spelare alltid klantar sig. (Särskilt om det är gruppens spejare).