God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,489
Vad är det här? Varje vecka kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här veckans klan är Malkavians:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det samtliga medlemar av klan Malkavian har gemensamt att de är galna. Inte sinnesjuka, utan galna. Den där gamla sortens galenskap som folk drabbas av när demoner bosätter sig i deras hjärnor eller Gud talar till dem eller när månen är full. Det är galenskap som inte kan botas och som du inte vill vara nära för länge eftersom du är ganska säker på att den smittar... Men samtidigt är Malkavians vampyrvärldens profeter och orakel. Deras galenskap ger dem mystiska insikter bortom de som andra vampyrer har tillgång till.
Discipliner: Malkavians har tillgång till Auspex och trots att detta inte är deras mest kända disciplin så är det den som jag tycker är mest konceptuellt viktig för klanen. Deras sätt att se världen på är annorlunda och detta ger dem mystiska insikter. Att spela en Malkavian brukar också handla mycket om att lära sig hemligheter men till skillnad från Nosferatus som använder spioneri och angivare så går Malkavians bara ut och talar med regnet och vinden och så får de reda på vad de behöver veta, och mycket annat utöver det.
Obfuscate är inte lika tematiskt stark som Auspex men när man är så långt ute i mörkret som Malkavians är så är det trevligt att kunna försvinna i det. Det hjälper också att kunna gömma sig från vampyrer vars hemligheter man avslöjat genom sina profetior och "profetior".
Malkavians har beroende på när man spelar och med vem man spelar antingen Dominate eller Dementation. Medan Dominate ger en tankekontroll vilket är trevligt så ger Dementation en möjligheten att smitta andra med sin galenskap. Dementation är alltså mycket mer tematiskt passande. Och dessutom är det den läskigaste jäkla disciplinen i spelet, du hade inte jäktats med en kille som kunde göra dig schizofreni och autistisk, eller?
Bra koncept bakom Malkavians jag sett: Den bästa Malkavian jag någonsin sett var megalomanisk. Han var störst bäst och vackrast och var tvungen att bevisa det vid alla möjliga tillfällen. Detta resulterade i en driven politisk spelare som gick öga mot öga mot stadens ventrue och tremere bara för att visa att han kunde. Att kasta sig in i en massa onödiga konflikter och sedan vara fullständigt övertygad om att man kommer vinna och att inget dåligt kan hända en påminde ganska mycket om historien om Agamemnon men med alla andra som Cassandra. Det vände också på profet konceptet klanen har på ett intressant sätt.
Jag har också sett någon spela upp den vrida perceptionen till 11 där karaktären var helt logisk och resonlig men informationen som hennes sinnen gav henne var annorlunda än den alla andra fick. Detta gick från att skrik av smärta registrerade som skratt. "Sluta skratta! Jag torterar dig! Ge mig din andra arm, jag ska bryta den med!" till att hon trodde att Prinsen var en ängel "Ser ni inte hans gudomliga ljus?! Knäböj era dårar!"
Koncept jag aldrig vill se igen: Fishmalk.. Om du inte vet vad det är så är det en spelare som spelar en Malkavian för att vara "rolig" och "random". De beter sig som Snurre Sprätt helt enkelt. Om du spelar en sådan här karaktär avskyr jag dig av hela mitt hjärta.
Klädsel: Malkavians är ganska spridda när det kommer till hur de klär sig. Många klär sig helt normalt för att smälta in. Men en klassisk approach är att Malkavians inte riktigt bryr sig om vad de har på sig, de kan ha samma tröja i ett par månader utan att märka det. Ser du en smutsig karaktär med slitna kläder som talar som om han var en universitets professor så är det antagligen en Malkavian. Men de kan också frysa stilmässigt vid vad som var populärt när de dog, är det någon klan som gör detta så är det antagligen Malkavians. Sedan har vi Malkavians som klär sig på udda sätt eftersom deras förmåga att bedöma vad som är lämpligt är borta, pimp rockar och strippkläder med polistema är exempel från Bloodlines spelet.
Embrace: Den klassiska stereotypen är att Malkavians antingen väljer rekryter som är galna eller att de har galna anledningar till varför de väljer folk. Medan att du bara blir vald av ingen speciell anledning har många möjligheter så är det grymt tråkigt med Malkavians som var galna innan de blev vampyrer. Jag föredrar att det är blodet som antingen knäcker dem eller sakta driver dem till vansinne, men det är kanske bara jag. Malkavians väljer också folk som har praktiska förmågor som de behöver, ibland kan detta var att de helt enkelt behöver någon som kan tala utan att det rimmar så att Siren kan ha någon som talar inför hovet eller som håller i förhandlingar.
Varför är Malkavians den bästa klanen att spela?: Eftersom andra vampyrers reaktion till dig är delikat. De vet att du vet mycket, antagligen för mycket, men samtidigt vet de att du är sinnesjuk och att man inte kan lita på vad du säger. Detta gör att du kan säga att kejsaren inte har några kläder eller vara hovnarren och säga saker som skulle få alla andra avrättade. För du är galen, om de straffar dig så bekräftar de att det du sade var sant men om de inte gör det kan de nästan alltid förklara bort det med att du är galen. Men folk vet...
Det är också fantastiskt roligt att spela en Malkavian i en maktposition så som prins eller Sheriff. Om du inte utsätter folk för antingen Kafka liknande rättegångar eller leker röda drottningen vet jag inte vad du sysslar med.
Den här veckans klan är Malkavians:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aQFfgeWhIRE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det samtliga medlemar av klan Malkavian har gemensamt att de är galna. Inte sinnesjuka, utan galna. Den där gamla sortens galenskap som folk drabbas av när demoner bosätter sig i deras hjärnor eller Gud talar till dem eller när månen är full. Det är galenskap som inte kan botas och som du inte vill vara nära för länge eftersom du är ganska säker på att den smittar... Men samtidigt är Malkavians vampyrvärldens profeter och orakel. Deras galenskap ger dem mystiska insikter bortom de som andra vampyrer har tillgång till.
Discipliner: Malkavians har tillgång till Auspex och trots att detta inte är deras mest kända disciplin så är det den som jag tycker är mest konceptuellt viktig för klanen. Deras sätt att se världen på är annorlunda och detta ger dem mystiska insikter. Att spela en Malkavian brukar också handla mycket om att lära sig hemligheter men till skillnad från Nosferatus som använder spioneri och angivare så går Malkavians bara ut och talar med regnet och vinden och så får de reda på vad de behöver veta, och mycket annat utöver det.
Obfuscate är inte lika tematiskt stark som Auspex men när man är så långt ute i mörkret som Malkavians är så är det trevligt att kunna försvinna i det. Det hjälper också att kunna gömma sig från vampyrer vars hemligheter man avslöjat genom sina profetior och "profetior".
Malkavians har beroende på när man spelar och med vem man spelar antingen Dominate eller Dementation. Medan Dominate ger en tankekontroll vilket är trevligt så ger Dementation en möjligheten att smitta andra med sin galenskap. Dementation är alltså mycket mer tematiskt passande. Och dessutom är det den läskigaste jäkla disciplinen i spelet, du hade inte jäktats med en kille som kunde göra dig schizofreni och autistisk, eller?
Bra koncept bakom Malkavians jag sett: Den bästa Malkavian jag någonsin sett var megalomanisk. Han var störst bäst och vackrast och var tvungen att bevisa det vid alla möjliga tillfällen. Detta resulterade i en driven politisk spelare som gick öga mot öga mot stadens ventrue och tremere bara för att visa att han kunde. Att kasta sig in i en massa onödiga konflikter och sedan vara fullständigt övertygad om att man kommer vinna och att inget dåligt kan hända en påminde ganska mycket om historien om Agamemnon men med alla andra som Cassandra. Det vände också på profet konceptet klanen har på ett intressant sätt.
Jag har också sett någon spela upp den vrida perceptionen till 11 där karaktären var helt logisk och resonlig men informationen som hennes sinnen gav henne var annorlunda än den alla andra fick. Detta gick från att skrik av smärta registrerade som skratt. "Sluta skratta! Jag torterar dig! Ge mig din andra arm, jag ska bryta den med!" till att hon trodde att Prinsen var en ängel "Ser ni inte hans gudomliga ljus?! Knäböj era dårar!"
Koncept jag aldrig vill se igen: Fishmalk.. Om du inte vet vad det är så är det en spelare som spelar en Malkavian för att vara "rolig" och "random". De beter sig som Snurre Sprätt helt enkelt. Om du spelar en sådan här karaktär avskyr jag dig av hela mitt hjärta.
Klädsel: Malkavians är ganska spridda när det kommer till hur de klär sig. Många klär sig helt normalt för att smälta in. Men en klassisk approach är att Malkavians inte riktigt bryr sig om vad de har på sig, de kan ha samma tröja i ett par månader utan att märka det. Ser du en smutsig karaktär med slitna kläder som talar som om han var en universitets professor så är det antagligen en Malkavian. Men de kan också frysa stilmässigt vid vad som var populärt när de dog, är det någon klan som gör detta så är det antagligen Malkavians. Sedan har vi Malkavians som klär sig på udda sätt eftersom deras förmåga att bedöma vad som är lämpligt är borta, pimp rockar och strippkläder med polistema är exempel från Bloodlines spelet.
Embrace: Den klassiska stereotypen är att Malkavians antingen väljer rekryter som är galna eller att de har galna anledningar till varför de väljer folk. Medan att du bara blir vald av ingen speciell anledning har många möjligheter så är det grymt tråkigt med Malkavians som var galna innan de blev vampyrer. Jag föredrar att det är blodet som antingen knäcker dem eller sakta driver dem till vansinne, men det är kanske bara jag. Malkavians väljer också folk som har praktiska förmågor som de behöver, ibland kan detta var att de helt enkelt behöver någon som kan tala utan att det rimmar så att Siren kan ha någon som talar inför hovet eller som håller i förhandlingar.
Varför är Malkavians den bästa klanen att spela?: Eftersom andra vampyrers reaktion till dig är delikat. De vet att du vet mycket, antagligen för mycket, men samtidigt vet de att du är sinnesjuk och att man inte kan lita på vad du säger. Detta gör att du kan säga att kejsaren inte har några kläder eller vara hovnarren och säga saker som skulle få alla andra avrättade. För du är galen, om de straffar dig så bekräftar de att det du sade var sant men om de inte gör det kan de nästan alltid förklara bort det med att du är galen. Men folk vet...
Det är också fantastiskt roligt att spela en Malkavian i en maktposition så som prins eller Sheriff. Om du inte utsätter folk för antingen Kafka liknande rättegångar eller leker röda drottningen vet jag inte vad du sysslar med.