Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Onödigt inlägg

CromX said:
Ja min åsikt är ju att det inte är ett så stort problem som mina motdebbatörer hävdar. Då måste jag väl ha rätt att framföra dom åsikterna. Sen om det finns dom som tycker det är otrevligt att jag har av vikande åsikt än deras egenså är det ju förstås tråkigt. men exakt på vilket vis menar du att jag skräpar ner tråden? för jag måste väl ändå ha rätt till en egen åsikt och att få försvara den.
Att raljera och försöka göra sig lustig över sina meningsmotståndare och samtidigt förklara för dem att vad de anser vara ett problem värt att diskutera inte är ett problem och därför inte värt att diskutera – det är nedskräpning.

Och oartigt.

Sapient

Swashbuckler
Vitulv said:
Vi har precis haft en suverän get-together med över trettio forumiter som har haft skitkul ihop. Vi har spelat spel, nördat oss och umgåtts järnet. Utbytt erfarenheter och skapat vänskapsband,

Men det är den här tråden som engagerar forumet.
Ja, det engagerar en del av oss. Och?

CromX

Veteran

i vilket fall har jag gjort mig lustig över andra forumiter än möjligtvis över radioaktivs ena inlägg? det var ett grovt missförstånd från min sisa och jag bad om ursäkt för detta. annars tycker jag faktiskt inte att jag behandlat andra på nått annat sätt än dom behandlat mig....

du har kanske inte läst igenom hela debatten så noggrant då... eller som någon anklaga mig, du kanske läser mina inlägg som fan läser bibeln...

Radioaktiv

Hero

Och ungefär här exploderade radioaktiv.

Den där "någon" som råkar vara jag. Och det enda svaret jag fick på det jag skrev var att jag antagligen hade en kass manssyn. Missförstånd, yeah right. Tänk om jag bara svarat på ett av dina inlägg att du antagligen hade kass kvinnosyn, och det var det enda svaret du fick? I snitt så skulle jag få höra både ett och annat. Tänk på den en stund.

Jag vet faktiskt inte om jag ens tyckte att du gjorde dig lustig över det, det kändes mer som ett hån mot mig som person. Vilken utomordentligt trevlig sandlådetaktik. Nå ja. Då slapp du i alla fall ge ett ordentligt svar.

Fint, håna då. Förlöjliga mina argument och skit i att svara. I can take that.

Men sluta vara så dryg mot Dante. Ärligt talat. Bara lägg av. Visa lite respekt mot moderatorerna. De finns här av en anledning och lägger sig inte i helt utan vidare. Och de gör ett jävligt bra jobb som de inte får betalt för.

Dante

Staff member

CromX said:
i vilket fall har jag gjort mig lustig över andra forumiter än möjligtvis över radioaktivs ena inlägg? det var ett grovt missförstånd från min sisa och jag bad om ursäkt för detta. annars tycker jag faktiskt inte att jag behandlat andra på nått annat sätt än dom behandlat mig....

du har kanske inte läst igenom hela debatten så noggrant då... eller som någon anklaga mig, du kanske läser mina inlägg som fan läser bibeln...
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
gizmo said:
Som vanligt gillar jag inte den förvridande överdriften i en i grunden inte helt fel argumentation.
Mycket bra inledning på ett mycket bra inlägg!

gizmo said:
Jag stör mig iofs också ibland när folk i film ser ut som om de lade tid på sitt utseende när det storymässigt *verkligen* inte kan ha varit en prioritet.

Men att skilja de två här med "jag-hade-tid-att-stå-vid-spegeln" håller inte.
Mannen på bilden ÄR motsvarigheten av sminkad.
Han hann tydligen tvätta och stryka håret, han har på sig en ren skjorta med krage etc etc och den är inte ens skrynklad efter vad han nu har varit med om nyss. Han är inte röd och svettigt i ansiktet, han har inga finnar, han *ser ut* - jag vet inte hur bilden lyckas med det men det gör han - som om han luktar fräsch. Inga ögonringar heller. Tydligen hann han inte bara duscha men har till och med sovit gott.

Kvinnan också, förstås, men att hon hade tid för morgontoilette har artikeln ju redan avslöjat.

Och orakad? Hallå? Orakad kan nog anses som en form av smink på viss sätt - ansiktsdekoration iaf. En välodlad stubb i rätt stadium, som är snygg men inte ofräsch, det är inte heller så lätt att uppnå.
Jag för men del vill se orakade män. Ta bort skäggstubb, och han sjunker med en gång ett halvt trapphus på attraktivitetsskalan.

Det är nu enbart personlig smak och har lite med saken att göra. Jag menar bara, i mina ögon är mannen på bilden inte mindre stylad än vad kvinnan är.
Jag vet många, både killar och tjejer, som tillbringar väldigt lång tid framför spegeln för att få till "det där nyvakna" utseendet (fast på ett "snyggt sätt"). Folk (mest män :gremwink: ) som lägger ner massor av tid på att trimma och plocka sin skäggstubb för att den ska se tuff ut.

Dante

Staff member
Också ett ganska onödigt inlägg

Det där inlägget var också onödigt och nedskräpande.

Gillar man inte en viss diskussion går det utmärkt att bara strunta i den.

Big Marco

Läskig
MattiasLejbrink said:
Och som start på helgen får man den här gosiga könsgeggan i reklam. Jag vill ju hoppas på Bioshock Infinite. Bleh.
Nu verkar "könsgeggan" illustrera innehållet (dvs storyn i B:I). Så det är väl bra, tycker jag. Jag anser att kontexten är viktig i alla bedömningar.

Berättelsens huvudperson är Booker DeWitt, en Pinkertonagent i ett fiktivt USA på 1910-talet. Det är han som avbildas i spelet. Elizabeth, kvinnan, är nyckeln till skådeplatsen - den flygande staden Columbia - och det är genom DeWitts ögon vi får se hur Elizabeth frigör sig från det slaveri hon var i när de först träffas. Typ så.

Dessutom är det precis som Arfert säger - det ligger otroligt mycket marknadsundersökningar bakom postern. De tidigare Bioshock-spelen skapade en fanbase men hade omslag som inte fungerade för mainstream. Den box-art och bilder som nu pryder detta spel i serien är framtagna för massmarknad, med väldigt typiska utseenden, med maximal grad av "allmän igenkänning". Skaparna räknar med att fansen köper spelet för att de diggar Bioshock och hoppas nå fler spelare som inte attraherades av de tidigare spelens artwork.

CromX

Veteran
Va' bra att ingen gjort det då. Läs igen. Det som sagts är att den här bilden är EN DEL AV ett mönster av liknande bilder och portätteringar av kvinnor som bejakar/förstärker en bild av kvinnor som sexobjekt, om man ska förenkla lite.

Inte att "den här bilden gör folk till monster och sexobjekt".
Jag läste igen och kopplingen till våldtäkt för just den specifika bild som tråden ursprunligen handlar om har gjorts vid minst två tillfällen.

Texten betyder "Detta är inte en pipa". Det är nämligen inte en pipa, utan en bild som föreställer en pipa.

Varför är det relevant? För att jag inte har några problem med att säga att extremt många bilder som föreställer actionhjältar är sexistiska, men att ingen sagt att actionhjältarna själva nödvändigtvis är det bara därför.

Det är hyfsat svårt att hitta ickesexistiska filmaffisher eller liknande på actionhjältar.
Du har så rätt, jag var otydlig. Det jag borde syftat på var förståss just filmaffischer eller annan reklam och liknande med actionhjältar.

För att ytterliga förtydliga min åsikt kring detta och därmed förhoppnigsvis slippa stora gula inlägg med varningstrianglar och paragrafer så vill jag framhäva följande: JA, jag tycker detta är viktigt att reflektera över och diskuttera. Med dessa diskussioner kommer vi uppenbarligen fram till olika slutsatser och jag är ganska säker på att slutet av denna diskussion om det nu finns något kommer lyda någonting i stil med att vi får komma överens om att vi inte är överens.

Jag tror inte att en viss mängd av sexism i vår kultur på något vis är skadligt och förvränger vår syn på kvinnor till det sämre. Jag tror att det finns andra faktorer i vårat samhälle som ställer till med detta men det hör till en helt annan diskussion.

Utvecklaren har uttryckligen sagt att man inte identifierar sig med Lara, utan vill ta hand om och försvara henne:

http://kotaku.com/5917400/youll-want-to-protect-the-new-less-curvy-lara-croft
Faan va besviken jag blev av att läsa det där... Nåja, får väl helt enkelt bara hoppas att allt det han säger inte stämmer. När jag själv letade efter info om spelet på youtube så hittade jag åtminstone en recensent som nog tyckte att nya Lara Croft var en mycket bra förebild. Jag orkar inte leta upp det klippet nu utan du får helt enkelt tro på mig :gremsmile: Så det var ju positivt iaf.

Begränsa är ditt ord, inte mitt.

Men ja, det var därför jag skrev att det inte finns något som hindrar att man gör både och. Det går alldeles ypperligt att både bejaka alternativen och diskutera det problematiska i att sexistiska bilder just nu är ett strukturellt problem.
Det får jag lov att be om ursäkt för, det var ett mindre genomtänkt ordval av mig. Jag fick på något vis för mig att du ville att bilder som innehöll sexism inte bör existera eftersom du ser det som ett problem.

CromX

Veteran
Elmrig said:
CromX said:
Varför är just den här typen av bilder ett så stort problem?

Blir man påverkad på det sättet att man får för sig att kvinnor i allmänhet är på någotvis underlägsna eller mindre värda än män efter att ha spelat sånahärna spel eller sett liknande filmer. Isåfall är min slutsats att man inte träffat på speciellt många kvinnor i verkligheten :gremtongue:
Ingen har sagt att bilden eller spelet påverkar någon "på det sättet att man får för sig att kvinnor i allmänhet är på någotvis underlägsna eller mindre värda än män". Det är en åsikt som endast du har gett röst åt och jag har svårt att ge dig ett relevant svar om du väljer att utgå från "vad CromX tror att Elmrig tycker" snarare än "vad Elmrig faktiskt skriver".
Jodå den kopplingen till just den specifika bilden hag gjorts och inte av mig. Men inte av dig heller och jag ber om ursäkt för att jag utgår från att du står bakom en sådan åsikt.

CromX

Veteran

Den där "någon" som råkar vara jag. Och det enda svaret jag fick på det jag skrev var att jag antagligen hade en kass manssyn. Missförstånd, yeah right.
Du skrev såhär i ditt inlägg:
"Det är lika orättvist som att man stöper in män i en stereotyp, men skillnaden är att den får representera något positivt: Dådkraftighet, den räddande, beskyddande rollen. Det negativa är att män blir någon typ av sexgalna monster som gör allt för att få se tuttar."
´
Jag tolkade det som att du menar att pga detta så påverkas män till den grad att de blir som du utrycker det till "någon typ av sexgalna monster som gör allt för att få se tuttar".

Det tycker jag att är ett väldigt fördomsfullt och framförallt nedvärderande uttalande om män, varav jag fick svårt att ta dig på allvar och fällde min kommentar med en smiley till på det.

Sen bröt Krank in och förklarade att han tolkade det som att du inte alls menade det jag uppenbarligen trodde och att du istället syftade på hur män framställs och inte hur dom är. Vilket är en väsentlig skillnad.

Jag förklarade att isåfall är detta ett missförstånd och jag bad om ursäkt för detta.

Men nu ifrågasätter du alltså att det var ett missförstånd? Isåfall ifrågasätter jag också det. Det betyder alltså att min tolking var korrekt......

Tänk om jag bara svarat på ett av dina inlägg att du antagligen hade kass kvinnosyn, och det var det enda svaret du fick? I snitt så skulle jag få höra både ett och annat. Tänk på den en stund.
Jag kan ju inte veta hur andra skulle reagera om du svarade så åt mig men själv hade jag frågat varför.

Pilzefrau

hon/henne
Här är några saker som går att tycka:
Den här bilden är sexistisk.
Den här bilden gör mig lite olustig.
Den här bilden sprider vidare könsstereotyper jag inte tycker om.
Vi ser för många exempel som är lika den här bilden nuförtiden, och inte tillräckligt många som är skeva åt andra hållet för att det ska väga upp.
Den som säger att den här bilden inte är sexistisk har fel.

Här är några andra saker man kan tycka:
Den här bilden är ful.
Jag hatar den här bilden.
Den här bilden får mig att inte vilja spela spelet den företräder.
Den här bilden borde inte fått publicerats.
De som gjorde den här bilden är personligt ansvariga för könsstereotyperna den sprider vidare.
Den här bilden borde dras in.
Bilder av den här typen borde vara olagliga.
Den som försvarar den här bilden (specifikt för att den inte skulle vara sexistisk) borde inte få göra det.

På intet sätt kräver åsikterna i den övre listan att man också har de i den undre. Jag skriver under på mycket ur den övre listan, och inget i den undre. Jag känner inte folk så väl, men jag gissar på att det gäller för många andra som anklagat bilden. Kanske är det någon som håller med m någon av de undre. Men poängen är att man inte måste det.

Man kan tycka om något och ändå finna det problematiskt.
Man kan tycka illa om en egenskap hos något, och ändå tillåta det.
Man kan önska att något inte skulle behöva finnas i världen, men acceptera att det gör det och att det inte skulle försvinna med annat än förståelse och diskussion, inte censur.

---

Jag läste en gång en beskrivning av en deckarhistoria, där själva twisten var att mördaren var ett tvillingpar som alla trodde var samma person. Genidraget hos detektiven var, enligt den som återberättade, inte att komma på att de två personerna som gjorde olika saker var tvillingar. Nej det var att komma på att det fanns två personer till att börja med. Att börja sortera upp ledtrådarna "X äter middag i röda kläder torsdag kväll" och "X besöker grannen i blå kläder fredag morgon" i två olika kategorier. Detektiven insåg att hen behövde betrakta X-på-torsdag och X-på-fredag som olika grupper av ledtrådar.

Först när man inser att en sak man tänker på, och bara tycker är fel, egentligen är två saker, kan man gå vidare och förstå de två sakerna.

---

I många sådana här diskussioner känns det som att det är lätt att gå emot till exempel enormkritik och ifrågasätta att hen verkligen bedömer hela verket bara på genusperspektivet, och kan det verkligen vara så viktigt? Men här finns en sak – en person kritiserar ett verk för hur det hanterar könsnormer – som egentligen är två saker – en person kritiserar hur ett verk hanterar könsnormer, och personens övriga åsikter om verket. De två sakerna behöver inte vara evigt ihopkopplade i den kombination som ofta ser ut som världens överreaktion: "kvinnan får lite mindre utrymme på affischen och därför suger hela spelet". Så kan man tycka, men bara för att man stör sig på att kvinnan får mindre utrymme så behöver man inte hata spelet.

---

Det här är inte ett svar på allt i den här tråden. Jag tyckte bara det behövde sägas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman said:
Här är några saker som går att tycka:
Den här bilden är sexistisk.
Den här bilden gör mig lite olustig.
Den här bilden sprider vidare könsstereotyper jag inte tycker om.
Vi ser för många exempel som är lika den här bilden nuförtiden, och inte tillräckligt många som är skeva åt andra hållet för att det ska väga upp.
Den som säger att den här bilden inte är sexistisk har fel.

Här är några andra saker man kan tycka:
Den här bilden är ful.
Jag hatar den här bilden.
Den här bilden får mig att inte vilja spela spelet den företräder.
Den här bilden borde inte fått publicerats.
De som gjorde den här bilden är personligt ansvariga för könsstereotyperna den sprider vidare.
Den här bilden borde dras in.
Bilder av den här typen borde vara olagliga.
Den som försvarar den här bilden (specifikt för att den inte skulle vara sexistisk) borde inte få göra det.

På intet sätt kräver åsikterna i den övre listan att man också har de i den undre. Jag skriver under på mycket ur den övre listan, och inget i den undre. Jag känner inte folk så väl, men jag gissar på att det gäller för många andra som anklagat bilden. Kanske är det någon som håller med m någon av de undre. Men poängen är att man inte måste det.

Man kan tycka om något och ändå finna det problematiskt.
Man kan tycka illa om en egenskap hos något, och ändå tillåta det.
Man kan önska att något inte skulle behöva finnas i världen, men acceptera att det gör det och att det inte skulle försvinna med annat än förståelse och diskussion, inte censur.

Du är bäst! :heart:

Det var precis det här jag menade, men du uttrycker det tydligare och bättre och mer utförligt.

Det här borde sparas för eftervärlden och länkas till varje gång en sådan här diskussion uppstår.

Ond bråd död

Swashbuckler
Recca said:
Ond bråd död said:
Om du reagerar på sånt måste du ha svårt att ta dig genom vardagen liksom.
Vem tror du reagerar på sånt? Vem tror du påverkas av den bilden som reproduceras?

...Vem tror du har svårast att ta sig genom vardagen?
Jag förstår inte vad du försöker säga, men om det här nu är "gosig könsgegga", "sunkigt" och det "känns... som att man inte orkar.", samt att man ger "ett stort fett underkänt till den här planschen", då låter det som man har problem att ta sig genom vardagen.

Titta på bilden. Är dessa ord och uttryck verkligen motiverade, eller är det bara så att man sluter upp bakom allt som har ett genusperspektiv av gammal vana?

Troberg

Sinister eater
Ond bråd död said:
Jag förstår inte vad du försöker säga, men om det här nu är "gosig könsgegga", "sunkigt" och det "känns... som att man inte orkar.", samt att man ger "ett stort fett underkänt till den här planschen", då låter det som man har problem att ta sig genom vardagen.

Titta på bilden. Är dessa ord och uttryck verkligen motiverade, eller är det bara så att man sluter upp bakom allt som har ett genusperspektiv av gammal vana?
Jag tycker också att det känns som lite väl drastiska ord för en, i mitt tycke, rätt harmlös annons. Jag skulle kunna gå till vilken datorspelshandlare som helst och plocka ut hundra omslag som är värre, lätt.

Jag tycker att det känns lite grann som manga-rättegången för ett tag sedan, där man genom att jämställa tecknad barnporr (som i slutänden inte ens visade sig vara vare sig barn eller speciellt porrig...) med riktig barnporr, i sin iver att angripa allt som har med barnporr att göra, drar viktiga resurser från att utreda verkliga övergrepp på verkliga barn, samt urholkar hela begreppet och nedvärderar de verkliga barn som verkligen utsatts för övergrepp.

Liksom, slå hårt mot de extremaste avarterna, istället för att tappa trovärdighet genom att dela ut rallarsvingar åt alla håll.

RasmusL

Champion
Troberg said:
Liksom, slå hårt mot de extremaste avarterna, istället för att tappa trovärdighet genom att dela ut rallarsvingar åt alla håll.
Hur ser du på möjligheten att man genom att endast slå mot extremerna ger "fri lejd" till de som går över gränsen i mindre skala?