Ymir
Blivande Stockholmshipster
Använd på! De här reglerna är i huvudsak Lycans design, så han torde kunna svara bättre än jag, men så här minns jag det:
Det hela är ett Solar System-baserat system där en vampyrs blodpoäng konverteras till SS-pölar, i det här fallet kallade Physical, Social och Mental. Dessa poäng bränns vid konflikter som baseras antingen på ens Talents (färdigheter) eller ens Powers (discipliner), och i alla konflikter måste man dra in en motivation. Motivationer är individuella och uppdelade i Virtues, Vices, och Destrudo. Virtues ger vid framgång - på Beast Score och Vices ger +, så vampyrens beast score är i ständig fluktuation, varenda konflikt hen dras in i hotar hennes inre balans (även bloddrickande för med sig risk att höja besten, vilket skapar en slags riskmoment om man försöker fylla på sina pölar för mycket på en gång (vilket alltså givetvis görs genom att suga blod)). Alla vampyrer har en Beast-arketyp (som i Vampire: Kindred of the East), som har en särskild Shadow Trigger, vilket är ett specifikt villkor som låter besten tvinga fram ett slag mot Shadow Nature (vilket görs med Beast-värdet versus vampyrens Will); misslyckas man med detta är man under resten av scenen (åtminstone) kontrollerad av sin Beast, och detta innebär att endast ens Destrudo-motivationer får användas i konflikter. Det unika med Malkaver i detta system är alltså att de har en helt unik fjärde kategori av motivationer, Madness, som måste bejakas regelbundet för att malkaven ska kunna fungera.
Ett exempel på systemet, detta är min rollis Noor al-Zanjibar:
Det hela är ett Solar System-baserat system där en vampyrs blodpoäng konverteras till SS-pölar, i det här fallet kallade Physical, Social och Mental. Dessa poäng bränns vid konflikter som baseras antingen på ens Talents (färdigheter) eller ens Powers (discipliner), och i alla konflikter måste man dra in en motivation. Motivationer är individuella och uppdelade i Virtues, Vices, och Destrudo. Virtues ger vid framgång - på Beast Score och Vices ger +, så vampyrens beast score är i ständig fluktuation, varenda konflikt hen dras in i hotar hennes inre balans (även bloddrickande för med sig risk att höja besten, vilket skapar en slags riskmoment om man försöker fylla på sina pölar för mycket på en gång (vilket alltså givetvis görs genom att suga blod)). Alla vampyrer har en Beast-arketyp (som i Vampire: Kindred of the East), som har en särskild Shadow Trigger, vilket är ett specifikt villkor som låter besten tvinga fram ett slag mot Shadow Nature (vilket görs med Beast-värdet versus vampyrens Will); misslyckas man med detta är man under resten av scenen (åtminstone) kontrollerad av sin Beast, och detta innebär att endast ens Destrudo-motivationer får användas i konflikter. Det unika med Malkaver i detta system är alltså att de har en helt unik fjärde kategori av motivationer, Madness, som måste bejakas regelbundet för att malkaven ska kunna fungera.
Ett exempel på systemet, detta är min rollis Noor al-Zanjibar:
Noors Madness-motivationer är snyggt kopplade till hennes Virtues, Vices och Destrudo: hon är en hängiven karamatisk jihadninja ('Rebelliousness'-motivationen) som försöker utröna Guds vilja ('Unraveling God's plan') och dela den med andra ('Sharing of Insight'), och här i finner hon styrka, men inte innan hon först bejakat sitt vansinne och försökt följa det mystiska gudomliga ljus (noor/nur-al-allah) som hon inbillar(?) sig förnimma ('Pursuing the Light'). Hennes övertygelse om att hon kan se detta ljus leder till hennes Vice-motivationer ('Hubris'), i det att hon (falskeligen?) tror sig unikt utvald att utröna Guds plan, samtidigt som hon är masochist och därför också vill straffa sig själv för sin hybris och sin ogudaktighet (Vice-motivationerna 'Dark Magic', 'Lust'), vilket ger upphov till Madness-motivationen 'Self-punishment' (som hon helst bejakar genom att gå ut på morgonen och titta på solen tills hennes hornhinnor brinner upp (solen skadar vampyrer mycket mycket långsammare i dessa husregler)). Noors beast, samtidigt, gör allt den kan för att pervertera allt hon är och tror på, vilket leder in på dess motivationer 'Spreading Insanity' och 'Destroying the Faith', för att inte tala om 'Diablerie', som synkar med Noors vansinne så till vida att hon tror sig kunna ta över heliga/upplysta/mäktiga/på annat sätt notervärda individers noor genom att dibba dem, och besten försöker då lura henne att detta är i Guds intresse eftersom hon är utvald (tillbaka till Hybris-motivationen...). Allt detta är kopplat till bestens natur, 'Ancient Horror', som funkar så här:Clan: Bay’t Majnoon (Malkavian)
Sire: Aryaman the Qarmatian
Embrace: 1628 AD (1038 AH)
Apparent Age: Early 20s
BLOOD POOL
Physical: ●●●
Social: ●●
Mental: ●●●●
(Total: 9)
TALENTS
Acrobatics 2, Athletics 3, Brawl 2, Disguise 2, Harem Intrigue 1, Melee 3, Negotiation 3, Intimidation 2, Islamic Theology 3, Occult 3, Perception 5, Seduction 4, Shady Business 4, Stealth 4, Strange Aquaintances 3
POWERS
Ancestor's Vigilance 2, Celerity 3, Dementation 3, Divine Pattern 4, Dur-An-Ki 3 (Covenant of Enki 1, Hands of the Magi 3, Music of the Spheres 2, Oneiromancy 1), Muraqaba 2, Obfuscate 1, Potence 1, Sense Vibrations 2
Sanguis: 2
Statio: 0
Will: 4
Beast: ●
Beast Nature: Ancient Horror
CONDITIONS
Malkavian Madness, Permanent Fangs, True Faith
MOTIVATIONS
Virtues: Rebelliousness, Sharing of insight, Unraveling God's plan
Vices: Dark magic, Hubris, Lust
Madness: Self-punishment, Pursuing the light
Destrudo: Diablerie, Destroying the Faith, Spreading insanity
EQUIPMENT
Black robes, niqab, curved silver dagger, strange amulet, a fragment of the Black Stone.
SPELLS
Covenant of Enki: ●Eyes of the Apsu
Music of the Spheres: ●Hymn of Asherah, ●●Song of Alilat, ●●Whisper of Ereshkigal
Oneiromancy: ●Portents, ●Astrampsychos' Projection
Jag är även väldigt nöjd med True Faith-reglerna i det här systemet, då de synkar så väldigt fint med Noors specifika neuroser:The Ancient Horror is a malevolent being hailing from times long forgotten. It felt a home only in the darkness of the ancient world and despises everything new, particularly societal order and benevolent religions and philosophies. It ever seeks to destroy such things, and bring the world back to brutal, primordial anarchy. Some sophisticated Ancient Horrors has elaborate schemes for corrupting and destroying entire societies, but most of these beasts are more brutal and less ambitious, satisfied with wreaking small-scale havoc whenever they can.
Shadow trigger: The Ancient Horror can try to force shadow soul whenever it's host is humiliated or discriminated against by modern morality, religion or law.
Typical motivations: Murder/rape/plunder, wanton destruction, societal collapse, protecting ancient things.
True Faith gives +1 to Will in all attempts to resist the Beast and 'dark' supernatural powers, and also for purposes of determining whether the Beast can try to force a Shadow nature roll. However, when a vampire with True Faith wants to use a Virtue motivation in doing something that somehow, if ever so slightly, goes against one of his/her religious mores, the Virtue is counted as a Vice for this roll.