peta said:
Om det är det enda du saknar tycker jag att du ska lägga in det. Det är inte så svårt. Ett kasst äventyr kommer forsätta vara kast ändå.
Kriteriet för att ett äventyr skall vara kasst kan också vara att det saknas goda kvinnliga förebilder. Med tanke på hur många äventyr jag har läst kan jag dra slutsatsen att läget är så att övervägande rollspel fortfarande är skrivna för en manlig publik.
Problemet med ditt resonemang - som jag tolkar som en "gör det själv" uppmaning - är att personer som känner sig utestängda förmodligen inte kommer att komma så långt i sitt spelskapande att de ens vet hur de skall gå tillväga för att rätta till problematiken. Att få det här rådet är som att ha rott hela dagen och sedan få uppmaningen "ro hela dagen - det hjälper". Det är med andra ord inte "bara att".
Hur skall en minoritet inom spelhobbyn kunna ta plats om den aldrig ges något utrymme? Problematiken avhjälps inte med att rösta med fötterna, eftersom kvinnorna inom hobbyn kommer att minska ännu mer i sådana fall.
peta said:
Radioaktiv said:
Men vill man ha in tjejer i hobbyn så gör man fel om kvinnor bara framställs som våp, översexualiserade monster eller helare.
Då tycker jag du ska föregå med gott exempel och se till att skriva äventyr där det är så ( vilket jag misstänker att du har gjort) inte kasta dig över och såga så fort det inte är så.
Precis som Dante har påpekat handlar det inte om att såga. Det handlar om att lyfta en problematik som, om jag skall vara helt ärlig, är för omfattande för att en handfull kvinnliga spelskapare skall kunna ändra på själva. Inom rollspelstillverkningen är det männen som sitter på den största andelen makt. Det betyder att vi som minoritet behöver hjälp för att rätta till en situation som utestänger oss ifrån ett fritidsnöje som faktiskt är enormt tillfredsställande när det inte pekar på oss (kvinnor) och säger "ni finns inte, och om ni finns så är ni bara till för att glo på eller rädda eller vara passiva".
Så frågan - för mig - blir: varför vill du inte att minoriteter skall få känna sig välkomna i rollspel och spela rollspel? För det är det det kokar ner till, om man hårddrar det.
peta said:
Allt jag begär att folk slutar leta fel överallt! Slutar klanka ner på de få spelakapare vi har i landet över samma sak om och om igen. Det beteende jag ser från många på det här forumet liknar mångt och mycket hur vänstern betedde sig under sjuttiotalet eller vissa religösa sekter beter sig. Allt ska vara enligt deras politiska värderingar. Alla som säger emot har per definition fel eftersom de inte är lika upplysta som dem. Med andra ord en PK-maffia.
Jag tror inte att någon, mig inkluderad, sätter sig ner och börjar nagelfara rollspel efter jämställdhetsproblematik. Tyvärr är det ofta så att den problematiken presenterar sig oombedd. Skall jag vara helt ärlig hade jag kunnat anmärka långt mycket mer på långt många fler rollspel, men jag låter bli för jag vet att det är kontroversiellt och i många rollspel är det dessutom inte det mest framträdande problemet.
Jag noterar också att det är långt färre som klagar när jag säger att en text är dåligt skriven än om jag tycker att det är för många nakna brudar i spelet, även om det förmodligen påverkar spelet i högre grad än illustrationerna.
Reaktionen - rent generellt, alltså inte specifikt mot dig, Peta - verkar vara att det är tabu att göra spelen bättre för en generell allmänhet. Jag är helt förbryllad över hur svårt det verkar vara att inkludera människor i en spelupplevelse som jag är övertygad om att de flesta som ägnar sig åt är överens om är fantastisk. Det är nog dessutom ingen som har sagt "låt oss förbjuda Sword & Sorcery-misogynin". De flesta jag känner till som "klagar" på rollspelen säger "öppna upp för en större bredd, låt oss också känna oss välkomna".