Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v12

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v12

Vecka 12. Nuff said.

Regler för filmklubben:

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en (1) film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på.
4) Helst bara en film per vecka.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till!.

Jag vill att ALLA försöker skriva sina filmtitlar med fetstil. Det gör det lättare för mig att räkna ihop er.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Rollspel.nu's filmklubb 2013 v12

Double feature med en gemensam nämnare: Michael J Fox.

Första filmen jag såg var Interstate 60 (2002)

Filmen är en rätt kul roadmovie om en ung man som ger sig ut på en resa för att leverera ett paket medan han funderar över sitt liv.

Filmen är rätt grabbig men så är den ju berättad lite ur synvinkeln av en grabb så det stör mig inte så mycket. I övrigt tycker jag att filmen är skitkul och han träffar på många intressanta och roliga personer och kommer till kul platser. Humorn är av det lite mer utflippade slaget och filmen innehåller en hel del mystiska och övernaturliga inslag.

Många sköna skådisar som dyker upp på resan så som Michael J Fox, Gary Oldman, Christpoher Lloyd, Kurt Russel och Chris Cooper.

Faktum är att jag tänker ge den här filmen 5/5 som Roadmoviekomedi. Efter att jag såg den så tog jag och såg om den en gång till.

Andra filmen var lite äldre, nämlingen Greedy (1994) .

Den här gången har Michael J Fox huvudrollen och han spelar mot Kirk Douglas. En rätt kul film om hur en girig familj tävlar om att få ärva sin rika, krassliga släkting medan denne försöker lista ut vem som verkligen tycker om honom på riktigt och vem som bara gör sig till.

Humorn är kanske lite förutsägbar, men det är en charmig film med ett gäng rätt sköna skådisar i olika roller. Fox levererar som han nästan alltid gör även om han kanske är lite mer nedtonad i den här filmen än i många andra (på ett bra sätt).

Den här filmen får nog bara 3/5 poäng. Den är underhållande, men inte jätte bra. Något man kan se om den kommer på TV, men inget jag skulle betala pengar för att hyra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Interstate 60 såg jag när den kom. Helt klart en underskattad film.

Jocke

Man med skägg

Jag har sett Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole.
Det är en cgi animerad rulle från 2010 regisserad av Zack Snyder, som gjort typ Watchmen och 300.
Filmen handlar Ugglor, men mest om två ugglor som är bröder, de kidnappas av en onda ugglor som vill göra nått konstigt med magneter. Den ena uggleborsan blir korrumperad av de onda magnetugglorna medan den andra tillsammans med ett gäng glada sidekicks flyr mot trädet Ga'Hoole, där de legendariska väktarugglorna bor.
Sen blir det ett träningsmontage och slutstrid.

Edit: det är nått skit om att ugglor blir hjärntvättade av att titta månen också, mycket skumt och random.

Det är gott om slowmotion och partikeleffekter. Annimationerna är lagom snygga och storyn är så otroligt förutsägbar att det räckte med att se öppningsscenen för att veta exakt hur hela filmen skulle fortsätta.

Å ena sidan var filmen inte så bra, å andra sidan hade jag jobbat tolvtimmarspass tre dagar i rad och hade nog inte kunnat uppskatta en bra film.

2 av 5

Det börjar bli dags för mig att se nått bättre, jag har tröttnat på dessa ständiga tvåor.

God45

#PrayersForBahakan

Jocke Kofot said:
Jag har sett Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole.
Det är en cgi animerad rulle från 2010 regisserad av Zack Snyder, som gjort typ Watchmen och 300.
Filmen handlar Ugglor, men mest om två ugglor som är bröder, de kidnappas av en onda ugglor som vill göra nått konstigt med magneter. Den ena uggleborsan blir korrumperad av de onda magnetugglorna medan den andra tillsammans med ett gäng lada sidekicks flyr mot trädet Ga'Hoole, där de legendariska väktarugglorna bor.
Sen blir det ett träningsmontage och slutstrid.

Det är gott om slowmotion och partikeleffekter. Annimationerna är lagom snygga och storyn är så otroligt förutsägbar att det räckte med att se öppningsscenen för att veta exakt hur hela filmen skulle fortsätta.

Å ena sidan var filmen inte så bra, å andra sidan hade jag jobbat tolvtimmarspass tre dagar i rad och hade nog inte kunnat uppskatta en bra film.

2 av 5

Det börjar bli dags för mig att se nått bättre, jag har tröttnat på dessa ständiga tvåor.
Är du säker på att det där är en riktig film och att du inte såg saker på grund av sömnbrist? För recapen av filmen låter som en hallucination jag hade haft om jag snedtrippade på morfin :gremtongue:

krank

Jag har sett The League.

Kortfattat är det en film baserad på serien The League of Extraordinary Gentlemen. Den utspelar sig kring sekelskiftet (det förra alltså, 1800-1900), och börjar med att en tokig typ med mask försöker starta Första Världskriget, och den brittiska regeringen samlar ihop ett gäng mer eller mindre legendariska typer för att förhindra detta. Alan Quatermain (i stort sett obekant för mig innan jag läste serien, Doctor Jeckyll/Hyde, Minna Harker, Dorian Gray, Den osynlige mannen (eller, av upphovsrättsliga skäl inte alls, utan en kille som snodde den ursprungliges formel). Senare tillkommer Tom Sawyer.

För länge sedan, 2003, så kom den här filmen på bio. Jag har hyfsat nyligen läst det första albumet, och eftersom jag var ung och dum så led jag fortfarande av vanföreställningen att en filmatisering liksom skulle behöva ha med originalet att göra. Helst, tyckte jag då, skulle en film vara en rak översättning till det nya mediet. Jag hatade filmen, gav den väl en tvåa av fem eller så, och gnällde över allt de ändrat och "förstört".

Jag är nu en betydligt äldre och framför allt visare och mer balanserad och öppenhjärtlig och laid back person, och det var ett mycket bra beslut av mig att vänta med att se om den här filmen. För den är riktigt bra. Det är högoktanig matinéaction med överlag väldigt snygga specialeffekter. Jag är ju lite svag för anakronistisk teknologi överlag, det är min favvogrej med ångpunken, och här får jag mitt lystmäte. Jag gillar alla rollfigurerna, och det är imponerande att de ändå lyckas bygga ett hyfsat djup i dem. Eller åtminstone få in deras liksom mytiska konflikter och så. Det känns som att man känner personerna litegrann, så de etableras riktigt bra. Om man ser till genrestandarden åtminstone. (Jämfört med Van Helsing är detta rena rama Oscarsvinnaren, även om nästan bara skittrista filmer vinner Oscars)

Nå; effekterna är snygga, skådespeleriet bra, onelinerna roliga, tempot högt, timingen och klippningen i stort sett oklanderlig. Berättelsen har få hål, och är lätt att följa.

Det som drar ner en smula är en annan grej som störde mig när jag först såg den, och det är att den dumförklarar tittaren en smula. Jag förstår varför de gör det; alla vet inte vem Phinneas Fogg eller Minna Harker är, men för mig hade det varit en bättre film om jag kunnat sitta och mysa lite i min kunskap. De hade gott kunnat låta bli att förklara att Phinneas Fogg åkte jorden runt på 80 dagar, vems fru Minna Harker är och vilken litterär figur hon är knuten till, och så.

Sedan är det en jäkla korvfest. En enda kvinna; det enda positiva man kan säga är att hon är en i sammanhanget ganska stark kvinna som inte tar nån skit från någon och dessutom inte riktigt blir varken damsel in distress eller någon halva av något kärlekspar i traditionell ordning. Däremot är hon väldigt ensam i att vara namngiven kvinna; istället har vi en helt fantastisk kavalkad av korvar. Indiska korvar, brittiska korvar, alla möjliga korvar. Med namn. Så big fat Bechdel fail.

Betyg: 4/5

EDIT: Also, läs originalet. Det är en väldigt bra serie. Men de har inte så mycket med varandra att göra utöver vissa delar av casten, och den kontrafaktiska historiegrejen, och vilken tidsperiod de utspelar sig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Lustigt att du sett den här nu och Van Hellsing förra veckan (var det väl?).

När jag såg de här filmerna för första gången tyckte jag att Van Helsing var skitbra och The Leuge var jättedålig. Sen gick det väl något år eller så och jag bestämde mig för att se om Van Helsing (Den var ju så bra! =) men genom hela filmen kände jag en allt mer växande besvikelse över den och numera tycker jag att den är riktigt dålig.

Efter ett tag bestämde jag mig för att se om The Leuge för jag tänkte att den i alla fall hade lite balla miljöer som kanske kunde ge mig lite rollspelsinspiration. Dröm om min förvångin där jag genom hela filmen kände en växande överaskning över att jag tyckte den var rätt bra. Idag är jag till och med rätt förtjust i den.

Så när jag först såg filmerna hade jag nog gett Van Helsing en 4:a och the Leuge en 2:a. Idag är det precis tvärt om =)

krank

Rymdhamster said:
Så när jag först såg filmerna hade jag nog gett Van Helsing en 4:a och the Leuge en 2:a. Idag är det precis tvärt om =)
Samma här =)

Jocke

Man med skägg

Om endå..
Är du säker på att det där är en riktig film och att du inte såg saker på grund av sömnbrist? För recapen av filmen låter som en hallucination jag hade haft om jag snedtrippade på morfin
Risken finns, men det ligger en trailer uppe på youtube, så i så fall har mitt medvetande skrivit om verkligheten. http://www.youtube.com/watch?v=x8RKCmkOyB4

Det har dock hänt en gång tidigare:
Jag hade riktigt mycket feber och vandrade ut och in ur nån slags feberdrömmar så valde jag att se Ett hål i Mitt hjärta. Jag har ingen aning om vad i den filmen som är feberdrömmar och vad som faktiskt händer och en sak jag var nästan helt säker på kom ur feberdrömmarna var att Erik, sonen hade en märklig högerhand med några för få fingrar.

Någon månad senare träffar Björn Almroth som spelar Erik i filmen. An någon anledning är det så pass mörkt att jag inte ser hans högerhand (eller resten av honom) utan märker under handslaget att personen har för få fingrar på höger hand...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jocke Kofot said:
Om endå..
Är du säker på att det där är en riktig film och att du inte såg saker på grund av sömnbrist? För recapen av filmen låter som en hallucination jag hade haft om jag snedtrippade på morfin
Risken finns, men det ligger en trailer uppe på youtube, så i så fall har mitt medvetande skrivit om verkligheten. http://www.youtube.com/watch?v=x8RKCmkOyB4
Jag tycker det låter ungefär så som jag minns den här filmen. Var inte särskilt imponerad, vill jag minnas.

slanfan

Hero

Jag såg Monster (2003).
En film baserad på den sällsamt otrevliga sanna historien om Aileen Wuornos.
Charlize Theron och Christina Ricci storspelar som två synnerligen svaga och utsatta individer i sammhällets utkant.
Aileen är en prostituerad och alkoliserade kvinna i Daytona Beach, hon har nått botten och allt är skit. Men hon träffar Selby, en yngre lesbisk kvinna och en märklig historia om livet och desperation drar igång.

Jag deppade ihop totalt, så filmen får full pott. 5 av 5.

Krille

Super Moderator

Diamonds Are Forever

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qPeSPB68i2c"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qPeSPB68i2c" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

1971 kom den sjunde Bond-filmen, Diamonds Are Forever. Sean Connery tar tillbaka facklan från George Lazenby som allas vår favoritspion. Han börjar redan i kickern med att jaga Blofeld, vår gamle kompis från föregående filmer. Det är en ny Blofeld den här gången, spelad av Charles Gray, och Bond får faktiskt fatt på honom och skickar ner honom i superhet lera. Sen kommer den traditionella introsekvensen ovan, med ett riktigt klassiskt Bond-tema framfört av Shirley Bassey.

När filmen börjar på riktigt får Bond en lektion i diamanter och diamantsmuggling nu när han är snudd på sysslolös efter Blofelds frånfälle. Det verkar nämligen som att någon hamstrar diamanter, förmodligen för att krascha marknaden eller hota om att göra det. Så Bond har ett nytt uppdrag.

Han kommer att få lite problem, för lönnmördarna Mr Kidd och Mr Wint (Putter Smith respektive Bruce Glover) håller på att korka igen spåren efter diamantsmugglarna efter att de gjort sin sista leverans. Nästa led i kedjan är Tiffany Case (Jill St. John), filmens Bond-brud som ska passa vidare diamanterna till Peter Franks som ska föra in dem i USA. Bond tar dock Peter Franks roll, men Franks dyker upp och Bond tvingas döda honom och byter identitet. Bonds namn verkar vara allmängods, för övrigt, för fröken Case är djupt chockad över att "Franks" lyckats döda "Bond".

En lång smugglingshistoria med ett par förvecklingar och dödsfall senare så befinner sig Bond och Tiffany i Las Vegas på Whyte House, det typiska lasvegianska hotellet som ägs av filmens Howard Hughes-pastisch Willard Whyte (Jimmy Dean), med en klase diamanter som överlämnas till Whytes säkerhetschef som lämnar dem till en forskare som tar dem med sig till en hemlig rymdforskningsbas i öknen (ovetande med en brittisk spion i baksätet). Forskaren, Dr Metz, råkar vara jättebäst på laserforskning och bygger en skum satellit, varefter Bond blir upptäckt och flyr i en månbil.

Tillbaka på Whyte Hotell tar sig Bond upp till Willard Whytes takvåning och upptäcker att där inte finns en Willard Whyte, utan två (!) Blofeld. Och Bond dödar fel Blofeld och begravs i en pipeline i öknen av Wint och Kidd. En hemsk upplevelse senare letar Bond rätt på den riktige Willard Whyte och träffar hans livvakter Bambi och Thumper (Lola Larson och Trina Parks).

Under tiden skjuts den mystiska lasersatelliten upp i rymden och Blofeld norpar åt sig Tiffany Case och flyr nånstans. Sen använder Blofeld sin lasersatellit för att utpressa kärnvapenmakterna att bjuda massor mer pengar för att vara den ende kvar med kärnvapen. Willard identifierar den bit i hans imperium som han inte har, en oljerigg utanför Baja och Bond åker dit för att krascha partyt.

Sen har Bond och Tiffany en privat kryssning, med Mr Kidd och Mr Wint som deras privata kypare. Bond uttrycker sitt missnöje med deras aftershave och hivar de hemska typerna överbord. The end.

---

Förutom Sean Connery ser vi en klase bekanda ansikten: M (Bernard Lee), Q (Desmond Llewelyn) och Moneypenny (Lois Maxwell). Vi har en ny Felix Leiter (Norman Burton), den fjärde i ordningen om man räknar. Och som sagt har vi en ny Ernst Stavro Blofeld. Eller tre, faktiskt.

Bond är som han brukar. Smart, snygg, sexistisk, opportunistisk, sofistikerad. Hans knytnävar har blivit bättre - de blir inte blodiga av slagsmål längre som i de första filmerna. I övrigt glider han fram som den Sean Connery han är.

Jag är inte imponerad av kvinnorollerna. Tiffany Case slår mig som ytlig, enkel och lätt korkad efter första scenen, och jag har lite svårt att se hur hon skulle klara sig i internationell diamantsmuggling. Hennes roll i filmen är mest att vara lättklädd och hon driver inte särskilt mycket alls. Filmens andra kvinnliga distraktion, Plenty O'Toole (Lana Wood) är ännu ytligare och ännu dummare. Bambi och Thumper är mer kul och fysiska, men de är bara ett hinder i ståryn. De är dock de enda två kvinnliga karaktärer som har namn och har någon form av konversation. Den är lite kort, och mest av sorten "hej, jag heter Bambi, det där är Thumper", eller "det är din tur nu", så det är inte riktigt en konversation och pratet om turordning handlar egentligen om vems tur det är att spöa upp Bond. Så 2,3 Bechdel, ungefär.

Mr Wint och Mr Kidd är däremot filmens stora behållning! Som psykopatiska lönnmördare är de oslagbara! De är läskigt kreativa när det gäller att ha ihjäl folk: de använder en skorpion mot en, spränger en helikopter, dränker två, stänger in en i en kista och skickar in på kremering, begraver en i en pipeline. De är också väldigt artiga, och har en bisarr oneliner-humor när de har ihjäl folk. Jag får känslan av att Neil Gaiman baserade sina psykopatiska lönnmördare Mr Croup och Mr Vandemar på dem minus homosexualiteten (ja, Wint och Kidd är ett par, på det sättet).

Effektmässigt har man börjat leka med rotoscoping, om än inte särskilt bra, när lasersatelliten börjar busa. I övrigt är det förvånansvärt sparsmakat med effekter - det är lite backscreen projection i bilscenerna och lite riktiga explosioner och modeller som flyger i luften. Det är mer stunts dock. Som vanligt blir det full pott till restaureringen.

Det jag gillar absolut bäst med den här filmen är Shirley Basseys fantastiska sång Diamonds Are Forever. Resten är nog en rätt medelaktig Bond med fräscha inslag och mindre fräscha inslag.

---

Bond är tillbaka nästa vecka i Live And Let Die.

krank

Nu har jag också sett Diamonds Are Forever.

Nu blir det åka av! Väldigt få lugna stunder. Connery är tillbaks, och inom filmens första tio minuter har han slagits, knullat och hällt ner Blofeld i ett kokande bad av... nånting, inne i en hemlig bas. Med andra ord, han återetablerade sin Bondcred ordentligt redan innan förtexterna...

Det bästa med den här filmen är att den känns ganska långt ifrån den klichémässiga Bondfilmen. De gadgets Bond får, introduceras vid behov och i förbigående (inte den "klassiska" planteringen). Skurken är, åtminstone till synes, inte någon SPECTRE-medlem alls.

Bonds identitet är falsk under större delen av filmen, vilket också känns ganska fräscht. Han glider runt och är... tja, spion. Även om det blir en hel del actionhjälte också, och filmens underhållande tossigheter tar fart ganska ordentligt, med diamantlasersatelliter, onda bögar (Mr. Wint och Mr. Kidd är bäst), överatletiska kvinliga slagskämpar, Blofeld i drag och fejkad månlandningsinspelning. Det är helt enkelt en jämra fart.

Filmen är ofta rolig, Connery har asbra oneliners, skurkarna är färgstarka, Blofeld spelas av ny skådespelare igen (han är mycket, mycket drygare i den här versionen, och torrare i sin humor).

Effekterna fallerar, framför allt när saker ska sprängas - helikoptrar och ubåtar och sånt ser kasst ut. Men scenografin funkar bra, och som sagt går det fort och är roligt nog för att jag inte ska störa mig.

Och så är, som sagt, de onda bögarna Wint och Kidd så jäkla bra. Det görs ingen jättegrej av att de är ett par; de håller hand en gång, Kidd gör en kommentar om att nån "ser bra ut för att vara kvinna", och Wints ansiktsuttryck när han ser Kidd dö är ungefär allt. De är inte överdrivet feminina på något sätt, utan helt vanliga, öh, psykopatiska mördare som kallar varandra "Mr". Jag vet inte, fanns det en stereotyp av homosexuella män som såg ut så? För i dagsläget känns det rentav fräscht, får jag väl säga. Klart bögar ska få vara onda psykopater också, precis som alla andra.

Jag blev glad av den här. Jag ger den fyra av fem.

God45

#PrayersForBahakan

The ninth gate är Johnny Deeps bästa film. Det är också Roman Polanskis bästa film. Se den.

Den handlar om Dean Corso, en skum och halvkriminel bolhandlare som för en klients räkning ska leta upp exemplaren av en bok som ska ha skrivits av djävulen själv. Under Corsos resa genom Europa finner han att fler och fler märkliga saker börjar hända. Kan boken verkligen vara äkta?

Att avslöja mer om filmen vore att förstöra den. Och för en gångs skull spelar det roll.

5/5

krank

God45 said:
The ninth gate är Johnny Deeps bästa film. Det är också Roman Polanskis bästa film. Se den.

Den handlar om Dean Corso, en skum och halvkriminel bolhandlare som för en klients räkning ska leta upp exemplaren av en bok som ska ha skrivits av djävulen själv. Under Corsos resa genom Europa finner han att fler och fler märkliga saker börjar hända. Kan boken verkligen vara äkta?

Att avslöja mer om filmen vore att förstöra den. Och för en gångs skull spelar det roll.

5/5
Det var ett bra tag sen jag såg den, men jag minns den också som riktigt, riktigt bra.

God45

#PrayersForBahakan

krank said:
God45 said:

5/5
Det var ett bra tag sen jag såg den, men jag minns den också som riktigt, riktigt bra.
Den har om inget annat filmvärldens bästa jaktscen. Corso kör ner sin bil i en å och skurkarna kommer undan. Så han stannar på ett fik och torkar sina strumpor innan han fortsätter efter dem till fots :gremsmile:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

God45 said:
5/5
Äntligen. Tycks dessvärre inte vara särdeles många som har insett det. :gremsmirk:

En suverän filmatisering av "The club Dumas"...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Favoritfilm. Jag har säkert sett den 10 gånger vid det här laget.

Übereil

Swashbuckler

Jag såg dokumentärfilmen "Searching for Sugar Man", som handlar om en musiker från Detroit vid namn Rodriguez, som alla skivbolagsanknytna som ser honom tycker är helt fantastisk men som av någon anledning aldrig slår i Staterna. Överhuvudtaget. Till slut så tar han livet av sig under en konsert.

Samtidigt i Sydafrika så ska en tjej besöka sin pojkvän, och hon har med sig Rodriguez första skiva. Folk gillar skivan. Folk spelar av den på band och så börjar spridningen som till slut leder till att Rodriguez är större än Elvis i Sydafrika. Men eftersom han aldrig slog i Staterna så stod det aldrig någonting om honom i tidningarna, så ingen där vet någonting överhuvudtaget om honom, förutom hur han ser ut. En Sydafrikansk journalist börjar försöka ta reda på vem han var och hur han verkligen dog.

Gillar du musik (eller någon annan konst) så bör du se denna dokumentär. Det var en riktig "bara på film" historia som verkligen hände. 4/5.

Übereil

Max Raven

T12-kultist

Den här veckan har jag sett Soylent Green.

Filmen utmålar en dystopisk framtid (2022) med enorm överbefolkning (400 miljoner i New York), hög arbetslöshet (5%!*) och skenande växthuseffekt som haft ihjäl det mesta av växtligheten och djurarterna**. Folk lever på artificiellt processad mat (Soylent Yellow, Red och Green) som görs på bland

Charlton Heston är halvkorrumperad polis som jobbar som mordutredare (och kravallpolis). Han får ett mordfall som

Bra med rullen: Det är 2022! Dystopisk framtid som verkar sätta standard för andra dystopiska framtidsskildringar! Nu är det mest gamla skitiga New York-bostadsområden, men det glimrar till ibland, med moderna torn i avståndet. Gillar att de kör benhårt på att folk växt upp i en crapsack-värld och inte vet vad djur och växter är för något. Gillar också de små detaljerna som vattenransoneringen och värmen ("vafan står han och hänger vid luftkonditioneringen för?").

Dåligt: Alla har hört om spoilern. Filmens titel hjälper inte - de skulle kallat den något annat. Romantik-subplotten kändes lite halvonödigt intryckt, men den ger några bra grejer senare i filmen, imho, så en pass där. Framtiden är ganska primitiv också, som får det att verka som 70-talet stannade upp med utvecklingen, fast det är iofs inte helt konstigt. :gremsmile:

Som det är så är själva handlingen i nivå med Fatherland (som har en superuppenbar reveal, även om storyn kanske inte snurrar kring den helt), men jag ger den lite plus för att den verkar ha inspirerat typ cyberpunk-genren. Megakorporation (Soylent) som verkar kunna göra som den vill (ah, amerikaner) och folk med outgrundlig tillgång till automatgevär.

Betyg: Jag ger den här filmen 4/5 köttsubstitut.

Jag tror många dock kommer stirra sig blinda på att de vet revealen, som ändå inte är så fruktansvärt intressant i sig kanske. Så sänk med en poäng för genomsnittstittaren. :gremsmile:

Är det bara jag som tycker det känns som att blev en hel del science fiction med Charlton Heston? Iofs går sånt i vågor, men det känns för mig som att han var med i en hel del, flera klassiker (Apornas Planet, Soylent Green, [Omega Man]).

*Huvudpersonen säger att 20 miljoner gärna skulle ta hans jobb. Sen har han två jobb...
** Ja, det är inte ett helt sammahängande scenario (matbrist/hetta och extrem överbefolkning?)