anth;n234327 said:
Jag går lite i samma tankar: vad kan man göra med DnD5?
Nu är jag OSR-spelare så jag ser det ur OSR-spelarens synvinkel.
Nu vet jag att det finns personer som säger att Basic är OSR-versionen av DnD5 - men det är fel. Basic är dels för komplicerat för att kallas OSR,
Det är ca 100 ggr enklare än 1e, 2e och RC. Skulle säga att 5e Basic är ungefär på samma nivå som B med några få av grejerna från X. 5e advanced är svårare än B/X men 100 ggr lättare än AD&D 1 eller 2.
B/X har en massa saker som är svårare än
nåt i 5e ex vis prime requisite adjustment to experience earned, encumbrancesystemet, XP-systemet att SL ska räkna allt, stridsystemet att olika actions har olika phases (typ missile och magic är separerade), att det inte finns die codes utan det står 2-20 när dom menar d8+d12, att hur stor chans ett monster har att träffa inte står utan man måste räkna ut det, osv osv osv osv.
Jämför ex vis vädertabellerna i 2e med dom i 5e eller jämför surprisereglerna med dom i 1e och dom i 5e.
anth;n234327 said:
dels är det inte bakåtkompatibelt.
Ju mer jag lär mig om dom gamla spelen desto mer inser jag att det är mycket mer bakåtkompatibelt än jag trodde. Visst, spellsen är rejält omgjorda (just pga quadratic wizard.) men du kan lira många saker i dom gamla äventyren rakt av.
Om ett 2e monster har en THAC0 så blir deras BAB i femman 20-THAC0 (eller, om man kör med players-make-all-rolls så blir deras attackvärde 30-THAC0).
Om dom inte har det blir deras BAB lika med halva HD plus 2. (AV blir halva HD + 12.)
(Upp till max BAB 12, AV 22..
AC blir 19-AC om det är 0e och basic, 20-AC om det är 2e. Upp till max AC 22.
Save DC blir 8 + halva HD. Upp till max 20.
Och om monstret behöver göra en egen check eller save får man tänka: ska dom vara bra på denna typ av check eller inte? Isf är deras save mod bonus 2+halva HD:n. (STCDC 16 + halva HD:n om man kör "saving throw checks" från UA, 12+halva HD:n om man kör med static opposed rolls från UA.)