anth
Vetefan
Ett av de stora problemen med äldre DnD (och nu inkluderar jag DnD3 och PF) är:
Linear Fighter vs. Quadratic Wizard.
Detta är ett problem som DnD5 försökt lösa geom att inte låta spells skala uppåt om man inte kaster dem som högre level.
Ex:
I DnD är fireball en level 3 spell som wizards kan kasta vid level 5.
I äldre DnD gör de lika många d6 i skada som caster level: en level 5 wizard gör 5d6 i skada, en level 7 wizard gör 7d6 i skada.
I DnD5 gör den 8d6 i skada som en level 3 spell.
Vid level 7 kan wizarden även kasta level 4 spells; nu kan denne välja att fortsätta kasta den som en level 3 spell som gör 8d6 i skada, eller som en level 4 spell som gör 9d6 i skada.
Vad händer om man gör samma sak i OSR och äldre DnD?
Ex: vid level 7 får wizarden välja om denne ska kasta en fireball som level 3 som gör 5d6 i skada, eller som level 4 som gör 7d6 i skada.
Linear Fighter vs. Quadratic Wizard.
Detta är ett problem som DnD5 försökt lösa geom att inte låta spells skala uppåt om man inte kaster dem som högre level.
Ex:
I DnD är fireball en level 3 spell som wizards kan kasta vid level 5.
I äldre DnD gör de lika många d6 i skada som caster level: en level 5 wizard gör 5d6 i skada, en level 7 wizard gör 7d6 i skada.
I DnD5 gör den 8d6 i skada som en level 3 spell.
Vid level 7 kan wizarden även kasta level 4 spells; nu kan denne välja att fortsätta kasta den som en level 3 spell som gör 8d6 i skada, eller som en level 4 spell som gör 9d6 i skada.
Vad händer om man gör samma sak i OSR och äldre DnD?
Ex: vid level 7 får wizarden välja om denne ska kasta en fireball som level 3 som gör 5d6 i skada, eller som level 4 som gör 7d6 i skada.