Här är några saker som går att tycka:
Den här bilden är sexistisk.
Den här bilden gör mig lite olustig.
Den här bilden sprider vidare könsstereotyper jag inte tycker om.
Vi ser för många exempel som är lika den här bilden nuförtiden, och inte tillräckligt många som är skeva åt andra hållet för att det ska väga upp.
Den som säger att den här bilden inte är sexistisk har fel.
Här är några andra saker man kan tycka:
Den här bilden är ful.
Jag hatar den här bilden.
Den här bilden får mig att inte vilja spela spelet den företräder.
Den här bilden borde inte fått publicerats.
De som gjorde den här bilden är personligt ansvariga för könsstereotyperna den sprider vidare.
Den här bilden borde dras in.
Bilder av den här typen borde vara olagliga.
Den som försvarar den här bilden (specifikt för att den inte skulle vara sexistisk) borde inte få göra det.
På intet sätt kräver åsikterna i den övre listan att man också har de i den undre. Jag skriver under på mycket ur den övre listan, och inget i den undre. Jag känner inte folk så väl, men jag gissar på att det gäller för många andra som anklagat bilden. Kanske är det någon som håller med m någon av de undre. Men poängen är att man inte måste det.
Man kan tycka om något och ändå finna det problematiskt.
Man kan tycka illa om en egenskap hos något, och ändå tillåta det.
Man kan önska att något inte skulle behöva finnas i världen, men acceptera att det gör det och att det inte skulle försvinna med annat än förståelse och diskussion, inte censur.
---
Jag läste en gång en beskrivning av en deckarhistoria, där själva twisten var att mördaren var ett tvillingpar som alla trodde var samma person. Genidraget hos detektiven var, enligt den som återberättade, inte att komma på att de två personerna som gjorde olika saker var tvillingar. Nej det var att komma på att det fanns två personer till att börja med. Att börja sortera upp ledtrådarna "X äter middag i röda kläder torsdag kväll" och "X besöker grannen i blå kläder fredag morgon" i två olika kategorier. Detektiven insåg att hen behövde betrakta X-på-torsdag och X-på-fredag som olika grupper av ledtrådar.
Först när man inser att en sak man tänker på, och bara tycker är fel, egentligen är två saker, kan man gå vidare och förstå de två sakerna.
---
I många sådana här diskussioner känns det som att det är lätt att gå emot till exempel enormkritik och ifrågasätta att hen verkligen bedömer hela verket bara på genusperspektivet, och kan det verkligen vara så viktigt? Men här finns en sak – en person kritiserar ett verk för hur det hanterar könsnormer – som egentligen är två saker – en person kritiserar hur ett verk hanterar könsnormer, och personens övriga åsikter om verket. De två sakerna behöver inte vara evigt ihopkopplade i den kombination som ofta ser ut som världens överreaktion: "kvinnan får lite mindre utrymme på affischen och därför suger hela spelet". Så kan man tycka, men bara för att man stör sig på att kvinnan får mindre utrymme så behöver man inte hata spelet.
---
Det här är inte ett svar på allt i den här tråden. Jag tyckte bara det behövde sägas.